skummar när han äter.

B

Bonbina

Satt ute i hagen igår efter jag hade gett hästarna morgonhö och fick mig en skum upptäckt,kompisen storhäst skummande massor ur munnen när han åt.....
Har aldrig sett en häst skumma ur munnen när den äter så jag undrar om det är något vanligt?
Han äter oftast ganska fort kan det bero på det? Han äter också väldigt konstigt ser ut som en ko när han tuggar...

Började bara sitta fundera lite,men jag hoppas nån har svar på
mina frågor :)

Sv: skummar när han äter.

En häst som skummar runt munnen när han äter och maler som en ko kan ha problem med vassa kanter på kindtänderna. Låt en veterinär eller hästtandtekniker ta sig en titt!

har redan sagt till min vän att hon borde kolla upp en tand som är lite mistänktsam
vass,men hon har låtit hans tand vara så i snart ett halvår så jag vet inte om
hon kommer att fixa den tyvärr :(

Hur ser en ko ut när den tuggar?
Hästen skall flytta tuggan från sida till sida och svälja lite itaget, fylla på med nytt och och sen samm procedur igen. Den tuggar ett antal gånger på varje sida, antalet har jag inte i huvudet just nu men är normalt beteende. Vissa hästar har en ökad utsöndring av saliv när den äter, och för den del kan det synas tydligt än för andra.

Däremot onormalt mycket saliv är ju naturligtvis inte bra, men även en häst som gått utan grovfoder för lång tid mellan målen kan få en enorm salivavsöndring vid fodringen. Detta kan synas på morgonfodring, och nästan inte alls under de andra fodringarna under dagen och kväll.

Våran ponny skummar lite då han får hösilage ,men inte då han får sitt torrhö. Vi har alltid sagt att han ser ut att njuta av det lilla silaget han får. Men ,men ,kanske borde vi kolla tänderna.

ankic skrev:
Våran ponny skummar lite då han får hösilage ,men inte då han får sitt torrhö. Vi har alltid sagt att han ser ut att njuta av det lilla silaget han får. Men ,men ,kanske borde vi kolla tänderna

Min häst skummar mycket när hon mal sönder sin havre.
Tänderna är kollade nyligen och hon har inga som helst tand- eller bettproblem.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 456
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 036
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka