Skum mellan bakbenen

Sv: Skum mellan bakbenen

Det är väldigt olika hur olika hästar svettas är min erfarenhet.
Någon skrev att hästar aldrig stress-svettas i flanken och på låren och jag vet inte om det stämmer, jag har en märr som stress-svettas precis där - längs nedre sidan av magen och bak i flanken och på baklåret/knäet. Det är enbart när hon är stressad som hon blir svettig på det viset.

Går hästen och släpar bakbenen efter sej så kan den mycket väl ha rejält ont någonstans - till exempel i bakknäna, vilket absolut kan göra att den svettas rätt mycket om bakdelen (nu svettas hästar inte mitt uppe på korset utan på låren). Har hästen ont men måste prestera så blir det samma som jag skrev om - påslag i sympatiska nervsystemet, det som har hand om flykt och försvar. Hästen blir "varm" (sympatiska nervsystemet fixar så kroppen är "beredd" på en fysisk prestation - flykt eller försvar) och svettas därför - och emellanåt så svettas hästar ganska "lokalt" där de har ont. Det är ganska vanligt särskilt när det gäller bakknän i alla fall att hästen i en situation där den får intensivt ont - blir svettig precis över det bakknäet som är problemet...

Men den behöver inte göra det - för som sagt, det är väldigt olika hur olika hästar svettas :D
Och en häst kan ju förstås släpa bakbenen av andra anledningar än att den har smärta i bakdelen....

Madick skrev:
De kan svettas utan att det löddrar. Löddret kommer sig ju av att det blir friktion. Ta en svettig hästhals och gnugga så kommer det löddra där också.

Huruvida det blir lödder eller inte beror ju då på hur tätt hästen har mellan låren :D
:bow: helt rätt ju.. ALLT svett löddrar om det blir friktion..

Nu överdrev jag ang släpa benen efter sig..

Min häst tex, måste jag jobba lite med för att han ska börja arbeta och komma "bakifrån och fram". Han är lång och stor så jag måste snurra igång bakkärran ordentligt för att få en ärlig form på honom. Han inte på ngt vis förlamad i bakdelen.. ;) Han har inte heller så mkt muskler än så det är jobbigt för honom att röra ordentligt på de långa benen han har :D

Min häst blir riktigt sjöblöt när han blir stressad och löddrar då alltid, i början då jag hade honom var det mer förekommande då han lätt stressade upp sig då man red honom, transporterade honom osv. men även nu händer det att han blir sådär riktigt blöt av s.k. "stress-svett". Dock så löddrar han mellan bakbenen och kan svettas ordentligt mycket även då han inte blir stressad, t.ex. då vi galopptränar och så men det blir ändå inte som då han är stressad. Men min häst har, som någon tidigare också skrev, stora bakbensmuskler vilket gör att friktion alltid uppkommer till viss del där bak och om han då svettas lite mer, ja då löddrar det också.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 459
Senast: Nevermind
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur