Skum hälta - tips?

Gnapp

Trådstartare
Min häst är halt sedan i somras. Inte mycket, men tillräckligt. Hästen är åtta, så han är inte gammal. Han har hoppat en del, men inte högt. Vi jobbar på det där med vikten på bakdelen, men det är inte hans starkaste sida.

Bedövning säger att problemet sitter i höger framknä (och nu även vänster, men jag gissar att följdhältor är fullt normalt så det bortser vi från). Röntgen hittar ingenting. Ultraljud (för den händelse senan skulle vara skadad) hittar ingenting. Magnetröntgen hittar ingenting. Spruta i knäleden (gånger två) hjälper inte.

Nå, smärta kommer ju någonstans ifrån; det finns en fysiologisk förklaring. Jag ska prata vidare med veterinären efter helgerna (fick resultaten från MR precis före jul, utan tid att prata vidare). Men jag funderar på, vad kan det vara? Är det fullt normalt att det enda man ser är "ont" i leden? Kan det sitta problem någonannanstans som visar sig just i knät? (Men att bedövning släcker hältan/smärtan, tyder på att det faktiskt är där problemet sitter, eller?)

Någon annan som haft likartade problem?

Sv: Skum hälta - tips?

Om hästen inte vill lägga vikt på bakdelen så hade jag påbörjat felsökningen där. Inte helt ovanligt att man ser symptom fram när orsaken egentligen finns i bakkärran.

Kan vara HELT orelaterat, men min häst hade sina största problem med hasorna när hon var halt på fram. Vet 1 och 2 hittade aldrig huvudproblemet, utan hästen blev först behandlad för kotledsinflammation på båda fram utan resultat. Eller, visst, hon var mindre halt vid böjprov efter behandling. JAG märkte dock ingen förbättring efter behandlingen. När jag sedan bytte klinik hittade man problem med hasorna. Det var häststackarens ovilja att använda sina dåliga bakben som resulterade i överbelastning och hälta på fram.

Jag vet inte alls om det kan vara samma sak, men min pålle var vi in och ut hos veterinären i över ett år. Hon visade böjprovsreaktioner fram. Det vandrade mellan h och v, kota och knä. Till slut bytte vi veterinärstation och då hittade dom problem i SI-lederna. Två sprutor i rumpan och hästen blev bra (förhoppningsvis iallafall, igångsättning påbörjad men det ser lovande ut).

Tillägg: när hon bedövades i framknän/kotor blev hon ohalt i böjprov och på rakt spår, såg dock aldrig helt ren ut på volt, hårt underlag.

Senast ändrad:

Det är inte så att han aktivt undviker det; det är mer att jag inte lyckas rida honom rätt (och det är för all del inte så att det skiljer sig från alla andra hästar jag rider...) och han inte inbjuder till det. Han visar heller ingen hälta bak, men det behöver för all del inte betyda något.

Min häst och jag har gjort den där vändan dock med hovlederna.
Åkte in första gången i våras behandlade kotor + hovleder bf två gånger inget annat, var väl hyffsat nöjd han blev ju bättre och kändes bra i ridningen efteråt.

Tills det brast igen, åkte in ytterligare en gång den här gången bytte jag veterinär och fick rida på bedövningarna, den här gången hovled hf + has hb, öm i ryggen men vi avvaktade då vet. trodde det kom av hältorna.
Vid tredje återbesök mycket bättre men ej helt 100, öm i ligamenten i ryggen på två ställen, inte alls i musklerna (kan köra in naglarna där innan jag får någon reaktion). Tjatade till mig en ryggröntgen (han var ju ingen typisk kissing spines häst....) som visade på förändringar, väldigt små men dom finns precis där han är öm, vi väntade dock med tills nästa återbesök när jag ridit lite.

Hovlederna sämre igen vid återbesök, men vi lade bara bedövning ryggen och vips så såg hovlederna bättre ut med :banghead:. Så var inte rädd att vara lite på, jag har en väldigt bra veterinär som brukar ha rätt och lösa det mest mystiska hästarna.

Jag litade på min magkänsla att det satt i ryggen trots att han aldrig visat någon direkt ömhet i musklerna, är rund och fin och bara visat pyttesmå symtom, fick bara en känsla av att det var problemet...

ojj vad långt det blev

Det är inte så att han aktivt undviker det; det är mer att jag inte lyckas rida honom rätt (och det är för all del inte så att det skiljer sig från alla andra hästar jag rider...) och han inte inbjuder till det. Han visar heller ingen hälta bak, men det behöver för all del inte betyda något.

Ingen kritik riktad mot din ridning för den har jag inte sett. :)

Jag tänker mer att eftersom inget har hittats fram på röntgen osv så skulle det naturliga för mig vara att kolla bak. Det är som sagt ganska vanligt att hästar visar hälta fram när problemet egentligen sitter någon annanstans.

Det är lugnt; jag ville mer förklara hur jag menade.

Han har förändringar i ryggen, upptäckta vid röntgen i vintras. Han är dock inte öm däromkring alls (och var inte då heller). Men det är värt att kolla vad de tror om det i och för sig. Tack för påminnelsen.

Jag har hyfsat stort förtroende för den här veterinären, också. Men jag vill ha mer att ta på; just det här att det någonstans måste finnas ett fysiologiskt problem är det jag tänker, och oavsett om det är något som går att fixa eller ej så vill jag veta var det sitter; det skulle göra allt så mycket lättare.

(Och tack alla andra också. Det är lite positivt, ändå, att höra att det finns hästar där de faktiskt hittat problemen och allt blivit bra. Och jag noterar era erfarenheter och ska ta med mig till nästa prat med veterinären.)

Jag tror du tänker rätt och svårigheten är ju som sagt att kunna lista ut vad det är som felar. Inte alltid det lättaste och ibland tar det tid innan man klurat ut det. Jag håller tummarna för att ni hittar orsaken och att det är något som går att åtgärda. :)

Jag har en rätt svår ryggskada som spökar i allt jag gör. Men jag har aldrig ömmat vid skadestället, inte ens när jag var nyskapad. Däremot känns det ju självklart i varierande utsträckning vid olika aktiviteter.

Du som bor i Stockholm, jag vet en duktig hästfysioterapeut som har väldigt bra samarbete med flera veterinärer. Hon har berättat att det händer titt som tätt att hon får hästar "som din" skickade till sig från veterinärerna, och då brukar hon hitta grundorsaken i mjukdelarna, ofta kanske inte alls i närheten av det stället där de är halta. Ibland kan hon fixa problemet direkt, i andra fall kan hon rikta veterinärens uppmärksamhet/behandling mot ett nytt område som gör susen.
Så, ett tips kan vara att testa något sådant, din veterinär kanske har ett liknande samarbete med någon, annars kan du PM:a om du vill ha namnet på "min" tjej.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 838
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka