Skulle vilja testa mig själv..

Blomskan

Trådstartare
Jag har aldrig ridit en dressyrtävling i hela mitt liv. Nu funderar jag på om jag skulle ställa up i en Lc bara för att se hur kass eller bra ( :) ) jag egentligen är..
Större delen av mitt liv har jag haft häst, jag har dock aldrig lärt mig rida utan bara åkt med mer eller mindre.
För ett år sedan köpte jag mig en "riktig" häst.
Hon är utbildad och startad La, således kan hästen men kanske inte jag.

Vågar man ställa upp bara för att se hur dålig man är.
Själva tävlandet har jag hyfsad koll på då jag varit ute och hopptävlat en del.

Jag känner själv att jag skulle vara "nöjd" med att harva runt och få 40%.. :)
Men vad tycker ni att jag måste kunna innan jag ger mig ut på en dressyrbana?
Alltså för att inte bli ombedd att lämna banan.. ;)

Den största anledningen är ju attt jag fakriskt skulle vilja veta var jag ligger i utbildningsnivå.

Så, hur mycket kunde ni innan ni började tävla?

Sv: Skulle vilja testa mig själv..

Har du någon tränare? Isf borde ju den kunna indikera vad ni är redo för tillsammans :)

Jag kunde inte mycket när jag började tävla ponny, men man lär sig ändå om man sitter på en ponny som kan :)

Det finns även pay and ride på vissa ställen, precis som pay and jump fast man rider ett dressyrprogram istället... toppenbra tycker jag:)

Njae.. Jo jag tränar för någon dock i grupp.
Men jag har ganska lite förtroende för denna tränaren och tillhör inte favoriterna, får därför inte så mkt uppmärksamhet.

Söker efter en annan tränare och tro att jag hittat en.
Känns liksom lite pinsamt att komma dit och börja fråga om jag är redo att tävla, det första jag gör..
Tänkte mer på tävlandet som en kul grej att testa var jag ligger.
Om man kikar på vilka olika saker som bedöms i exempelvis Lc 1:an så känner jag mig inte osäker i de olika momenten. Jag tror att jag behärskar dem hyggligt..

Är man helt vrickad om man åker i väg utan grand prix tränarens välsignelse? :)

Nej herrgud, åk ut på en P&R som Olina skriver om eller en vanlig lokal om du vill testa :) Rid igenom programmet hemma och se hur det känns först, kanske kan någon vän titta om du vill ha "ett första omdömme" eller lite tips innan kanske :)

Det skulle man ju kunna göra.
Hur gör man för att hitta dessa?
Måste man söka på klubbarnas egna sidor då?
De finns väl inte med i TDB..?

Jag är inte helt säker på vad som finns i TDB, det läggs ju till massa hela tiden tycker jag :p Men jag brukar precis som du säger hitta dem på klubbarnas hemsidor. ELLER, på buke :D Finns många trådar, tex under hoppning "P&J i Halland" osv :laugh:

Har du tävlat annars? För då har du ju grönt kort och lokal licens, inget som hindrar :D

Yepp.. Har varit ute och hoppat en del..
Har både grönt kort och licens så där är allt lugnt.
Måste dock lösa ut licensen men det är ju inte så svårt.

Kom på en sak..
Mitt gröna kort är ju ställt på min gamla klubb.
Hur gör jag för att få ett nytt utställt på min nya klubb?

Men då är du ju fit for fight inför dressyrvärlden :D

Ingen aning faktiskt, hör med någon i nya klubben kanske? Jag har aldrig bytt klubb så vet inte alls.

Får ta och göra det..
Vill ju inte skvallra om att jag ska ut och tävla bara.
Dessto färre som vet dessto bättre.. :)

Jag måste säga att jag tyckte att det var jätteroligt för jag har heller inte tävlat så mycket. Jag blev verkligen biten :D

Du får nog kolla på ridklubbarna som är nära dig om de har någon pay and ride eller programridning som jag också har sett att de kallas.

Lycka till!

Ska absolut kolla det.
Verkar himla smidigt och inte fullt så allvarligt som en riktig tävling.

I mitt distrikt är det så att numera så får man inte ett grönt kort i handen utan det läggs in på TDB.

Så ring och kolla med distriktet i så fall men ska du bara rida pay and ride så behöver du väl inget grönt kort och licens?

Det finns pay anf jump i tdb så även pay and rider borde synas. Misstänker att vi söker i olika distrikt dock. Ha inställningen "klubb" när du säker tävlingar.

Grönt kort behöver du inte byta klubb på. Det tar man en gång, sedan är det bara att köra. Licensen däremot ska ställas i den klubb du är medlem i och tävlar för.

Pepp,pepp

Det kanske men tanken är ju att jag ska börja tävla riktiga tävlingar sen också.
Ska genast ringa till distriktet..

Det du behöver kunna i LC är väl för det första programmet. Sen rida hästen i form och balans och kunna styra de olika vägarna svårare än så är det ju egentligen inte. Vägarna är dock väldigt viktiga likaså hörnpasseringar, övergångar osv.

Nu går jag emot strömmen här. Jag tycker inte alls du ska tävla än och särskilt inte av dom skäl du har. Vad är vitsen att rida på 40 % i LC?? Vad ger det någon, allra minst dej själv?

Mitt förslag är att träna för en tränare, och sedan rida en programridning som klubbarna brukar ha. Där får du råd och hjälp med var du befinner dej. Sen kan du jobba på det som behövs och därefter starta en tävling, lite mera seriöst.
Du säger att tränaren inte hjälper dej? Kan det bero på något som ni kan prata om tillsammans? Det är ofta bättre att reda ut saker där man befinner sej än att springa vidare när man inte är nöjd. Kanske kan du få ut mycket mer av träningarna efter ett samtal med tränaren?

Du kan väl alltid ställa upp i någon liten klubbis. Själv är jag ganska kass men får då och då ett ryck och är med och tävlar. Kommer i princip alltid sist med ganska dåliga %, men dom blir bättre och bättre.

Det ger mig ju massor att få vet avar jag står.
Har hållit utkik efter programridningsmöjligheter på min ridklubb under 1,5 år men möjligheten har inte kommit.
Att få respons från min tränare fungerar ej. Har försökt att föra en diskusion men det är som att prata med en vägg.
Av den anledningen har jag även sökt efter annan tränare.
Dock har jag inget som helst kontaktnät här där jag bor.

Varför anser du att jag inte bör göra det?
Vilken skada kan det göra?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 395
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar