Skulle ni ta bort denna häst?

M

maisan

Jag har en 20 årig hbl kille som varit triangelmärkt sen han var 10 år (ridskolehäst då). Han har senaste åren mest blivit skrittad för hand då han inte varit helt fräsch i benen, o haft flera lindigare fånganfall (inga rotationer eller sänkningar) under åren. Nu har han varit halt av o till på vä fram sen i vintras (markerar lite nu, men har varit rejält halt oxå) o måste gå själv i hagen för att inte busa för mycket då han blivit halt av det oxå. Han får bara äta hö då han fått fång av silage flera gånger. Nu sista månaderna har han oxå avlastat vä fram o fick för en månad sen värsta strålrötan där oxå. Han har stått på metacam nu i två omgångar o ser ganska bra ut just nu men markerar ändå i trav. Det som jag tycker talar för att han skulle må bättre i hästparadiset är dels att han mer eller mindre säkert har ont, o att han måste gå själv i hagen (han är jättesocial o visar verkligen att han saknar hästkompisar) o att jag inte kan aktivera han så mycket då han inte orkar med vad som helst.
Det som då talar för att han ändå inte mår så dåligt är att han dels är på otroligt bra humör (han har alltid förr visat om han haft ont genom att bli sur o vresig), är jättegosig i boxen, o vill faktiskt göra saker (står vid boxdörren o vill ut-vilket han inte velat förr om han vart dålig). Så jag har värsta ångesten nu varenda dag över hur jag ska göra. Jag har inget emot att ha han som pensionär så länge han mår bra...
Jag har ju givetvis haft kontakt med vet otaliga gånger o det är ju hon som skrivit ut metacam oxå, o snart ska hon komma ut o titta på han igen men jag skulle vilja ha lite utomstående åsikter oxå.

Sv: Skulle ni ta bort denna häst?

Kan hästen ha ett normalt liv?
Klarar han leva utan att ha ont, gå ner i vikt, må dåligt?
Klarar han att leva tillsammans med andra hästar?
Är han pigg, glad och har lyster i hårremmen?

Kan låta hårt men den hästen hade jag tagit bort.. Nu har han fått en fin somamr ta bort honom medans han mår "bra" så minns du det fina det är inte kul att ta bort en häst som är så sjuk att man "måste". Personligen tycker jag att det är bättre att ta bort en så pass gammal häst när den mår hyggligt istället för att vänta in i det sista. Vi har den möjligheten som människa att avsluta en hästsliv på ett värdigt sätt. Pallativ vård för djur får vi hoppas aldrig inträffar..

Han verkar ju må bra!!! Tänk dig själv, man kan ha ett riktigt bra liv trots att man tex är stel i sitt ena knä.

Jag har också en gammling och jag kommer inte ta bort honom så länge han är pigg och glad.

Så man ska ta bort en häst som mår bra bara för att spara sig själv från att se den bli sjuk? :crazy:

Tycker nästan att det är lite obehagligt när man går ut på ett internetforum och frågar människor, som man inte har en aning om dess kunskaper, om sånna här saker. Det är bara du i samråd med veterinär som kan avgöra en sån sak... Vill du verkligen låta dig påverkas av andra människor när det handlar om din häst?

Ja jag håller med dig (Penny _Lane) i det här fallet.
Jag fick ta ett sånt beslut en gång och det var inte kul eller lätt men nödvändigt.
// M

Jag har en 20 årig hbl kille som varit triangelmärkt sen han var 10 år (ridskolehäst då). Han har senaste åren mest blivit skrittad för hand då han inte varit helt fräsch i benen, o haft flera lindigare fånganfall (inga rotationer eller sänkningar) under åren. Nu har han varit halt av o till på vä fram sen i vintras (markerar lite nu, men har varit rejält halt oxå) o måste gå själv i hagen för att inte busa för mycket då han blivit halt av det oxå. Han får bara äta hö då han fått fång av silage flera gånger. Nu sista månaderna har han oxå avlastat vä fram o fick för en månad sen värsta strålrötan där oxå. Han har stått på metacam nu i två omgångar o ser ganska bra ut just nu men markerar ändå i trav. Det som jag tycker talar för att han skulle må bättre i hästparadiset är dels att han mer eller mindre säkert har ont, o att han måste gå själv i hagen (han är jättesocial o visar verkligen att han saknar hästkompisar) o att jag inte kan aktivera han så mycket då han inte orkar med vad som helst.
Det som då talar för att han ändå inte mår så dåligt är att han dels är på otroligt bra humör (han har alltid förr visat om han haft ont genom att bli sur o vresig), är jättegosig i boxen, o vill faktiskt göra saker (står vid boxdörren o vill ut-vilket han inte velat förr om han vart dålig). Så jag har värsta ångesten nu varenda dag över hur jag ska göra. Jag har inget emot att ha han som pensionär så länge han mår bra...
Jag har ju givetvis haft kontakt med vet otaliga gånger o det är ju hon som skrivit ut metacam oxå, o snart ska hon komma ut o titta på han igen men jag skulle vilja ha lite utomstående åsikter oxå.

jag skulle ta bort en så gammal häst som här halt av och till... kan inte tänka mig att de är ett roligt liv för honom...... han får det bättre i himlen även om det är jobbigt att behöva gå igenom som ägare....:(

Så man ska ta bort en häst som mår bra bara för att spara sig själv från att se den bli sjuk? :crazy:

ne för att hästen ska slippa bli sämre... å han mår ju inte så bra om han haltar eller hur...

Det var detta jag reagerade på:
"Nu har han fått en fin somamr ta bort honom medans han mår "bra" så minns du det fina det är inte kul att ta bort en häst som är så sjuk att man "måste"."

Men förhoppningsvis var det inte menat så som det låter..

Hej,

Kanske inte ett svar på din fråga (den bör du och din veterinär i samrådan komma fram till svaret på), men några tankar från mig till dig...

För säg den djurägare som inte någon gång hamnar i den situation där du nu befinner dig.

När man tar sig an ett djur, må vara häst, hund, katt eller nåt mindre djur. Så anser jag att med all glädje man får så vet man ju att man bjuder in även annat i livet - som sorgen att se en kära och älskad vän bli gammal... det är inte lätt men det är inte säkert att djuret mår dåligt bara för att det blir gammalt!!!

Jag anser att innan man köper ett djur, bör man ta i beaktning att man inte bara ska leva med valpen och/eller unghästen utan senare också med den äldre hunden/hästen och allt vad det innebär.

Det innebär ofta mycket försakan, pengar, arbete, tårar, svett, sorg och kanske svåra beslut...

Men jag brukar tänka att så mycket som våra älskade djur ger oss under hela sitt liv så har det också - just rätten att få bli gammal och skröplig med allt vad det innebär och ändå få skrota på :love:

Jag lägger inte in några råd hur du ska göra, det tror jag du som känner hästen vet bäst själv samt att du med hjälp av en kunnig veterinär kan komma fram till ett bra beslut - för dig men också för din häst!!!

Vad jag kan säga är att alla våra egna djur, oavsett av djurslag kommer att få den vård och det extra pyssel det innebär när dom blir just gamla...man bävar ju för den dagen man måste ta det svåraste beslutet en djurägare står inför.

Med värme,
Ingrid

Hej!

Om jag inte missuppfattar markerar han även på metacamet?

Om det inte går att smärtlindra skulle jag ta bort min häst. Inte sjysst att låta den lida längre än nödvändigt.

Ett litet exempel: min tjej fick stå själv i somras pga fraktur, hon hade boxvila/sjukhage i 2 månader, var jätteglad när jag kom och jättekelig och så, men jag märkte ju att hon avlastade och hade ont ändå, så kan det vara så att han blir glad när du kommer för att han får sällskap och aktivering och den glädjen lite "dödar" uppmärksamheten på smärtan?? Att det roliga just när du är där överskuggar ontet?

Jag vet inte, prata ordentligt med din vet. Har han ont låt honom inte lida.

Lycka till med beslutet!

/ Lavinia, vars häst inte har ont längre..

som svar åt dig, jag är inte ute efter kunskap i sån mening utan mer erfarenheter o tankar då jag själv kört fast. Jag har redan funderat på detta i flera månader o vet fortfarande inte hur jag ska göra. Självklart är veterinärens ord tyngre än nåns som jag inte alls känner o självklart är det mitt hjärta som styr o inte vad nån annan tycker men just nu behöver jag få höra andras åsikter o tankar oxå.
Jag vill ju bara göra det som är bäst för honom.
Tack för alla fina svar hittills.

Jag har varit i den sittsen ett par gånger. Som jag tolkar din beskrivning av hästen hade jag valt att ta bort den. Jag hade gjort det nu i höst innan installningen. Men det är här hos mig som den inte skett ännu, du kanske redan hästen på stall. För det verkar som de kvarvarande hästarna tar det lite bättre eller hur man ska uttrycka det. De saknar inte en tom box i stallet så att säga.

Det var detta jag reagerade på:
"Nu har han fått en fin somamr ta bort honom medans han mår "bra" så minns du det fina det är inte kul att ta bort en häst som är så sjuk att man "måste"."

Men förhoppningsvis var det inte menat så som det låter..

Vad är det för fel med att ta bort en häst som är så gammal när den uppenbarligen har ont. Det finns inget som gör mej så förbannad som pallativ vård på hästar. Det är som grannens 36 åriga ök som dom vägrade ta bort spelade ingen roll hur många som sa till dom att dom skulle ta bort den. Hon mådde ju så bra.. Jo tjenare va. Den hade bara en ink som en fotboll va halt på tre ben till och från, kunde knappt tugga och va mager som en sticka.. Att anmäla va ingen ide heller efter som dom hade släkt på hälsovårdsnämnden.. sucka*

Denna hästen som TS har är halt till och från. Har varit triangelmärkt i 10 år=skadad. Dessutom sa trådskaparen att han blev ömmare på vintern. Varför utsätta en så gammal häst för ytterligare en plågsam vinter. Snacka om legitimerat djurplågeri.

Jag tog själv bort min fullt friska 24 åring som varit pensionerad i 6 år. Hon hade utslitna kotor men var aldrig halt eller så. hennes problem va att hålla värmen och hull på vintern. När så hösten kom och hon va tjock o fin o blank i hårremmen såg jag med sorg i hjärtat fram mot en tung vinter. Jag tyckte för mkt om min stackars gamla häst som gett mej så mkt kul att jag tog bort henne. Mitt minne av henne va en pigg blank och tjock häst som gärna galopperade i hagen. Hade kännts bra mkt värre om jag fått lämna bort en häst som inte kunnat hålla hull till något pris och som varit öm och frusit. Nu mindes jag hennes som frisk inte som sjuk. kalla mej hårdhjärtad men pallativ vård för djur är INGET jag uppskattar.

QUOTE=Centaur;6539403]Det var detta jag reagerade på:

Men förhoppningsvis var det inte menat så som det låter..[/QUOTE]

Vad är det för fel med att ta bort en häst som är så gammal när den uppenbarligen har ont. Det finns inget som gör mej så förbannad som pallativ vård på hästar. Det är som grannens 36 åriga ök som dom vägrade ta bort spelade ingen roll hur många som sa till dom att dom skulle ta bort den. Hon mådde ju så bra.. Jo tjenare va. Den hade bara en ink som en fotboll va halt på tre ben till och från, kunde knappt tugga och va mager som en sticka.. Att anmäla va ingen ide heller efter som dom hade släkt på hälsovårdsnämnden.. sucka*

Denna hästen som TS har är halt till och från. Har varit triangelmärkt i 10 år=skadad. Dessutom sa trådskaparen att han blev ömmare på vintern. Varför utsätta en så gammal häst för ytterligare en plågsam vinter. Snacka om legitimerat djurplågeri.

Jag tog själv bort min fullt friska 24 åring som varit pensionerad i 6 år. Hon hade utslitna kotor men var aldrig halt eller så. hennes problem va att hålla värmen och hull på vintern. När så hösten kom och hon va tjock o fin o blank i hårremmen såg jag med sorg i hjärtat fram mot en tung vinter. Jag tyckte för mkt om min stackars gamla häst som gett mej så mkt kul att jag tog bort henne. Mitt minne av henne va en pigg blank och tjock häst som gärna galopperade i hagen. Hade kännts bra mkt värre om jag fått lämna bort en häst som inte kunnat hålla hull till något pris och som varit öm och frusit. Nu mindes jag hennes som frisk inte som sjuk. kalla mej hårdhjärtad men pallativ vård för djur är INGET jag uppskattar.

Varför haltar hästen? Är någon diagnos ställd? Det har ju en viss betydelse för beslutet tycker jag.

Det är inte alls säkert att hästen behöver lida av leva pensionärstillvaro i hagen. Jag håller med den som skrev att även våra djur måste ha rätt att få bli gamla och kanske inte vara 100% fräscha utan att för den skull avlivas direkt.

Våra hundar avlivar vi ju inte för minsta krämpa vid ålderdomen.
Nu finns det ju ofta andra värderingar då det gäller hästar och det kanske är praktiskt svårt och dyrt för många att ha en häst som man inte kan rida på. Man kanske vill skaffa en ny häst som går att använda. Det är nog det största skälet att många äldre hästar med småkrämpor avlivas fast de mycket väl skulle kunna leva vidare några år som pensionärer.

Jag tycker också många här är så tvärsäkra på att veta när en häst lider. Många gånger är det lätt att skylla på detta för att döva sitt eget samvete då man tar bort en häst kanske för att den inte längre går att tävla på.
En häst som bara går i hagen behöver inte lida av att markera lite i trav. Det beror mycket på vad som är orsaken till hältan och vad prognosen för att bli bättre bedöms vara.

Jag skulle inte ta råd av någon här utan själv fatta beslutet med hjäp av veterinär. Endast du vet hur hästen mår och endast du vet om du har möjlighet att ha hästen kvar.

En vän som inte klarar att gå i en hage tillsammans med sina andra hästvänner och mister den sociala kontakten och blir dålig av detta tycker jag skall få gå vidare till sina vänner i hästhimlen,där man varken har ont eller lider ,där det alltid finns gräs och solen värmer ..

Miaa

Ska bara tillägga att min häst ser frisk ut, har blank fin päls o bra hull, hade precis ut en equiterapeut som träffat honom med jämna mellanrum sen 4 år tillbaka o hon tyckte att han såg ut att må bra. Han hade inte tappat muskler eller blivit sne o hon tyckte inte att det var dax för han att gå vidare än, o hon är mycket proffsig o skulle absolut säga om hon tyckte nåt annat.
Så han är inte nåt j-a ök som går o plågas. Dom flesta i stallet tycker oxå att han ser ut att må bra o brukar fråga ibl: varför rider du honom inte? eller: -vad är det för fel på honom, han ser ju hur pigg ut som helst?. Så så lågt har jag inte sjunkit som det låter som på dig.
Jag vill dock inte heller att han ska plågas så därför funderar jag på att ev måsta låta han somna in :cry: skulle bara vara så mycket lättare att ta det beslutet om han var sur, grinig o hängig o ruggig vilket han inte är.

Eftersom det inte framgår vad som är orsaken till hästens hälta kan man ju inte veta om det är tillfälligt den inte kan gå med kompisar eller inte. Ibland måste man ju ha hästen ensam i liten hage vid vissa skador för att den ska ha en chans att bli bra igen.
Är den nu så halt så den aldrig kan gå med hästkompisar igen så håller jag med dig.

Hade tagit bort den hästen. När hästen inte kan leka och röra sig fritt med vänner utan att bli dålig är det inget roligt. Dessutom är det väl bättre att han får vandra vidare nu än att han är helt slutkörd?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 304
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 326
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar