Skulle ni ta bort denna häst?

Sv: Skulle ni ta bort denna häst?

Det hela var aningens överdrivet skrivet av mig...det jag ville ha fram med det hela var att var går skillnaden mellan djur och människa? Människorna som vi älskar kämpar vi för in i det sista så det är förklarligt att vi vill det med djuren vi älskar också.
Missförstå mig rätt...
Jaha, förklara gärna för mig med flera var du drar gränsen, vad har du gjort mer för din häst än vad jag redan gjorde för min? :confused: Var har du dragit gränsen för en närstående, dvs familj, och var har du dragit gränsen för ett djur? Kom inte här och snacka skit, var går gränsen när det gäller de du BRYR DIG OM? Påstår du att jag inte brydde mig om/älskade min far?!!!! :devil: Chezzus, kom och säg det till mig ansikte mot ansikte!

Senast ändrad:

*morra* Jag väljer att inte skriva vad jag tycker, men så mkt kan jag säga att allt vad som gäller min familj är personligt, oavsett människor eller djur. :mad:

Det är hemskt vad du verkar upprörd! Jag förstår inte varför du är så arg. Det är väl ingen som har anklagat dig för något personligen ?
Verkar vara ett känsligt ämne för dig det här. Varför?

Alla har rätt att tycka vad dom vill och detta är ett diskussionsforum.

En tanke, har du prövat att ge djävulsklorot? det fungerar som fenylbutason och är smärtlindrande (jag tar själv eftersom jag har fibromyalgi) det kan göra att din häst får mindre ont och kan gå kvar ett tag till med livsglädje(vilket jag uppfattar att han har) att ha lite stelhet är ju normalt hos någon som är gammal och gammal får faktiskt alla djur bli:)

Jag ska svara helt ärligt på din fråga: JA jag skulle tagit bort hästen om den varit min.

Tog själv bort min häst för lite mer än 1år sen- ett JÄTTEsvårt beslut men ja vet att ja gjorde rätt. Han hade spatt å ja skulle hitta vart hans gräns gick- hann rida honom 3ggr a 15min skritt varannan dag å så va han skitdålig i benet. Då bestämde ja mig för att han skulle få springa över till de gröna ängarna medans han hade flaggan i topp!
Det e vårt ansvar att se till att djuren INTE lider i onödan...
Hellre ta bort hästen lite tidigare medans den ff kan röra sig självmant än att en dag få ta ut nödslakt för att hästen inte kan resa sig/gå själv. Då har man väntat alldeles för länge å anser då att man plågat hästen onödigt!
Min häst skulle aldrig trivts att bara gå i hagen- det e för mkt hjärna i hästar för att många ska kunna klara att bara gå å skrota!!!

Min häst va så lugn å fin den dagen han sprang över till nästa nivå- han åt bara lite av det smarr han fick, han visste vad som skulle hända å iom. att han va så lugn så visade det mig att ja oxå gjorde rätt!!! Saknar honom enormt...

Hej alla. Ville bara svara åt alla att jag haft ut vet igen o hon kunde inte säga så mkt utan ville att vi skulle åka på klinik för att reda ut hältan (igen) så nu har jag bokat en tid dit...:crazy:
Är super nervös över vad dom ska säga, fast än mer nervös över lastning o resan dit (flera timmars resa bara dit) då min häst är mycket svår att lasta o tycker inte om att åka heller.
Just nu är han inte halt o jag hoppas att han håller sig så tills vi varit till kliniken om 3 veckor. Usch... det knyter sig i magen av bara tanken. Min älskade lilla gubbe :(

Hejsan!
Det är ett svårt beslut att ta. Det viktigaste är att känna att man kan stå för sitt beslut. Här i tråden har du fått motsatta råd, och folk tar ju olika beslut.
Du vet ju att det bara är en tidsfråga hursomhelst med en så gammal häst. Men jag tycker det är viktigt att du inte hastar på för mycket i beslutet. Du måste vara övertygad om att det är rätt - känns rätt.

Det är du som känner din häst bäst. Sålänge hästen är ohalt som nu kan du ju fundera i lugn och ro, så har du "gränsen" klar för dig sedan. Då blir det lättare att ta beslutet.

MVH L

Jag har en 20 årig hbl kille som varit triangelmärkt sen han var 10 år (ridskolehäst då). Han har senaste åren mest blivit skrittad för hand då han inte varit helt fräsch i benen, o haft flera lindigare fånganfall (inga rotationer eller sänkningar) under åren. Nu har han varit halt av o till på vä fram sen i vintras (markerar lite nu, men har varit rejält halt oxå) o måste gå själv i hagen för att inte busa för mycket då han blivit halt av det oxå. Han får bara äta hö då han fått fång av silage flera gånger. Nu sista månaderna har han oxå avlastat vä fram o fick för en månad sen värsta strålrötan där oxå. Han har stått på metacam nu i två omgångar o ser ganska bra ut just nu men markerar ändå i trav. Det som jag tycker talar för att han skulle må bättre i hästparadiset är dels att han mer eller mindre säkert har ont, o att han måste gå själv i hagen (han är jättesocial o visar verkligen att han saknar hästkompisar) o att jag inte kan aktivera han så mycket då han inte orkar med vad som helst.
Det som då talar för att han ändå inte mår så dåligt är att han dels är på otroligt bra humör (han har alltid förr visat om han haft ont genom att bli sur o vresig), är jättegosig i boxen, o vill faktiskt göra saker (står vid boxdörren o vill ut-vilket han inte velat förr om han vart dålig). Så jag har värsta ångesten nu varenda dag över hur jag ska göra. Jag har inget emot att ha han som pensionär så länge han mår bra...
Jag har ju givetvis haft kontakt med vet otaliga gånger o det är ju hon som skrivit ut metacam oxå, o snart ska hon komma ut o titta på han igen men jag skulle vilja ha lite utomstående åsikter oxå.

om hästen inte är olycklig eller har ont varför avliva den???:(

Lycka till! :)
Hoppas verkligen du får hjälp och råd hur du ska göra!
Magdalena

jag skulle nog välja att ta bort honom... men det är du som känner hästen o vet bättre hur han mår och om han har ett värdig hästliv...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 304
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 326
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar