Skulle ni ta bort denna häst?

Sv: Skulle ni ta bort denna häst?

Faktum är att jag varit med honom på klinik o dom kunde inte hitta nåt fel på honom förutom att han var lite stel i muskler o leder. Så jag vet inte varför han haltar ibland, om det då beror på stelhet o att han kanske brallat runt lite för mycket på ouppvärmda ben (han är rätt tokig i hagen ibl).
Jag har ju haft honom som pensionär i flera år nu o bara pysslat om honom o gjort roliga saker som han tycker om så för mig är det ingen katastrof även om han inte kan ridas, o han verkar ta det rätt bra oxå, fast nån sorts aktivering behöver han o det får han oxå.
Men som jag sa så kommer vet ut snart o så får hon oxå bedöma vad hon ser... så får vi väl se. Vore bara skönt om jag fick sinnesro o kunde fatta ett prel. beslut innan, för jag blir galen snart av att fundera på detta.

Ska bara tillägga att min häst ser frisk ut, har blank fin päls o bra hull, hade precis ut en equiterapeut som träffat honom med jämna mellanrum sen 4 år tillbaka o hon tyckte att han såg ut att må bra. Han hade inte tappat muskler eller blivit sne o hon tyckte inte att det var dax för han att gå vidare än, o hon är mycket proffsig o skulle absolut säga om hon tyckte nåt annat.
Så han är inte nåt j-a ök som går o plågas. Dom flesta i stallet tycker oxå att han ser ut att må bra o brukar fråga ibl: varför rider du honom inte? eller: -vad är det för fel på honom, han ser ju hur pigg ut som helst?. Så så lågt har jag inte sjunkit som det låter som på dig.
Jag vill dock inte heller att han ska plågas så därför funderar jag på att ev måsta låta han somna in :cry: skulle bara vara så mycket lättare att ta det beslutet om han var sur, grinig o hängig o ruggig vilket han inte är.

Nä jag sa inte att din va ett jäkla ök.. Jag sa att grannens häst va ett ök. Va glad att han e glad o positiv. En häst som tappar livsgnistan är inte en trevlig syn. Att dö för en häst är nog inte det värsta som kan hända. I vissa fall måste vi människor vara kloka och ta svåra beslut för att underlätta lidande.. Men som sagt min åsikt. (Har förövrigt gård med hästarna så en extra gammal häst kostar inte så mkt men de spelar ingen roll för min del. )

Du verkar både klok och förståndig så du fattar säkert ett bra beslut.
Hästen verkar ju dessutom vara pigg och glad och fin för övrigt.

Lyssna inte på alla tvärsäkra människor här.t ex Penny lane vars råd är att hästar ska avlivas FÖRE de börjar bli gamla och må dåligt. Alltså medan de fortfarande är fina och friska för att man själv ska må bra och slippa se dem bli gamla. Penny Lane har nog missat något i samvaron med sina djur tror jag. Tycker det känns som en väldigt hård elak attityd att kalla en gammal älskad ponny för ÖK bla.

Jag valde att ta bort högst älskade i början av juni förra året, för att jag inte orkade se ljuset slockna i hennes ögon. Hon hade problem med en nackkota som hoppade fel lite nu och då pga en gammal skada och pga den så blev hon halt varje gång eftersom nerverna kom i kläm. Hon hade även haft en senskada som hon läkte ut väldigt fint, men som gjorde att hon tappade kondition och iom detta de stabiliserande musklerna och det blev en nedåtgående spiral. Trots mina ansträngningar med stretch, akupunktur, massage och värme så kom vi aldrig så långt i uppbyggnaden att vi kunde vända kurvan utan för varje gång hon busade blev hon halt och fick behandling men det blev oftare och oftare ju mer hon tappade i kondition. Då hade jag ändå sgs varannan dag varit ute med henne i ett halvår och tömkört i ca en timme på rakt spår.

Till slut hade jag nått gränsen för vad jag ansåg var motiverat och valde att ta bort henne. Hon hade hela tiden god aptit, var i fint hull och med samma gnistrande hårrem som den dagen jag köpte henne 17 år tidigare. 3 dagar efter sin 24-årsdag kom nödslakten och hjälpte henne vidare till en värld utan bekymmer. Jag kände fysiskt i mitt inre när hon dog och saknaden och tomheten är enorm:cry:, men jag hade aldrig i livet kunnat motivera att vänta en endaste dag till. För mig fanns aldrig alternativet som många verkar ha, "att låta dem få en sista sommar". Hon fick en sista sommar, året innan. Varken hon eller jag hade mått bättre av att skjuta på det oundvikliga och en gammal häst som är upprepat halt och behöver smärtstillande är inte betjänt av någon "sista sommar".

Jag ville aldrig komma till stallet för att se en slocknad blick, en glanslös hårrem och vetskapen att jag väntat för länge. Hur lång eller kort tid man än haft tillsammans är dagen att skiljas alltid för snart, men den dagen man väntat för länge är den värsta av alla, det är då man svikit sin vän.

Jag har ingen aning om när det är dags för er att skiljas åt då jag inte känner varesig dig eller din häst. Lyssna på din veterinär och kör med öppna kort, be honom/henne att ge ett rakt svar på när det är dags att sluta för hästens skull. Vänta inte tills han tappar hull, lyster och gnista för det enda du vet då är att det gått för långt och du väntat för länge. :(

Lyssna inte på alla tvärsäkra människor här.t ex Penny lane vars råd är att hästar ska avlivas FÖRE de börjar bli gamla och må dåligt. Alltså medan de fortfarande är fina och friska för att man själv ska må bra och slippa se dem bli gamla. Penny Lane har nog missat något i samvaron med sina djur tror jag. Tycker det känns som en väldigt hård elak attityd att kalla en gammal älskad ponny för ÖK bla.

Men är hästen frisk när den haltar? Den har en skada sedan 10år tillbaka, haft fångkänningar till o från, är det en frisk häst i dina ögon? Inte i mina iaf, jag hade tagit bort den om det var min jag stödjer ingen form av djurplågeri.

Kunde inta ha sagt det bättre själv. Klart man älskar sin häst/ponny och vill att den ska få leva om den har ett drägligt liv. Titta hur många människor det finns med krämpor men som ändå njuter av livet just för att det har sina ljusa stunder. Eftersom hästen din är glad och pigg så anser i alla fall jag att den har livsglädje och har den inga problem med att ta en vinter så varför skulle den bli sämre då? Min ena häst är för övrigt 26 år gammal och en riktig krutgumma. Har även haft ett halvblod på foder några år innan jag skaffde den häst jag har nu och han va som din, 20 år och hade gått på ridskola, triangelmärkt men fungerade kanon åt det syfte jag hade, promenadridning. Honom hade jag aldrig något problem med FAST han var triangelmärkt.
Du känner din häst bäst av alla.
Bara ett litet tillägg. Min mamma har riktigt ont i knät och har haft det en längre tid, Vad ska jag göra med henne? Hon är inte 60 år fyllda än?? Vad tycker du Penny???

Nu syftade jag inte på trådskaparens häst då jag skrev FRISK utan på Penny Lane med fleras uttalande om att alla gamla hästar ska tas bort FÖRE de börjar bli dåliga så att man själv ska slippa se det. Jag anser att den generaliseringen är att idiotförklara alla människor som har en kär gammal häst kvar så länge den är pigg och glad och alltså inte tar beslutet att avliva förrän den dagen hästen börjar bli dålig. Jag anser inte det vara något fel eller djurplågeri bara hästen får sluta sina dagar snabbt då den blir för gammal och sjuk.

Många hästar skulle faktiskt kunna leva ett bra liv som promenadhästar eller bara gå i hagen utan att det för den skull ska kallas för djurplågeri om den har någon mindre skada som gör att den inte håller för full träning och tävling.
Att det sedan inte alltid är praktiskt genomförbart att ha hästen kvar om man kanske vill satsa på ridningen och inte har råd att hålla 2 hästar den dagen den gamla blir pensionär säger jag inget om.

Döm bara inte andra som djurplågare för att de gör ett annat val.

Han verkar ju må bra!!! Tänk dig själv, man kan ha ett riktigt bra liv trots att man tex är stel i sitt ena knä.

Jag har också en gammling och jag kommer inte ta bort honom så länge han är pigg och glad.

Du glömmer att hästen är ett bytesdjur och så länge dom orkar kommer dom att försöka maskera sitt handikapp. En häst kan alltså se ut att vara hur pigg och glad som helst men som lider i tysthet ändå.

TS häst är uppenbart halt och det säger mig att den har ont. Ja, i det fallet skulle jag ta bort hästen.:cool:

Halvt KL

Till att börja med: Man kan faktiskt ta bort en häst innan den blir så sjuk att man "måste" även med hästens bästa för ögonen. En häst kan behöva gå igenom mycket lidande och sjukdom innan det går så långt att man inte har något val. När man då står inför en situation som trådskaparen, där man faktiskt har ett val hur man ska göra, kan jag se det som att göra en gammal häst som är lite halvskraltig en god gärning genom att låta den slippa det den kommer att behöva gå igenom tills den når stadiet där den mår uppenbart dåligt och därav måste tas bort.

I trådskaparens fall: väg fördelar mot nackdelar. Det jag tycker mig förstå av ditt inlägg är på plussidan att:
-Han är positiv och på gott humör
-Fin i päls och hull
-Din kunniga equiterapeut sedan lång tid tillbaka ansåg att han var i god kondition
-Inget fel har kunnat hittas på klinik

på minussidan:
-Ej helt fräsch i benen, halt till och från, markerar i trav
-Måste gå själv i hagen och visar att han saknar hästkompisar
-Orkar inte med så mycket aktivering

Det jag själv tycker väger tungt är att han måste gå själv i hagen och saknar kompisar. Är alla alternativ där uttömda? Kan han inte ha endast en kompis, kanske en till gamling eller liknande, så att det ändå blir lugnt i hagen? Bara funderar lite.

Slutligen skulle jag bara vilja råda dig att gå på din magkänsla. Innerst inne känner du nog när det är dags för honom att gå vidare.

*knapplån*

Vi kan bara bedömma det här fallet efter den fakta som skrivits här, kom ihåg det.

Eftersom TS skriver att hästen har varit halt till o från i flera år och trots behandling inte blivit ren, skulle jag tolka det hela som att hästen fortfarande har ont nånstans.
SMÄRTA som leder till att hästen är halt syns inte alltid i päls och matglädje och busighet. Som nån redan skrivit så döljer hästen sånt ända in i det sista. T ex har jag med egna ögon sett en häst galoppera i hagen med brutet ben...
Alla hästar blir dessutom inte griniga och på dåligt humör när de har ont. Jag kan räkna upp flera exempel på hästar som jag personligen varit i kontakt med som lullat på som vanligt, men egentligen haft jätteont.

Om din häst måste gå själv i hage (och tydligt saknar sällskap), inte kan ridas eller tränas (och tydligt vill aktiveras) och om den har ont, (trots smärtstillande) skulle jag ta bort den. För mig skulle jag inte ha någon rätt att behålla hästen i livet, bara för att jag inte tycker att den är tillräckligt dålig. Måste hästen krypa fram för att ha rätt att tas bort? Hästen i det här fallet visar ju TYDLIGT att den har ont och haft det en längre tid. Vad mer måste den göra för att få sin röst hörd? (Lite av en generell fråga till alla er som blivit så rasande över att det finns folk som tycker att hästar inte ska behöva falla ur totalt och inte kunna stå på nåt ben innan de tas bort)

Och som jag redan påpekat; jag kan bara bedömma efter den info som finns här.

För övrigt vill jag bara påpeka att varje häst är en individ och att man därför måste göra individuella bedömningar från fall till fall.

Så man ska ta bort en häst som mår bra bara för att spara sig själv från att se den bli sjuk? :crazy:

Så där tolkade inte jag Penny_Lanes inlägg.

Jag tolkade det som att SPARA HÄSTEN från att behöva lida mera, när man redan försökt med allt.

Tycker det är lite fel attityd och inställning att direkt tolka en åsikt som går emot den egna som mycket värre än den är. Dessutom förvrider du ju det P_L skriver.

Skälet till att P_L's 24 år gamla kompis togs bort var för att den inte kunde behålla värme och hull. Står klart och tydligt. Är det att ta bort nån i förtid, INNAN den lider?

Nej nej. Hästen visade ju att den inte klarade av vintern. Vad är då så hjärtlös med att ta bort den?

Att ta bort hästar i förtid är att blint stirra på åldern. "Jaha, nu är min häst 20, nu ska den bort." Inte det som skrivits i den här tråden.

Läs bättre nästa gång och eftersom du klagar på andras attityder så kan du väl se över din egen oxå.

*knapplån*

Jag kanske är lika hemsk som Penny_Lane, men jag håller med henne i mycket av det hon skriver.

År 2000 tog jag bort mitt ena hbl. Hon var 26 år och riktigt jäkla pigg. På lördagen red jag henne i skogen en långtur utan problem, hon bockde som vanligt i galoppen. På söndagen slutade hon att äta (hade jätte fina tänder fortfarande) på måndag morgon när jag kom hade hon inte rört maten och låg ner. Hon orkade sej och tittade på mej som för att säga att jag inte behövde oroa mej. Men man såg i ögonen att hon inte mådde bra. Åkte hem och ringde vet. så de kom ut och tittade på henne. Hon hade ett litet ålderskolik. Jag kunde ge henne B-Vitamin för att hjälpa henne, det kanske skulle fungera men var inte säkert. Jag frågade vet rakt ut om jag skulle ta bort henne och han sa att det var det mest humana jag kunde göra. Samma dag (6/3-00 kl. 16.15) avlivades hon. Jag höll i henne in i det sista. Fortfarande kan jag undra om jag gjorde rätt, jag kanske skulle provat med B-Vitamin, men innerstinne vet jag att det inte skulle ha fungerat. Jag minns allt fortfarande, jag minns blicken i hennes ögon. Hon försökte verkligen att se glad och pigg ut men det gick inte.

För en månad sedan tog jag bort min hund. Han var bara 3 år, en springer spaniel hane. Väldigt pigg och glad hund. MEN han hade Spaniel Rage. Han kunde i prinsip flyga på allt som rörde sej när han drabbades av "raget". Det slutade med att han högg mej. Den gången fick han en chans till. Nästa gång han markerade mot mej så fattades beslutet att han skulle avlivas innan det blev värre. För värre skulle det bli, det visste jag.

Så jag antar att jag är lika hemsk som Penny_Lane som har fattat dessa beslut med mina djur. Jag tycker oxå att det är bättre att ta bort ett djur innan det blir för dåligt. Jag tycker att om det går ska djur få dö glada, det är trevligare att ha ett fint minne av sitt djur.

Till Trådskaparen: Jag tror att du innerstinne vet vad du vill, jag säger inte att du ska avliva heller inte att du ska låte hästen leva. Men vilken är den trevligaste bilden att ha som sista minne av sin häst? Prata med veterinär, de brukar vara raka.
Lycka till med ditt beslut, jag vet att det inte är lätt och vilket beslut du än fattar som kommer du undra om du verkligen valde rätt.

Jag måste säga att en del av kommentarerna här i tråden gör mig riktigt förbannad! :mad: Att som en komma och börja yra om sin morsa som har ont i ett knä och jämföra det med att avliva en halt gammal häst, en annan påstår att man avlivar för att man är självisk, en tredje svamlar om att man gör det för att man inte skulle har råd?! :eek: :devil:

Hur vore det om ni istället för att tänka så förbaskat mycket på er själva tänkte på vad det egentligen handlar om? Jo, att man som djurägare är skyldig att i första hand tänka på sitt djurs väl och ve och inte sitt egna fjantiga självömkande! Fy vilka hemska människor ni är som vägrar att inse att det kan vara dags att skiljas åt av hänsyn till djuret! Den dagen ett djur har tappat livslusten har det gått allt för långt och man är inget annat är en självisk egoist som till varje pris vägrar att släppa taget. Nu pratar jag om ett längre fortskridande och inte om något som händer över dagen. Jag kan tala om för er gnälliga snorungar att det finns gott om folk som skulle vilja få hjälp över till den andra sida pga värk och ålder, min älskade granne till exempel. HON anser att djur har det bättre som får sluta sina dagar istället för att lida, men när man läser hur en del resonerar undrar jag om ni inte vill ha ett långvården för era "kära" djur? :crazy:

Jag valde mycket riktigt som jag redan skrev att låta min älskade somna in efter lång kamp. JAG hade råd att låta henne gå i hagen så länge hon mådde bra, alla har inte den möjligheten. Jag hade då 3 hästar i varierande ålder att ägna mig åt och jag fick även en veterinärräkning på över 24 000:- för behandlingar under det senaste året, behandlingar som jag aldrig tvekade att beställa i hopp om det hade kunnat ge henne ett värdigt liv. Bara för att jag hade möjligheter som inte andra har gör det inte dem till sämre djurägare än ni som sitter och gnäller på de som faktiskt tar sitt ansvar istället för att hacka på andra.

Det är inte frågan om liv till varje pris utan om ett värdigt, smärtfritt liv. Jag hoppades att älskade skulle finnas kvar hos mig i många år till även om jag aldrig någonsin kunde rida henne mer och jag kämpade och slet för det, men för hennes skulle släppte jag taget.

Fialin: Jag hoppas du slipper uppleva den dagen din mor ligger döende i svåra plågor och läkaren kommer till dig som närmaste släkting för att erbjuda henne en möjlighet att slippa mer, genom att inte förlänga lidandet genom livsupphållande åtgärder. Eller rättare sagt, jag hoppas din mor slipper uppleva det utifrån ditt resonemang. Tyvärr så har jag varit där och för min fars skull fick han gå då det bara hade dragit ut på plågorna ytterligare några dagar, plågor som ingen smärtlindring i världen kunde lindra helt. Ett beslut som jag kommer att leva med i resten av mitt liv. :cry: Det finns faktiskt tillfällen då man inte kan göra mer än underlätta för de man älskar genom att släppa taget. Förhoppningsvis för din omgivning kommer även du en dag att lära dig det. :cool:

Hårda ord, visst, men är de hårdare än vad vissa redan skrivit här? :angel:

Kommer hästen alltid ha ont till och från så skulle jag välja att ta bort den.

jag skulle ta bort honom....
varför: jo för att om han nu ändå mår hyffsat så slipper ni se honom sämre... avsluta med flaggan i topp...

vad har han att se fram emot? inte mkt... fång.. å inte någon träning...
tyvärr :(

Jag måste säga att en del av kommentarerna här i tråden gör mig riktigt förbannad! :mad: Att som en komma och börja yra om sin morsa som har ont i ett knä och jämföra det med att avliva en halt gammal häst, en annan påstår att man avlivar för att man är självisk, en tredje svamlar om att man gör det för att man inte skulle har råd?! :eek: :devil:

Hur vore det om ni istället för att tänka så förbaskat mycket på er själva tänkte på vad det egentligen handlar om? Jo, att man som djurägare är skyldig att i första hand tänka på sitt djurs väl och ve och inte sitt egna fjantiga självömkande! Fy vilka hemska människor ni är som vägrar att inse att det kan vara dags att skiljas åt av hänsyn till djuret! Den dagen ett djur har tappat livslusten har det gått allt för långt och man är inget annat är en självisk egoist som till varje pris vägrar att släppa taget. Nu pratar jag om ett längre fortskridande och inte om något som händer över dagen. Jag kan tala om för er gnälliga snorungar att det finns gott om folk som skulle vilja få hjälp över till den andra sida pga värk och ålder, min älskade granne till exempel. HON anser att djur har det bättre som får sluta sina dagar istället för att lida, men när man läser hur en del resonerar undrar jag om ni inte vill ha ett långvården för era "kära" djur? :crazy:

Jag valde mycket riktigt som jag redan skrev att låta min älskade somna in efter lång kamp. JAG hade råd att låta henne gå i hagen så länge hon mådde bra, alla har inte den möjligheten. Jag hade då 3 hästar i varierande ålder att ägna mig åt och jag fick även en veterinärräkning på över 24 000:- för behandlingar under det senaste året, behandlingar som jag aldrig tvekade att beställa i hopp om det hade kunnat ge henne ett värdigt liv. Bara för att jag hade möjligheter som inte andra har gör det inte dem till sämre djurägare än ni som sitter och gnäller på de som faktiskt tar sitt ansvar istället för att hacka på andra.

Det är inte frågan om liv till varje pris utan om ett värdigt, smärtfritt liv. Jag hoppades att älskade skulle finnas kvar hos mig i många år till även om jag aldrig någonsin kunde rida henne mer och jag kämpade och slet för det, men för hennes skulle släppte jag taget.

Fialin: Jag hoppas du slipper uppleva den dagen din mor ligger döende i svåra plågor och läkaren kommer till dig som närmaste släkting för att erbjuda henne en möjlighet att slippa mer, genom att inte förlänga lidandet genom livsupphållande åtgärder. Eller rättare sagt, jag hoppas din mor slipper uppleva det utifrån ditt resonemang. Tyvärr så har jag varit där och för min fars skull fick han gå då det bara hade dragit ut på plågorna ytterligare några dagar, plågor som ingen smärtlindring i världen kunde lindra helt. Ett beslut som jag kommer att leva med i resten av mitt liv. :cry: Det finns faktiskt tillfällen då man inte kan göra mer än underlätta för de man älskar genom att släppa taget. Förhoppningsvis för din omgivning kommer även du en dag att lära dig det. :cool:

Hårda ord, visst, men är de hårdare än vad vissa redan skrivit här? :angel:

Det hela var aningens överdrivet skrivet av mig...det jag ville ha fram med det hela var att var går skillnaden mellan djur och människa? Människorna som vi älskar kämpar vi för in i det sista så det är förklarligt att vi vill det med djuren vi älskar också.
Missförstå mig rätt...

Vad menar du?! Att jag lägger ut 24 000 kr på ett år för att försöka rehabilitera min häst så hon ska kunna få ett långt och skönt hagliv tillsammans med sina vänner trots att hon inte skulle kunna ridas mer var fel? Eller är det förb*nnat egoistiskt av mig att avliva henne innan hon öppet blev så illa dålig att hon skulle dö framför mina ögon innan jag tog mig i kragen och lät henne vandra vidare till den andra sidan? :devil:

Med anledning av vad du skriver i tråden så kan du nog räkna in dig till de mitt inlägg var riktat till, fast du låter väl din gamle "vän" gå tills han självdör, heller än att ta bort honom när han inte blir kvitt sin hälta? :mad:

Ynkrygg! Att gå ut och skriva skit utan att stå för det är patetiskt! Jag ser att du var ute 22.24 och inte kan stå för ett ärligt svar är mer än patetiskt, det är för:devil:!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 304
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 326
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar