Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fitness

Jag har funderat över att börja rida för en välutbildad tränare som kommer till ett stall en bit härifrån.

Men har börjat tvivla då jag pratat med några som ridit för henne och hört att hon ofta rekommenderar graman och skarpa bett, till sina elever.

T ex en bekant som tränade för henne för första gången i hopp om att få hjälp med sin tjaffsiga häst, så gick tränaren efter bara tio minuter och hämtade en graman....:crazy:

Tycker inte om det jag fått höra då jag är emot alla sorters hjälptyglar och skarpa bett.

Vad tycker ni??

Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

Jag skulle inte gilla det. Men sista tiden har jag hört ett par seriösa dressyrryttare som av rätt ansedd tränare fått rådet att sätta på graman för att få tag på hästen.......:crazy:

Sv: Skulle ni rida för en tränare som tycker att graman och skarpa bett är bra lösnin

Nu för tiden kan man inte gå på någons officiella meriter. Eller kändisskap

Man får helt enkelt lita på sitt eget omdömme.

Sedan är det ju så, ju mindre kunnig ryttare ju mer "gadgets" och fula trick....

Graman och skarpa bett är ju inte direkt några lösningar.
Däremot så vet jag tränare som låter eleverna prova sånt för att få känna på hur det kan/ska kännas så småningom. Men detta görs enbart på träningarna och inte hela träningarna.

Hur kan en graman göra så att man känner hur det ska kännas??? Hästen jobbar ju inte bättre för att man sätter på en graman. :confused:

nej aldrig i livet. då rider jag hellre själv. vi kanske inte kommer nånstans men hästen blir iaf inte söderriden..

Däremot så vet jag tränare som låter eleverna prova sånt för att få känna på hur det kan/ska kännas så småningom. Men detta görs enbart på träningarna och inte hela träningarna.

Det där har jag varit med om. En morot men samtidigt blev jag väldigt fundersam om sättet verkligen var rätt.

Nej det skulle jag inte....

Om hästen är RIKTIGT bråkig så kanske jag skulle gå med på att ha ett skarpare bett på hästen TILLFÄLLIGT. Men absolut inte graman!! ush för hjälptyglar.:mad:
Det är ju det som är själva poängen med att rida för en tränare, att få bättre komunikation med hästen osv.
Jag skulle nog inte rida för den tränaren:crazy:

Om jag var du skulle jag först komma till fots och titta på några träningar med tränaren i fråga innan jag drog några slutsatser...
Visar det sig att det som du har hört stämmer låter det inte som ngt att satsa på.

Goda vänner till mig har sett träningar eller varit med och meddelat att hennes elever ofta har graman. Även de som inte behöver...
Litar på de rapporterna jag fått av mina vänner.

Om jag var du skulle jag först komma till fots och titta på några träningar med tränaren i fråga innan jag drog några slutsatser...
Visar det sig att det som du har hört stämmer låter det inte som ngt att satsa på.

Håller med här. Jag brukar kika på några lektioner en tränare ger innan jag väljer att rida för den. Ridlektionerna är ju ändå så pass dyra så då vill jag vill ha en tränare som jag gillar o som det blir resultat för/med...

Ja det beror helt på hästen vad den tycker om. vad menar du med ett skarpt bett? Ryggar hästen när den har det i munnen eller hur beter den sig? Graman kan oxå vara en tillgång om hästen trivs med det. Så därför undrar jag om du sett någon häst som vantrivs att ridas med denna utrustningen. isf kanske det inte är att rekomendera att rida för den instruktören.

Håller med! Då får du en bra uppfattning SJÄLV och kan då ta ett beslut om du ska rida för denna eller inte!

Ryggar hästen när den har det i munnen eller hur beter den sig?

Vill man rida på ett korrekt sätt så ska det inte finnas någon anledning att sätta på ett skarpt bett, även om inte hästen får spader och ryggar av obehag. Dressyr ska vara något roligt för hästen, och jag tror inte det är roligt när man blir fastspänd i en position eller får något skarpt som drar i munnen på en. Hästar har så otroligt känsliga munnar så vi behöver helt enkelt inte något skarpt bett sålänge vi rider och hanterar hästen på rätt sätt.

Vi måste komma ihåg att hästar är otrooligt accepterande och tålmodiga djur, inte ofta de säger ifrån även om de med lätthet skulle kunna.

tycker det är väldigt negativ inställning till hjälptyglar och "skarpa bett" här. tycker inte ordet skarpt är så rättvist, låter heller inte så trevligt, inte är det väl skarpt heller? eventuellt kan de vara för starkt, men skarpt låter ju hemskt.
hästar älskar att arbeta i rätt form, endel har svårt för att hitta vägen dit bara. man sätter ju inte bara på en graman och drar ner huvudet och tror att hästen ska arbeta. det krävs att man är rätt duktig, om man är det så kan man få en häst som inte har bästa förutsättningar och har tankar på annat att hitta sin väg till arbete. men det är inget som man låter oerfarna använda.. och en tränare som föreslår hjälpmedel, som kan ses som en genväg, istället för att lära från grunden tänker väl inte så långsiktigt.
hur är nu det här uttrycket.. något liknande " en graman i fel händer är som rakbladet i apans" nått sånt.
hitta en tränare som verkligen vet vad den pratar om, som kan, var sen inte rädd om den någon gång rekomenderar en hjälptygel, för de gör även de bäst.

jag säger som några andra tidigare i tråden, åk dit och kolla på någon/några träningar och bilda dig en egen uppfattning. avgör sen själv om det är något för dig&hästen eller inte.

tycker det är väldigt negativ inställning till hjälptyglar och "skarpa bett" här. tycker inte ordet skarpt är så rättvist, låter heller inte så trevligt, inte är det väl skarpt heller? eventuellt kan de vara för starkt, men skarpt låter ju hemskt.
hästar älskar att arbeta i rätt form, endel har svårt för att hitta vägen dit bara. man sätter ju inte bara på en graman och drar ner huvudet och tror att hästen ska arbeta. det krävs att man är rätt duktig, om man är det så kan man få en häst som inte har bästa förutsättningar och har tankar på annat att hitta sin väg till arbete. men det är inget som man låter oerfarna använda.. och en tränare som föreslår hjälpmedel, som kan ses som en genväg, istället för att lära från grunden tänker väl inte så långsiktigt.
hur är nu det här uttrycket.. något liknande " en graman i fel händer är som rakbladet i apans" nått sånt.
hitta en tränare som verkligen vet vad den pratar om, som kan, var sen inte rädd om den någon gång rekomenderar en hjälptygel, för de gör även de bäst.

Nu för tiden kan man inte gå på någons officiella meriter. Eller kändisskap

Håller helt med. Det är sorgligt.

Till ts; jag tycker att en tumregel när man rider för tränare är att man ska förstå vad tränaren lär ut. Allting man gör ska kunna sättas in i ett sammanhang och man ska inte behöva gå runt och fundera på om någonting man gör verkligen är rätt.

Lita på din magkänsla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 116
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Balahé
·
Ridning Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 548
Ridning Ja, hur hittar man dom? Kottas borde väl ändå räknas tycker jag med hans (feta) bakgrund... Men när vet man t ex vart han dyker upp...
2
Svar
29
· Visningar
4 991
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar