Skulle ni prova?

C

chira

Visste inte vart jag skulle lägga tråden så mod. får gärna flytta om den ligger fel.

Min häst är något sned över rumpan och jag har därför tänkt ta ut en kiropraktor eller equiterapuet att kolla henne. Men igår fick jag tipset om en tjej som jobbar som sjukgymnast. Hon jobbar både med hästar, människor, och hundar med massage, akupunktur, akupressur, laserbehandlingar, stretching och rehabilitering om jag förstod det rätt. Hon som jag pratade med sa att hon var otroligt duktig på att hitta ursprunget till felet och jobba därifrån för att få hästen bra. Och hon hade bara gott att säga om den här tjejen.

Men grejen är att hon är helt blind. Det gjorde mig ännu mer nyfiken att få se en blind tjej gå igenom hästen och få se hur hon jobbade. Och tänker man efter så borde ju hennes känsel vara mer utvecklad än en person som kan se och därför kanske hon skulle kunna känna något som någon annan skulle kunna missa, eller?

Ska lägga till att tjejen i fråga har tre egna hästar som hon sköter HELT själv. Åker t.o.m och tränar själv! Lastar hästen och ringer färdtjänst så kommer de och kör henne till ridhuset. Så hon blev lite av min idol där hehe.

Men men till saken, hade ni kunnat tänka er att ta ut henne eller hade ni ringt kiropraktor eller equiterapuet direkt? Jag är som sagt väldigt nyfiken på hur hon jobbar, men jag har egentligen inte råd att ta ut någon i "onödan" om ni förstår hur jag menar. Hästen är lite sned och ska bli jämn helt enkelt.

Sv: Skulle ni prova?

För massage - absolut. För kiropraktik - näe. Jag anser att det är alltför svårt att KÄNNA snedheter korrekt, spec när referenspunkter saknas.

Men det du skriver så sysslar ju tjejen inte alls med kiropraktik, och allt det du nämner (massage, akupunktur, akupressur, laserbehandlingar, stretching och rehabilitering) anser jag inte är minsta problem om man är blind. Sen är ju frågan om din häst kanske behöver kiropraktik om den är sned.