Skulle ni prova?

C

chira

Visste inte vart jag skulle lägga tråden så mod. får gärna flytta om den ligger fel.

Min häst är något sned över rumpan och jag har därför tänkt ta ut en kiropraktor eller equiterapuet att kolla henne. Men igår fick jag tipset om en tjej som jobbar som sjukgymnast. Hon jobbar både med hästar, människor, och hundar med massage, akupunktur, akupressur, laserbehandlingar, stretching och rehabilitering om jag förstod det rätt. Hon som jag pratade med sa att hon var otroligt duktig på att hitta ursprunget till felet och jobba därifrån för att få hästen bra. Och hon hade bara gott att säga om den här tjejen.

Men grejen är att hon är helt blind. Det gjorde mig ännu mer nyfiken att få se en blind tjej gå igenom hästen och få se hur hon jobbade. Och tänker man efter så borde ju hennes känsel vara mer utvecklad än en person som kan se och därför kanske hon skulle kunna känna något som någon annan skulle kunna missa, eller?

Ska lägga till att tjejen i fråga har tre egna hästar som hon sköter HELT själv. Åker t.o.m och tränar själv! Lastar hästen och ringer färdtjänst så kommer de och kör henne till ridhuset. Så hon blev lite av min idol där hehe.

Men men till saken, hade ni kunnat tänka er att ta ut henne eller hade ni ringt kiropraktor eller equiterapuet direkt? Jag är som sagt väldigt nyfiken på hur hon jobbar, men jag har egentligen inte råd att ta ut någon i "onödan" om ni förstår hur jag menar. Hästen är lite sned och ska bli jämn helt enkelt.

Sv: Skulle ni prova?

För massage - absolut. För kiropraktik - näe. Jag anser att det är alltför svårt att KÄNNA snedheter korrekt, spec när referenspunkter saknas.

Men det du skriver så sysslar ju tjejen inte alls med kiropraktik, och allt det du nämner (massage, akupunktur, akupressur, laserbehandlingar, stretching och rehabilitering) anser jag inte är minsta problem om man är blind. Sen är ju frågan om din häst kanske behöver kiropraktik om den är sned.

Min massör (för MIG alltså, inte hästen) är förresten blind, och helt outstanding =)

Så du tror att för just snedheten, som också är problemet så kan hon inte göra någon skillnad?

beror ju helt på. De kan ju vara sneda för de är snedmusklade t ex. Jag kan för lite för att säga si eller så om huruvida man alltid måste 'kiroprakta', däremot om så skulle jag i ditt fall inte vara ett dugg orolig att ta ut den där tjejen, för det lär inte vara skadligt/bli värre. Däremot möjligen inte helt bra.

(Haft ett sto som var för ögat synbart sned bak. Vilket equiatriker 1 upprepade ggr sa var 'bara' snedmuskling. Varken snedheten eller problemen det gav försvann dock, men equiatriker 2 konstaterade 'ramsned både fram och bak' och kiropraktade - och DÅ försvann det. Menade mer att i ett sådant läge kanske man måste 'rätta' också, men är ju svårt att säga varför din häst är sned)

Kan ju ta min teori om vad jag tror kan ha hänt.

Hästen har varit skadad och helt stående i ett halvår. Hälta på v. fram var det. Under den här tiden tappade hon de mesta utav musklerna iom att hon bara gick på bete.
Det man kan se är att hon är mycket "rundare" över vänster sida av rumpan så att det ser ut som hon har mer muskler där än på höger sidan där hon är mer "platt".
Om jag har förstått det rätt så hänger v. fram ihop med h.bak och därför kanske det kan ha blivit någon typ av felbelastning iom att hon har haft ont så att hon har belastat bakdelen ojämt och därigenom KAN det ha blivit fel i muskulaturen. Ska tillägga att veterinären inte hittade felet utan troligtvis så var det en ligamentskada.

Men det här är som sagt bara en kort och inte alls säker teori ifrån mig, som tack och lov sluppit sneda hästar och egentligen inte riktigt vet vad som är bäst att göra.
Men om nu den här teorin skulle kunna stämma så skulle den här tjejen kanske kunna känna vad som behövs göras OM det inte sitter i skelettet.

Äh det kan ju knappast skada, om inte annat så är det ju väldigt skönt att få lite massage ;)

Det du beskriver att sjukgymnasten gör det gör även min ET.

Har hon goda referenser så varför inte.

Hej tycker att du kan ringa till tjejen, är det hon som bor i Sundborn? Beskriv problemen är hon seriös så säger hon om det är något för henne. Gå på magkänslan.

Om du bor i Borlänge har ni ju en duktig kiropraktor som har mottagning hemma för hästar. Var med en kompis dit en gång.

ingen kan rida en häst helt jämn, alla människor är starkare på ena sidan, och därför blir alla hästar snea, fast kanske inte så att det märks.

sne-heten kommer inte försvinna för att du tar ut en kiropraktor. det är som att sätta upp en tavla med tuggummi, det funkar under en väldigt kort period. försök att hitta grunden till att hästen blir sne, och arbeta därifrån, visst det kan behövas en kiropraktor för att börja om, men det hjälper inte om du fortsätter att hänga tavlan med tuggumi...

prova att hitta en duktig ryttare, som kan känna om det är din/hästens ridning/rörelse som skapar problemet. det bästa är oftast att ha fler ryttare på samma häst, om alla är jämnduktiga.

Tror knappast att det har med ridningen att göra just nu iom att hästen har varit stående i ett halvår ;)

ingen kan rida en häst helt jämn, alla människor är starkare på ena sidan, och därför blir alla hästar snea, fast kanske inte så att det märks.

sne-heten kommer inte försvinna för att du tar ut en kiropraktor. det är som att sätta upp en tavla med tuggummi, det funkar under en väldigt kort period. försök att hitta grunden till att hästen blir sne, och arbeta därifrån, visst det kan behövas en kiropraktor för att börja om, men det hjälper inte om du fortsätter att hänga tavlan med tuggumi...

prova att hitta en duktig ryttare, som kan känna om det är din/hästens ridning/rörelse som skapar problemet. det bästa är oftast att ha fler ryttare på samma häst, om alla är jämnduktiga.

Nu vet jag inte om det här var riktat till mig egentligen? Men min K som var sned hon hade alltså slagit sig sned pga trauma. Utan kiropraktik gick det inte få rätt på snedheten, hon var och förblev sned, och blev en ond cirkel då hon ju snedmusklade med, då hon inte KUNDE gå rakt.

Efter rättning höll hon sig rak förutom om hon kastades vid sövning/narkos.

Men absolut, är problemet att man rider 'snett' då kommer man aldrig runt det, utan det kommer bli lika hela tiden.

lånar din tråd lite då det är samma ämne.

min unghäst är lite sned baktill har jag lagt märke till.
Han arbetar lättare i vänster varv, svårare för sig i höger.
När jag köpte honom i somras så kunde han knappt svänga till höger, gissningsvis har dom mest valt att arbeta honom i det lättaste varvet så han har satt mer muskler pga det....nu kan han svänga åt höger men det känns såklart obalanserat ännu.
Han skjuter alla sadlar åt höger (oavsett vem som sitter på)
svansen är ngt sned åt vänster. Inte mycket, men man kan ana det...

Jag skulle vilja underlätta för honom och bli mer liksidig,,,vad bör man ta ut för hjälp till honom? kiropraktor? Håller på och försöker börja stärka upp honom i höger varv och han blir lite bättre för varje gång, eftersom han är ung, så är det ju naturligt att ena varvet kan vara svårare än det andra.
Men han kanske borde få lite extra hjälp på traven av ngn annan också,,,

"problemet" som du beskriver på din häst låter väldigt likt mitt ponnysto.
när hon var fyra och hade blivit regelbundet riden i ca ett år blev hon halt på vä fram.
hon var halt i en vecka, sedan blev hon bra. men när vi började sätta igång henne blev hon halt igen.
så höll det på i ca 1,5 mån och vi hade bestämt oss att ta henne till vet för en hältutredning.
men precis då tog vi ut en equiterapeut som skulle behandla mitt varmblod för ryggont och vi bestämde oss för att låta henne titta på stoet också.
hon hittade ett exteriört fel. det högra bakbenet var lite längre än det vänstra, vilket gjorde att hon "ramlade fram" på vä framben och belastade knäet.
equiterapeuten föreslog en tjockare sko vä bak föa att kompensera upp det exteriöra felet.
sagt och gjort. sedan vi satte på henne en tjockare sko vä bak har hon aldrig varit halt igen. detta var tre år sedan...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 793
Senast: morgaine
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar