Skulle ni kunna köra ner ett sto MINST 100 mil för betäckning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _xanth_star_
  • Startdatum Startdatum
X

_xanth_star_

Jo, började fundera på det här. Min häst är Arab och som ni kanske vet så går de för det mesta på naturlig betäckning.

Är det då försvarsbart att skicka ner hästen minst 100 mil (bor i Norrbotten) för att få en bra hingst eller ska man stanna här uppe och ta av vad som finns??? :confused:

Vill, om avkomman blir en hingst kunna sälja den så därför vill man ju inte betäcka med vad som helst men samtidigt om man skickar ner henne på betäckning och får en hingst så lär man ju gå vrålminus...

Tror verkligen att den här hästen kan tillföra rasen något men vet inte om jag tycker att det är schysst mot henne att köra ner henne så långt...

Ja, om ni inte förstår så är det inte så konstigt, gör det knappt själv... :crazy:

Mvh Johanna

Kanske köpa en egen hingst, inte realistisk alltid men en tanke i alla fall.........

Loggan (som också har långtbort hingstproblem)

Tja...du kanske skulle kunna ge hästen nån form av sommarlov där också, typ bete? Så blir det inte så mycket på en gång vill säga?

Vissa arabhingstar går ju som CK sa - på semin, men långt ifrån alla, själv vet jag ett par o skåne som jag gillar som tyvärr inte gör det och då blir det att åka...

Jag skulle åka med mina ston, men så är de också vana vid att åka land och rike runt... Är din häst lugn och lätt att resa med så åk, och ta en semester med henne? ;)

Vrålminus går man nog i många fall ändå. Även jag som har hingst hemma går inte med värsta plus med mina ston direkt... :crazy:

Och förresten...nöj dig inte med att "ta av vad som finns" tycker jag. Det kanske blir en hingst ändå, och ska du sälja är det väl bättre att sälja något fint som kan bli något, och sätta ditt namn som uppfödare än kanske något "halvdant" som hamnar varsomhelst?

*därmed INTE sagt att det blir så men arabaveln behöver förbättras*

Jo, jag vet men då säger de ju att man inte ska inseminera dem med fryst första gången...

Ja, funderar på att hon i såna fall skulle få vara nere runt 2 månader, kanske fara på någon utställning eller nått sånt...

Nja, van är hon inte och lugn har jag ingen aning om, men förhoppningsvis blir hon :)

Ja, jag vet... Är intställd på att gå vrålminus, och är något övertygad att även om jag får en hingst så kommer jag behålla den, men det är bara en känsla jag har :smirk:
Har inte tänkt att avla för att gå plus, då får man nog byta ras eller land iaf :(

Skulle aldrig ta vad som helst... Det är just därför jag vill fara ner med henne, för att få en bra hingst som matchar henne bra...

Mvh Johanna

Ja, tänk om man kunde köpa en egen hingst :)

Tror dock att jag lämnar över sånt till folk som kan, skulle säkert köpa nån helt värdelös barea för att den var söt eller nått :o

Mvh Johanna

det är bra att du inte tar vad som helst ;) Passa på att åk på utställning också som du sa :)

Vad är det för hingst/ar du tittat på? (är nyfis eftersom jag är en äkta arabmänniska själv hehe)

Stam på ditt sto? Ännu mer nyfiken ;)

:bump:

Jo, skulle vilja hitta nån som kunde hjälpa en att träna lite före bara...

Är rätt sugen på Kaiser för tillfället men har kollat på en hel massa... Idds inte rabbla upp alla :D

Hon är efter Elcatero, u. Colombin (e. Gokart) mormor heter Posandra (även mormor till Diesel).

Så här ser hon ut (i vintras):
ella_kropp.jpg

Mvh Johanna

Ett gallsto skulle jag kunna tänka mig att åka längre med. Har haft funderingar att åka till en hingst i Skåne och det är väl ca 60 mil från mig. Ett föl skulle jag aldrig utsätta för en så lång resa.

Och precis som Neywaz skrev att man inte ska nöja sig med 'vilken som helst', jag skulle hellre åka en bit för en bra hingst! :)

Givetvis har jag inte tänkt att åka ner med något föl... Har funderat på att ta ett föl när hon är 5 ( är 3 nu) och sen tävla henne några år och sen kanske ta ett eller två föl till...

Det var det jag menade, att stannar man inom vad ska man säga 50 mils omkrets (dvs ner till Sundsvall ung) så kanske det inte finns så många hingstar som passar, och då kan man ju lika gärna skita i det...

Är absolut inte för någon buskavel, men tänkte höra med folk så att man inte är heeeelt knäpp om man skickar ner henne :)

Mvh Johanna

He he, vet vad du menar, lätt att falla för fina pojkar! :D

Loggan

Jag hade tänkt åka från Stockholm till södra Småland med mitt sto, men hingsten hann dö :o

Nej då du är inte knäpp...jag förstod att det inte fanns något föl med i bilden. Annars skulle det inte vara så bra att åka.

Jag skulle ha åkt iallafall, och jag tror det finns många andra här som också skulle gjort det.

Till görel - Oj! det måste vart en gammal häst???

Men då är det väl bara att åka? :D

Tror ingen tycker att du är knäpp som åker långt, tvärtom i så fall. Du har sett ut en hingst som du tror passar ditt sto bra - det är att avla kvalité! :)

Ja, vi skulle åka.
Ingen tvekan där.
men finns det inte semin på araber?
Eller..hmm..det kanske bara är vissa som har så.
Antar att det blir dyrt inom den rasen.

AM

Apråpå araber...
Vad är det för hingst som kostar bortåt 50.000 i fölavgift?
Nån som står i Tyskland eller Holland eller nåt.

Vet ni?
AM

Åk vetja!! Ett så ungt och vitalt (förhoppningsvis) sto ska väl klara det annars kan du väl göra resan två etapper och övernatta typ halvvägs. Känner du ingen på läplig breddgrad finns det väl massor med ridskolor i mellansverige som har hästarna på sommarbete så du kan få låna en boxplats eller kan hänvisa dig till en!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka