Skulle ni köpa en sån häst?

Sv: Skulle ni köpa en sån häst?

Instämmer med ovanstående talare. Jag skulle inte heller köpa en häst som inte är i gång på grund av skada.

håller helt med dig!
själv har jag en häst med 50% fullblod. samma sak sade dom förra ägarna- han kan inte gå i en stor hage för då tossar han upp sig, han kan inte heller gå med andra då han får med sig dom också.
jojo tänkte vi och släppte ut honom i en stor hage på en gång. Inge problem alls!
han blev en helt annan häst när han fick komma ut i en stor hage där han kunde gallopera runt och beta i.
visserligen galpoerar han och tycker det är skitkul, men det är det han brinner för och det ser otroligt härligt ut när han far iväg i sina Galopprunder runt i hagen =)
det ända som har hänt var när han fick med sig en av grannarnas ena hästar i hagen mittimot, själv väljer jag att sätta en lugn trygg häst i samma hage som min då jag vet att han kan tossa upp sig lite när han är iväg på sina galoppturer. men i detta fall hakade även grannens häst på och det blev väldigt okotrolerat spring runt runt. Det hela slutade med att Galliano som min heter trampade av sig ena framskon och med skon följde en stor del av hoven med, inte nog med en trasig hov vrickade han till sig då han har en bockhov,alltså inte lika stor belastningsyta på den och mycket lättare o vricka till i den farten, så i fyra månader fick han stå för att blödningen i kotan skulle få läka ut. Hur gock det nu med grannens- gud vet inte ens om jag vågar prata om det, men den hästen fick dom avliva då han orsakade sig en strålbensfraktur och blev blockhalt dagen efter. HOPPSAN..
men trots detta och många förslag om att jag skall sätta min häst i en lika liten hage som han stod i innan vi köpte honom, vägrar jag göra så. han skall få fortsätta sina galoppturer i hagen som han gör enda till hans siata dag, den lycka jag ser i honom nu är oemotståndlig och den kommer jag aldrig att ta ifrån honom. det ända nu är att han får gå med boots och lindor i fram o baksydd i bak, alltså liknande en isockyspelare i alla skydd, men det struntar jag i bara han får fortsätta gå i sin favvohage.
så jag håller helt med dig

Tycker absolut att du skall köpa den här hästen om du känner att det är rätt. Dy verkar ha vett och förstånd, och jag tror inte att den kan få det bättre någonannanstans än hos dig.
om du får problem om han springer i hagen och orsakar sår eller skador så hör av dig, för tillfället har jag blivit expert på knep å knåp på lösningar för att kunna ha kvar hästen i en stor hage.

Lycka till

håller helt med dig!
själv har jag en häst med 50% fullblod. samma sak sade dom förra ägarna- han kan inte gå i en stor hage för då tossar han upp sig, han kan inte heller gå med andra då han får med sig dom också.
jojo tänkte vi och släppte ut honom i en stor hage på en gång. Inge problem alls!
han blev en helt annan häst när han fick komma ut i en stor hage där han kunde gallopera runt och beta i.
visserligen galpoerar han och tycker det är skitkul, men det är det han brinner för och det ser otroligt härligt ut när han far iväg i sina Galopprunder runt i hagen =)
det ända som har hänt var när han fick med sig en av grannarnas ena hästar i hagen mittimot, själv väljer jag att sätta en lugn trygg häst i samma hage som min då jag vet att han kan tossa upp sig lite när han är iväg på sina galoppturer. men i detta fall hakade även grannens häst på och det blev väldigt okotrolerat spring runt runt. Det hela slutade med att Galliano som min heter trampade av sig ena framskon och med skon följde en stor del av hoven med, inte nog med en trasig hov vrickade han till sig då han har en bockhov,alltså inte lika stor belastningsyta på den och mycket lättare o vricka till i den farten, så i fyra månader fick han stå för att blödningen i kotan skulle få läka ut. Hur gock det nu med grannens- gud vet inte ens om jag vågar prata om det, men den hästen fick dom avliva då han orsakade sig en strålbensfraktur och blev blockhalt dagen efter. HOPPSAN..
men trots detta och många förslag om att jag skall sätta min häst i en lika liten hage som han stod i innan vi köpte honom, vägrar jag göra så. han skall få fortsätta sina galoppturer i hagen som han gör enda till hans siata dag, den lycka jag ser i honom nu är oemotståndlig och den kommer jag aldrig att ta ifrån honom. det ända nu är att han får gå med boots och lindor i fram o baksydd i bak, alltså liknande en isockyspelare i alla skydd, men det struntar jag i bara han får fortsätta gå i sin favvohage.
så jag håller helt med dig

Tycker absolut att du skall köpa den här hästen om du känner att det är rätt. Dy verkar ha vett och förstånd, och jag tror inte att den kan få det bättre någonannanstans än hos dig.
om du får problem om han springer i hagen och orsakar sår eller skador så hör av dig, för tillfället har jag blivit expert på knep å knåp på lösningar för att kunna ha kvar hästen i en stor hage. =)

Lycka till

Fördelen är ju att hon VET att hästen varit sjuk. Jag undrar hur många som köpt hästar som varit "friska" och sedan blivit halta/sjuka på annat sätt efter en tid. Många av de skadorna är nog gamla skador som inte upptäckts vid veterinärundersökningen.

Om det hade varit jag så skulle jag köpt hästen (kollat senan, hör vad försäkringsbolaget säger), köpt en omgång REJÄLA benskydd+boots och släppt honom i hagen och låtit honom gå där, pysslat lite på kvällen och gått längre och längre vägar till och från hagen till vi kommer så bra överens att vi kan börja arbeta ihop. Det har fungerat bra med mina två fullblod som båda har gamla skador. Lycka till!!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross