skulle ni köpa en elithäst...

T

tirnanog

...som tränats VÄLDIGT hårt sedan barnsben i Italien, efter inridningen såg träningen ut ungefär såhär: box 23h/dygn ett halvt varv uppvärmning i skritt sedan galopp. Det är en reininghäst, har tränats för detta och tävlats mycket. Såldes 2005 till frankrike där den närmar sig nationell nivå med ny ryttare. Är ca 7-8 år nu. Den bör ju röntgas, om inte annat hade jag velat köpa den och ge den ett svenskt hästliv = utevistelse. Undrar just hur den är mentalt nu, hur den har blivit påverkad av detta... vad säger ni?
ja kalla mig för en blödig människa men jag är inte jätte jätte fond of industrial activities concerning horses...

Sv: skulle ni köpa en elithäst...

Låter inte som en häst jag skulle köpa..
Tyvärr har jag sett alltför många sk " utbrända" hästar.
De funkar ett tag men sedan är det som om allt kommer ifatt.
Det tråkiga är att det brukar komma när hästarna börjar leva ett mera hästanpassat liv..
Utevistelste, hagkompisar, varierad träning osv..

Men visst finns det variationer, tror vissa hästar klarar det bättre än andra så det är en chanstagning.
;)

De här hästarna fungerar säkert bra men jag skulle nog vara mkt osäker vid köp av den här sortens reininghäst. Den kanske blir stressad vid miljöbytet, har ev påfrestade leder , muskler. Skulle absolut exportröntga den för att utesluta skador.

De här hästarna fungerar säkert bra men jag skulle nog vara mkt osäker vid köp av den här sortens reininghäst. Den kanske blir stressad vid miljöbytet, har ev påfrestade leder , muskler. Skulle absolut exportröntga den för att utesluta skador.

Det där var det Word på...

Har träffat en del såna hästar, vissa "vaknar" upp och blir normala, pigga och glada även om det tar en stund, andra kan däremot bli överjävliga.. och vissa fortsätter helt enkelt sin bana som "avstängda" individer.. Det är lite rysk roulette...

Det framgår ju inte av ditt inlägg könet på hästen, men det kan oxå spela in när du väger för/nack-delar..

Antar att det är samma häst som du pratade om i min tråd tidigare.. >.<

Hade jag kunnat få ner priset ordentligt på pållen hade jag nog köpt den, om inte annat så för att ge den en chans till ett liv..

hej hej,
ja sist jag såg honom (2002) var han hingst... nu vet jag inte.

Så snokig :angel: som jag är har jag luskat reda på var han finns. Visst är dessa bilder på samma häst? Spara hem dom och zooma in för att lättare kunna jämföra, jag tycker verkligen det ser ut som det. Svårt att se vita kotor p.g.a. ridhussmuts men bläs/rosa mule/man/färg/svans ser likt ut...

verkar dock tunnare över halsen/kroppen på dessa två första bilderna. Jag kommer ihåg honom som riktigt biffig som på tredje fotot, kanske har han tappat?
pic2.gif

pic3.gif

annars är det denna bilden som ni nog känner igen sen förr:
bild-1.jpg

jag hade velat ge honom ett drägligare liv, dock tror jag prislappen är hög då han såldes från första stället (tror ej de födde upp honom bara tränade honom) till frankrike för att gå på hög nivå. Det är en tränare som vad jag förstår är ansedd var en av proffstränarna i frankrike.

tråkigt att höra att många fortsätter vara sådär avstängda :cry:
jo miljöombyte blir det ju men det har han ju redan genomgått, å andra sidan var det kanske inte ett så kraftigt miljöombyte...jag menar från box ---> box 24/7 :( :rofl: :cry: :( tragiken i komiken eller vad säger ni...

edit: jag tror inte det är en tillfällighet att han har öronen bakåt på 99% av alla foton jag sett honom på... :(

Senast ändrad av en moderator:

Absolut hade jag gjort detta!!! Men om han klarar röntgen, finns det inte en risk att han ändå drar på sig ngn skada längre fram som uppkommer p.g.a. den hårda belastning han varit utsatt för tidigare? Kan det fungera så?

Visst kan hästar få skador även i framtiden osv men jag hoppas du förstår vad jag menar...

Det tråkiga är att det brukar komma när hästarna börjar leva ett mera hästanpassat liv..
trist att det ska vara så, men det klart, det är väl första gången i hela deras liv som de verkligen kan slappna av...

jag kommer ihåg att när jag kände på hans muskler på bakdelen var de STENHÅRDA!!! Jag kommer ihåg att jag verkligen reagerade över det, det var ju träning träning träning och sen in i boxen. "Stretching vad är det för fjanteri???" Men åtminstone det borde det vara ett krav på när hästarna inte får gå och sträcka ut sig i en hage :cry:

Jo jag tror nog också att det kan komma fram skador i framtididen som kan bero på tidigare påfrestningar i hästens liv som kanske inte visar sig på exp.röntgen. Men en röntgen kan visa fram ev pålagringar, spatt, förslitningar mm. Ett vanligt böjprov visar inte alltid de här skadorna som är på väg att utvecklas .

Det låter så bra att ge dessa hästar ett härligt liv. Men jag har blivit härdad och gör inte sådant längre.

Har fått lära mig den hårda vägen, och nu är plånboken tom. :smirk:

Men om man skulle lyckas är det nog det bästa man kan tänka sig, att se hästen lycklig, vältränad och välmående.

Men det är lång väg dit och om man är blödig som jag så är det mycket jobbigt psykiskt.

Anneli: tack för info!
Heyline: mmm det ligger mycket i det... trist bara

alltså är det inte hemskt vad pengar kan driva folk till att göra vad som helst med försvarslösa djur egentligen. Jag menar då på extrema håll. Som denna hästen är det rätt uppenbart hur mycket han vantrivs i "systemet". Ja många av hästarna här i Sverige har det ju bra. Det är egentligen hemskt -tycker jag- vad det är man egentligen gynnar när man köper betäckningar etc. etc. Här är sporten - änsålänge- någorlunda schysst.

Hmmm hästar och sport... någonstans tycker jag inte det låter som det passar så väl ihop. Det är tråkigt att se i många ryttares ögon att det mest lyser av pengalystenhet, vinnarvilja och äratrånande än vad det finns ett hjärta för djuren... Då djuren mest anses vara maskiner... duger de inte säljs de och ett nytt djur införskaffas...

Visst är det kul att tävla, har men en häst och har god kontakt med den och avancerar framåt tycker jag också det är kul, däremot tycker jag det är så fruktansvärt tråkigt att se när det ser ut på det här viset. Ingen tid läggs ner på hästen utom tränartiden, ingen tid till hästen välmående, enbart tid som läggs ner i egenskap av människans egna vinnande... Hästar som köps för minimum 500.000 och uppåt finns det inget tak, de anses så "fina" att de inte ens får gå ut i en hage p.g.a. skaderisken :cry: och det inom ALLA "hästsporter"

finns det inte fler med mig som förfasats över detta?

Om det inte är någor fel på hästen och jag hade tyckt om den så hade jag absolut kunnat tänka mig att köpa den.

Är den frisk så varför inte. Jag själv skulle inte köpa en häst om det visar sig att den t.ex har förslitningar pga felaktig ridning, men ska den röntgas och så varför inte. Och om du har råd.

Zlatan, Vicious: tackar får era synpunkter :bow:

stackars häst.... men å andra sidan så kanske det den dragit på sig först kommer när den ställs av och får leva riktigt hästliv. Min första häst hade varit frisk hela sitt liv och levde ungefär samma liv som hästen du beskriver fast han stod på galoppen den här...

Sen kom han till mig och jag och alla andra, hästmänniskor, veterinärer, hovslagare mm mm, gjorde så gott vi kunde men hästen levde bara 1,5 år efter galopp-tiden innan den blev totalt utdömd :(

Nu kan man väl trösta sig med att den hästen du beskriver vet inte om något annat liv än det den lever även om det är tragiskt...

Jag behöver forska mer på stammen, jag har namnet men tänkte höra om kanske _Eva_ ville hjälpa mig kolla upp honom... vet inte om hon vill/kan det, har för mig att hon nämnt det i ngn tråd att hon kunde det i nåt fall så jag får fråga....

uschianemej!!!!!:( :cry: tråkigt tråkigt!!!!!
Det är väl den enda positiva grejjen då att de inte vet bättre...

^^ jag hoppas verkligen det ordnar sig..

uscha, jag tycker verkligen inte om hästindustrier..

ME NEITHER!!!!
Här är dock stamtavlan! Det var en himla massa Doc Bar överallt... inte riktigt sunt i mina ögon med linjeaveln men men... peppy san badger mm mm

http://www.allbreedpedigree.com/ml+great+solano

edit:jag är inte speciellt bra på stamtavlor så ni får gärna säga vad ni tycker om denna...

Det var ju en hel del fina hästar i den stammen tyckte jag iaf.. lite halvkass koll, men en hel del namn jag kände igen.. och han hade presterat en del vid det här laget?

Fast det finns väl en hel del Doc gener här uppe.. Samma med Peppy.. Men han har ju en lite egen färg som mkt väl skulle kunna tala för honom ur avelssynpunkt (oho.. nu börjar jag låta som om färgen gör hästen >.<)

mjo, kanske litet tajt avlat på Doc Bar >.< Rekommenderat för linjeavel är väl tredje generationen om jag inte minns helt fel..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka