Skulle ni ha er döda häst på väggen?

Sv: Skulle ni ha er döda häst på väggen?

*kl*
Jag har ofta tänkt på att jag skulle vilja stoppa upp min häst när hon vandrar vidare. Om jag sedan kan få sambon att gå med på att det är ekonomiskt försvarbart vette tusan.

Hunden skulle jag vilja göra en hatt/mössa av.

Är det någon lokal sedvänja? Jag tycker att det var en god idé, men jag har aldrig hört talas om det innan och då har jag jagat räv i England massor, men framför allt på Irland och jag har aldrig hört eller sett någonting liknande.

De hästar som varit trotjänare i jaktlaget har alla begravts på gården de kom ifrån. Hemma hos deras ägare.

Där ser man! Jag har faktiskt ingen aning, men det kan ju vara en sedvänja hos just hennes Hunt (i Cornwall). Ett sätt att få mat till hundarna, inte minst, och ett sätt att lösa problemet för hästägaren med avlivning osv.

Annars låter det ju ännu finare som du skrev, med begravning hemma på gården! I hagen, kanske, under nåt fint träd.......

Vad kul att du ridit efter räv! Jag red aldrig med själv, med svärmor jagade jämt, och det jagades ofta rakt genom vår gård och upp på baksidans carn. Dom hästar hos oss som inte var med, fick vi låsa in i stallet och bomma igen luckorna, annars hade dom dragit efter! ;)

Jag har ofta tänkt på att jag skulle vilja stoppa upp min häst när hon vandrar vidare.
Fast det känns för mig makabert att stoppa upp sin häst! Det känns väldigt konstigt. Men att ha skinnet på väggen känns inte alls fel. Men det kan man ju plocka bort också ifall man vill.

Vad gör man med en uppstoppad häst liksom? Har man den i hörnet bredvid tv:n?

Perfekt för de som har svårt att släppa sin sadel (maken). Den ligger bättre på hästen än över takbjälken ;)

Ja, eller som huvudkudde?

rowdy2.jpg

Nej, jag skulle inte kunna ha någon av mina hästar, däremot skulle jag kunna ha en okänd hästs. Fast jag skulle inte ha den på väggen utan när jag reenactar.
Men då äter jag kött och har inte problem med tex fårfäll.

Annars låter det ju ännu finare som du skrev, med begravning hemma på gården! I hagen, kanske, under nåt fint träd.......

Det där med att gräva ner min älskade under älsklingsträdet låter ju fint, men tänk om vi flyttar? Eller om vi inte har egen gård? Nej, då känns det bättre att ha fällen kvar och lätt kunna ta den med sig :love:

Angående att stoppa upp familjemedlemmar.. jag vet inte hur snygga era mammor är, men min skulle nog inte göra sig nått vidare uppstoppad om jag ska vara ärlig... :angel: oavsett hur mycket jag älskar henne...

kl

Nej, jag skulle inte vilja ha hästens/hundens/kattens skinn till något. Det är OK med en kohud eller ett fårskinn, men hade det varit älsklingskossan/fåret, så nej.

Det handlar väl om att man har en relation med ett visst djur... likaväl som med en människa. Ingen kommer väl på idén att ha sin mans/frus/väns skinn uppspikat på väggen?

Nog för att den här skulle vara mysig att rulla in sig i, speciellt med vinterskrud men jag tror det skulle kännas märkligt att ha Eldrimmer på väggen eller i sängen....:crazy: Men jag vet ärligt inte hur jag skulle reagera förräns jag stod där med skinnet. Men jag vågar inte prova. Han kommer brännas när den dagen kommer (om jättejättemånga år).

a9dd5c85.jpg

Jag tycker inte om uppstoppade djur och skulle aldrig köpa ett koskinn eller ngt annat att ha på golvet, men hur andra väljer att göra är helt och hållet upp till dem. Vad som händer med kroppen efter döden spelar mig faktiskt ingen roll, jag skulle "gärna" skänka mina hästar till djurparken eller slakta till livsmedel, men att röta dem till biogas bär mig emot. :o

Jag skulle också gärna skänka min häst till en djurpark :D

Men tyvärr går min inte att lasta och dessutom har dom medicinerats så dom faller tyvärr bort redan där.... :(

Aldrig.

alla sorts trofeer etc tycker jag är så otroligt vidrigt.....
makabert helt enkelt.
gillar inte allmänt läder heller. undviker det så gott det går...

Nä, det kan jag nog inte tänka mej ha. Men jag gillar INGA uppstoppade djur och absolut inte heller döskallar med horn på! HUUUUUUU!!!!!!!!

Djur ska vara levande! :love:

Jag skulle gärna ta tillvara på skinnet och ha på väggen, men uppstoppade djur är jag inte speciellt förtjust i. De blir liksom sällan riktigt riktiga utan blir snarast otäcka.
Dessutom verkar det opraktiskt att stoppa upp något som är större än en shettis. Vad ställer man liksom en 170 cm häst? Jag skulle inte ens få in en genom hallen!

En kompis har flera hästskinn på sina väggar. Jag kan förstå det lite. Har träffat en av hästarna när hon var i livet och det påminner ju lite fint om den hästen men mina egna ska få gå hela in i hästhimlen. Kan inte med tanken på att de skulle in i hästhimlen flådda. Helt ologiskt eg eftersom jag inte tror på något efter detta. Men det är min spontana känsla.

Nog för att den här skulle vara mysig att rulla in sig i, speciellt med vinterskrud men jag tror det skulle kännas märkligt att ha Eldrimmer på väggen eller i sängen....:crazy: Men jag vet ärligt inte hur jag skulle reagera förräns jag stod där med skinnet. Men jag vågar inte prova. Han kommer brännas när den dagen kommer (om jättejättemånga år).

a9dd5c85.jpg

Sån ljuvlig bild!!!!!!!!!!!!!!!!!!:love:

Jag har faktist för mig att det är en på Buke som satt upp sin islänning på väggen? Var faktist ganska fint,även fast jag aldrig skulle vilja ha min eller nån annans häst på väggen,men på något sätt så passade det så bra in där,och det kändes som den hade sin självklara plats! :)

Det stämmer, den huden är otroligt vacker :love: och jag hade själv velat ha en sådan vacker hud på väggen. Nu är min egen en musblack och tråkigt grå, visserligen praktiskt eftersom det aldrig kommer att märkas att den är dammig ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka