Skulle ni ha er döda häst på väggen?

Sv: Skulle ni ha er döda häst på väggen?

Det hade inte varit min första tanke, men hade jag bara fått välja att göra plånböcker av hans skinn och behålla själv så hade jag valt att behålla. Aldrig att jag lämnat iväg min döda häst till någon annan att ta del av. Får jag välja fritt däremot så blir det begravning eller kremering.

Förra hästen jag hade fick en jättevacker tjock supermjuk vinterpäls som jag faktiskt kommer i håg att jag tänkte att han skulle ha kunnat blivit en jättefin matta. men jag tror inte att det är en plan jag skulle sätta i verket någon gång.

När hästen är död bryr den sig nog inte en jota om ifall den ligger nere i marken och blir uppäten av likmaskar eller om den hänger på mattes vägg. Dock är min nuvarande häst tråkigt mörkbrun/svartbrun utan några tecken mer än några få stickelhår på rumpan så ur dekorationssynpunkt tror jag inte jag skulle lagt ned pengarna på att få hans skinn garvat, de kohudarna som redan pryder mitt golv gör jobbet alldeles utmärkt.

Men om vi leker med tanken att jag haft en häst med riktigt läcker teckning, någon härlig skäck eller ordentligt stickelhårig så hade jag absolut kunnat ha skinnet på väggen eller som matta på golvet. Hade den varit snyggt tecknad i ansiktet hade jag tom kunnat tänka mig att ha dess huvud uppstoppat och monterat på väggen, så länge det är riktigt riktigt bra gjort. Fula uppstoppningar är jag allergisk mot, oavsett djur.

Ja, även om jag själv inte hade varit så intresserad av det så har jag besökt en vän som har sina på väggen. JJag tycker det är ett bra sätt att ta tillvara på djuren även efter döden.

Varför det skulle vara bättre att bränna dem eller gräva ned dom begriper jag inte?

Men så är jag inte mycket för gravar eller minneslundar heller.

Nej aldrig! Fy tusan vad äckligt och så respektlöst mot hästen. Den behöver inte alls bli plånböcker utan kan kremeras eller begravas.
Jag tycker att det är vidrigt med uppstoppade djur, horn, hudar och annat vidrigt som vissa människor anser pryder deras hem.

KL
Tack, vad kul med alla kommentarer och tankar :laugh: ! Själv vet jag faktiskt knappt vad jag tycker om detta, jag kan liksom inte riktigt bestämma mig...

En granne till mig för längesen hade en svart liten mellanpudel som en mörk vinternatt smet till skogs och blev skjuten av en jägare som misstog pudeln för en räv (!!!). Stor sorg i huset, inte minst för 10-åriga lilla dottern .....
Nån tid senare dök hon upp med ett fint litet svartkrulligt snutteskinn....Javisst, lille pudelns skinn.....! Flickan kände sig väldigt tröstad av att ha "fått tillbaka" sin älskade vovve!

Min häst ser ut så här så henne skulle jag kunna ha som matta utan att folk reflekterade över det:D
chilijakten.jpg

Men nej, det är inte riktigt min grej. Jag är uppväxt med jakttroféer och tycker väl att de kan pryda sin plats, men de flesta jag känner har såna saker lite undangömt. Hellre ett foto eller två på väggen.

Woooow vilken läcker häst och vilket fint foto!!!! Är det du som rider??

Eftersom jag rent estetiskt inte är förtjust i djurhudar som inredningsdetalj, skulle jag nog inte vilja ha en hästhud på väggen. Däremot finner jag ingenting makabert i det, och upplever det inte som mer respektlöst än att slakta (dvs köttet säljs till livsmedelsproduktion). Jag skulle inte ha några problem att använda lädret, om jag kunde få skinnet garvat (förutsatt att lädret skulle bli användbart).

jag skulle inte kunna det.

Tror den främsta orsaken till det är att jag skulle bli för påmind om hästen/hästarna varje dag jag klev innanför dörren.
Sen känns det nog lite makabert oxå. Jag är inte för döda djur i hem överhuvudtaget.

Bättre då med tavla lr kort som man kan plocka fram och titta på.

Dessutom har jag en tecknad kanonbild,av fröken Furberg, på min favorithäst från Göteborg horseshow som kommer hänga på väggen förevigt;)
Behövs inget skinn, trevligare med ett mer levande minne.

KL

Nej jag skulle inte kunna ha något av mina husdjur på väggen/golv/som klädplagg.
Men skulle nog kunna ha ett gammalt koskinn på golvet eller varma skinnhandskar med päls, tycker det är bra allt används.
Men inte från mina egna djur.

:D

Det var/är min favorithäst..skulle som sagt kännas lite bisarrt att ha honom som matta hemma eller kikandes ner på mig från väggen...utan huvud dessutom:crazy:
Fast å andra sidan det skulle vara ännu värre med huvudet kvar..lite "Gudfadern" över det hela:crazy:

Absolut inte. Dock inte av några sentimentala skäl på det viset, jag tycker att allt som har att göra med uppstoppade djur, hudar och grejer är obehagliga/äckliga. Sedan skulle det vara fult ur estetisk synvinkel också.

Att ha hudar på väggen begriper jag mig inte på, där fyller de ju ingen funktion (om man inte har extremt otätade väggar? :D) men en vinterpälsad ponnyfäll i skoterkälken, eller i skidbacken - varför inte? Kanske känns tanken mindre främmande för att jag vuxit upp med renskinnsfällar och det var det bästa som fanns när man var liten och det var kallt. :love:

Jag vill personligen inte ha det. Dels tycker jag att päls öht är lite snuskigt. Men sen är det ngn slags instinkt som gör att det känns fel.

Annars tycker jag nog eg inte att det behöver vara fel. Kan vi linda in fötter och kropp i döda kor, rida i det, ha döda får inder sadeln etc så ser jag inte varför det är värre med en häst. För mig är djuren lika mycket värda. Och på ett sätt kan jag tycka det är bra att ta till vara på alla delar av dem om vi iaf ska slakta dem. Annars kanske något annat djur får sätta livet till enbart för hudens skull, inte för att den var dålig/sjuk/led och var tvungen att avlivas.

*KL*

Jag hade i många år en fjordhäst som jag var mycket fäst vid. Rödblack och fantastiskt fint tecknad.

Min tanke var att spara skinnet när han dog, men nu blev det så att jag var tvungen att låta honom få en ny ägare sina sista år. Så jag har inte hans skinn. Det förmultnar väl i marken eller är uppbränt i en kremeringsugn. Varför skulle det vara mer respektfullt mot hästen än om jag hade haft det?

Hade jag sparat skinnet hade det varit som ett minne av vår tid tillsammans. Jag hade kunnat klappa honom och i många år glädjas åt hans väldigt fina zebraränder och nästintill rosa ål. Precis som jag gjorde när han levde. Tror han gärna legat i sängen hos mig eller i soffan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka