Skulle ni ha er döda häst på väggen?

Sv: Skulle ni ha er döda häst på väggen?

KL

I somras på kaffepausen på jobb diskuterade vi något liknande.. Kom inte ihåg hur det kom på tal men det handlade om flertalet personer som man tydligen visste hade sina döda hästar hemma, varav den ena (föl) i uppstoppad form :eek: Hur och varför vet jag inte, men personen i fråga har tydligen alltid varit lite speciell ;)

Nej, jag skulle aldrig ha det. Även om jag älskar min häst mer än någonting annat skulle jag inte vilja flå henne. Fruktansvärt makabert. Man flår ju inte sin döda släkting och hänger på väggen direkt? :crazy:

Vid eftertanke och hur mycket jag vardagligen använder saker inklusive mat som varit djur: Och även av djur som jag har dagligen kontakt med och som blivit mig mycket kär, så ja. Absolut. Personligen tycker jag det är svårt varje gång en av dessa djur slaktas och man aldrig får se dom igen. Men huvudsaken är att de tagits väl om hand som levande och då tycker jag det är ok.

Skulle nog själv inte vilja ha min kära häst/hund/katt eller vad det nu är, men frågan är ändå varför inte?.

Senast ändrad:

Nej personligen vill jag inte ha skinnet från min häst på väggen. Det känns inte bra, men vill någon ha det så fine. Det är upp till var och en.

Nej, jag skulle aldrig ha det. Även om jag älskar min häst mer än någonting annat skulle jag inte vilja flå henne. Fruktansvärt makabert. Man flår ju inte sin döda släkting och hänger på väggen direkt? :crazy:

Håller med dej!Har egentligen inga problem att ha ett vackert skinn på golvet men skulle under inga omständigheter vilja tänka tanken på att min bästa vän blivit flådd och begraven hudlös......

*kl*

Jag har två otroligt vackra hästar(både färg och behåring) samt en fantastiskt vacker hund. Jag kan inte föreställa mig hur jag ska kunna klara mig utan dem i mitt liv när den dagen kommer. Inte kunna klappa den älskade manen eller rufsa om i den älskade kalufsen :love::cry:

Om jag skulle ha råd, och vid tillfället möjlighet, skulle jag helst bereda deras skinn och typ hänga det på väggen eller liknande. Så att de finns kvar hos mig alltid, inte bara på bild. Idealet vore att stoppa upp dem, men det brukar ofta bli så osnyggt, så det får jag nog skippa.
Köttet vill jag ska gå till Kolmården eller liknande, finns det något rysligare än att tänka sig att mina underbara ligger under jord och ruttnar? :eek:
Och dessutom till ingen nytta för någon annan.

Jag hörde att det på island inte är ovanligt att man bereder skinnet efter bästaste hästen, jag tycker att det är fint :love:
Men inte att läggas på golvet och bli skitig och kliven på såklart :cool:

NEJ aldrig!! De är mina familjemedlemmar och jag vill att de ska få en värdig begravning. Däremot har jag gärna en fin tavla eller foto på dem som minne men det är ju en helt annan sak. Och varför skulle han bli plånböcker?!

NEJ aldrig!! De är mina familjemedlemmar och jag vill att de ska få en värdig begravning. Däremot har jag gärna en fin tavla eller foto på dem som minne men det är ju en helt annan sak. Och varför skulle han bli plånböcker?!

"Plånböcker" var nog ett övergripande ord för vad skinnet efter slaktade djur används till. Plånböcker, bilklädsel, etc etc Jag vet faktiskt inte om hästhudar används till nåt speciellt?

Min svärmor i England tillhör ett jaktlag, och när en häst ska avlivas är det the Master of the Hunt som kommer ut till gården och skjuter hästen. Sen tar han med sig hästkroppen hem och använder den till att utfodra det pack av Foxhounds som hästen jagat tillsammans med under sin aktiva levnad. Ett fint sätt att använda en trotjänare på, tycker jag.

Min sambos bäste kompis pappa har sin gamla arbetshästs skinn uppsatt på väggen i sin verkstad/hangout. Som jag förstår det var det en älskad häst som han vill ha kvar.
Jag själv skulle nog inte vilja det, men ser inte heller något problem i att någon annan har det. Jag tycker inte att det är värre än ett fårskinn t.ex.

Jag har faktist för mig att det är en på Buke som satt upp sin islänning på väggen? Var faktist ganska fint,även fast jag aldrig skulle vilja ha min eller nån annans häst på väggen,men på något sätt så passade det så bra in där,och det kändes som den hade sin självklara plats! :)

Jag skulle själv inte vilja ha det, helt enkelt inte min stil på inredning hemma. Men jag förstår inte varför det skulle vara respektlöst mot hästen?

Jag skulle kunna tänka mig att ha min uppstoppad. Hon är inte så stor så skulle inte ta enorm plats. Känns inte ovärdigt eller makabert för mig. Tror hon skulle gilla det, att få hänga med in i huset och vara med människor hela tiden. Då kan man gå fram och klappa och småprata med henne trots att hon är borta.

Jag skulle aldrig kunna ha det. Det jag vill minnas är hur djuret såg ut och var som levande, jag vill inte minnas djuret flådd och titta på bara en del av det varje dag. Ett älskat djur är för mig helheten med själ och intakt kropp inte styckade delar från det. Dessutom finner jag det oestetiskt och lätt motbjudande. Det "renaste" för mig vore kremering och sprida askan ute.

Min svärmor i England tillhör ett jaktlag, och när en häst ska avlivas är det the Master of the Hunt som kommer ut till gården och skjuter hästen. Sen tar han med sig hästkroppen hem och använder den till att utfodra det pack av Foxhounds som hästen jagat tillsammans med under sin aktiva levnad. Ett fint sätt att använda en trotjänare på, tycker jag.
Är det någon lokal sedvänja? Jag tycker att det var en god idé, men jag har aldrig hört talas om det innan och då har jag jagat räv i England massor, men framför allt på Irland och jag har aldrig hört eller sett någonting liknande.

De hästar som varit trotjänare i jaktlaget har alla begravts på gården de kom ifrån. Hemma hos deras ägare.

Vad säger ni? Skulle ni kunna ha er älsklingshästs skinn på väggen?
Jag hade absolut kunnat tänka mig att ha speciella hästar på väggen. Ser inget som helst fel med det.

Att det är makabert förstår jag inte alls, men det är kanske för att jag har en lite avslappnad inställning till döden och vad som sker. Det är ett jättebra sätt att hedra minnet och dessutom snyggt.

Jag har länge velat ha en ko på golvet, men det har inte blivit av. Och den kon man köper i matt-affären har man ju inga som helst känslor till. Hellre då en häst man tycker om och älskat!

Precis, för mig skulle det vara som att flå ett mänskligt familjemedlem och hänga på väggen. De är ju också döda och känner inget. Fy fan så vidrigt. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka