Skulle ni ha er döda häst på väggen?

Lena Furberg

Trådstartare
En vän till mig hade en stor, pampig Halvblodsvalack, en riktigt maffig kille, fux med genomgående bläs och gräddig man och svans.

Vi kan kalla honom Herr G.

Med åren blev store Herr G tämligen dålig i benen, och efter lång kamp fattades beslutet att han skulle få somna in. Det var ledsamt men barmhärtigt.

Ungefär ett halvår senare besökte jag väninnan och möttes i hallen av en stor, vacker kohud uppsatt på väggen där trappan gick till övervåningen. Ja, alltså, tills jag såg att "kon" inte bara var ovanligt vackert ljust rödbrun, utan också var jättestor, hade vit bläs och gräddfärgad smålockig man..... Just det, det var Herr G i egen hög person. Garvad och uppmonterad.

Jag blev lite tagen men väninnan förklarade klarsynt, att om inte hon tagit hand om hans fina skinn, hade det blivit plånböcker av honom. Då var detta bättre.

Vad säger ni? Skulle ni kunna ha er älsklingshästs skinn på väggen? Jag tyckte Herr G var väldigt vacker även på väggen, men han var ju inte min och jag vet inte hur jag känt om han varit en djupt älskad egen häst.... Hm...

Sv: Skulle ni ha er döda häst på väggen?

Känns inte alls okej för min del men så är jag heller inte alls förtjust i uppstoppade djur och "djurhudar". Förskinn eller renskinn funkar men korthåriga och med detaljer gillar jag inte :o

Min första tanke är "fy, vad hemskt!" och jag får nog hålla kvar vid den. Jag vill begrava mina djur när de dör. Jag vill inte stoppa upp min katt och jag vill inte ha min häst på väggen lika lite som jag vill ha någon släktings hjärta i bokhyllan liksom :eek: Jag tycker på något sätt inte att det känns värdigt. Sen förstår jag ju hennes resonemang, att bli plånbok känns ännu mindre värdigt :(

Jag har ingenting emot det rent principiellt men nej, jag hade inte kunnat tänka mig att ha min hästs skinn på väggen:eek: Jag har ett foto på förra hästen inramat tillsammans med en liten fläta från en del av svansen och det tycker jag är lagom som minne...

Känns inte alls okej för min del men så är jag heller inte alls förtjust i uppstoppade djur och "djurhudar". Förskinn eller renskinn funkar men korthåriga och med detaljer gillar jag inte :o

:rofl::rofl::rofl:
Det enda förskinn(hud) jag känner till vill jag inte gärna ha på väggen faktiskt. :p

För att återgå till ämnet så nja, jag skulle nog tycka att det kändes märkligt att ha ett djur som man haft en väldigt levande relation till, plötsligt död och livslös som en matte eller prydnad.

Min häst ser ut så här så henne skulle jag kunna ha som matta utan att folk reflekterade över det:D
chilijakten.jpg

Men nej, det är inte riktigt min grej. Jag är uppväxt med jakttroféer och tycker väl att de kan pryda sin plats, men de flesta jag känner har såna saker lite undangömt. Hellre ett foto eller två på väggen.

Nej! Det är otroligt makabert. Avskyr skinn, trofeer och uppstoppade djur. :crazy:

Det bör väl inte bli plånböcker, man kan faktisk ge hästen en värdig död och begrava eller kremera den. Min häst har en fin gravplats på sin favoritäng med en vacker granitsten med sitt namn i guld.

Hm träffade en gång på en kille som hade sin gamla islänning som tunika, medeltidsveckan. Vet inte riktigt vad jag tycker egentligen. Instinkterna säger tvärnej men förnuftet, varför inte egentligen.

Fast jag skulle nog ha min islänning på mig innan jag stoppade upp min katt och hade den i bokhyllan i alla fall *ugh*:eek:. En tunika har man ju i alla fall nytta av.

Senast ändrad:

När vi flyttade in i vårt hus så var det lite dåligt städat och längst in i en skrubb hittade vi ett skinn.
Jag gillar skinn som mattor och vecklade ut skinnet på gräsmattan för en koll.
Det var en fjording :eek:
Tyvärr var skinnet i dåligt skick annars hade jag behållit det.
Skulle mycket väl kunna tänka mig shettisen som matta men inte halvblodet (gillar dom fluffiga) Är uppväxt på gård och alla våra skinn är från egna djur så jag är väl lite avtrubbad :angel:

Absolut inte. Tycker det är respektlöst och makabert. Tänk att ha sin hund som sängmatta, för mig är det inte långt ifrån att tänka sig sitt barn...

Så nej. Punkt.

Men jag har också varit med om det, min bästa väns mamma hade skinnet från sin döda häst på golvet. Jag gick långa omvägar :crazy:

Jag är uppväxt på gård där vi bland annat säljer fårskinn från våra egna får. det tycker jag är okej eftersom jag är så van vid det, jag behåller själv skinnen från de får som betytt lite mer för mig.

Men en häst!!!!!!! Nej, nej, nej. NEJ.

Absolut, förutsatt att det var ett vackert skinn. Nu har inge någon av hästarna jag haft varit så snygg i skinnet.

:rofl::rofl::rofl:
Det enda förskinn(hud) jag känner till vill jag inte gärna ha på väggen faktiskt. :p

För att återgå till ämnet så nja, jag skulle nog tycka att det kändes märkligt att ha ett djur som man haft en väldigt levande relation till, plötsligt död och livslös som en matte eller prydnad.

:rofl: Där fick jag för alla mina felskrivningar genom tiderna :p Jag menar såklart det där ulliga man har under sadeln :D

Det är nog en vanesak och förr var det vanligt att man sparade fina skinn efter bla. hästar och hundar. Jag har två äldre skinn bevarade, ett stort och mycket vackert ardennerskinn och ett mindre fölskinn.

Så för den sakens skull skulle jag kunna tänka mig att bevara skinnet efter en häst men det lär kosta en del att få det ordentligt berett och garvat och sedan skall det vårdas och hållas efter så i slutändan avstår jag hellre.

Jisses. Jag som gick och oroade mig för ifall folk skulle tycka jag var dum i huvudet för att jag valde att kremera min häst och behålla lite av askan i en fin träurna som står i ett skåp. (resten spreds)

Men jämför man med att hänga skinn på väggen så känner jag mig lite mer lättad :P

Där går nog gränsen, men alla har ju olika smak verkar de som :O)

Det hänger inte på väggen utan ligger på golvet i stora salen. Sen finns det en massa uppstoppade djur och fåglar också så ett skinn på golvet i ett rum som inte används ofta märks knappt.

Senast ändrad:

Tycker inte att det är konstigt alls att andra gör det och har tänkt tanken själv, men då blir det lite svårare. Det känns hemskt att begrava en hudlös häst eller att flå sin kompis, även om jag vet att de inte lider av det.
Däremot har jag tänkt köpa ett fint skinn, för de är så vackra.

På en gård där jag varit sparade de bara de bästa hästarnas skinn när de dog, så att hästens skinn togs var ett sätt att visa respekt till just den hästen. Så kan man också se det.

Opps,jag menade såklart golvet.

Jag kan ändå inte gå eller ha fötterna på sådana "mattor" tycker det känns märkligt bara. Men jag är en fjant ut i tåspetsen :P hehe

Har ingen häst men skulle inte ha några problem med det.
Ser hellre att det som kan, från djur som avlivas/slaktas, tas omhand än att det bara ruttnar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka