Skulle Micklemträns passa?

LisenKarlstrom

Trådstartare
Hej!
Min häst går inte bra på aachenträns då hon antingen slår upp huvet o gapar för att slippa arbete eller tar tag i bettet o springer iväg för att slippa arbete. Hon rids just nu på remont då hon inte har lika lätt för att gapa då.
Jag har funderat lite på Micklemträns, har hört att dom är riktigt bra. Men tror ni att det skulle passa på en häst som INTE funkar på aachenträns?
Kram
2016081220170718090_sbig.jpg

Bild på min älskade sporthaflinger Dawatea

Ett tips att prova är att fästa en aachenrem från ena bettetringen, över nosryggen till den andra bettringen. Ska absolut inte spännas hårt utan bara fästa ändarna i varandra. På så sätt får man minskat tryck i hästens mun och ett litet ökat tryck på nosryggen. Förhindrar också att bettet kan nypas ihop om man använder tvådelat bett.

Om ngn av mina hästar skulle gapa så skulle jag börja med att kolla dem i munnen och ser allt ok ut där så skulle jag testat ett annat bett. En av mina hästar trodde jag allra helst funkade bäst på tredelat tränsbett tills jag provade ett rakt bett och den blev lugn i munnen. Alla hästar vill inte ha samma bett och inte heller ha del på samma höjd.
Jag tycker du ska leta upp orsaken till varför din häst gapar och inte bara köra en genväg som lösning med att stänga igen munnen.

Viss hästar vill ha bettet lite mer stilla i munnen, därför har man ju oftast remont som nybörjarträns till unghästar, därav namnet.
Ett micklemträns tycker jag fungerar väldigt likt ett remontträns och mina hästar, som inte har problem med achen gillar dem jättemycket.
En av dem gillar inte tryck på tungan och den andra gillar inte bett upp i gomen (tvådelat, tredelat i vissa fall) och båda gillar således detta träns.

Så, det behöver inte vara fel i munnen men om det inte är kollat på länge så kan man ju börja där. Annars skulle jag testa som @Design05 först eftersom ett micklem är dyrt att köpa in. Dock kan det ju kanske lånas av någon först.
Men man lär ju t.ex inte få tävla med den "kopplingen".

Om ngn av mina hästar skulle gapa så skulle jag börja med att kolla dem i munnen och ser allt ok ut där så skulle jag testat ett annat bett. En av mina hästar trodde jag allra helst funkade bäst på tredelat tränsbett tills jag provade ett rakt bett och den blev lugn i munnen. Alla hästar vill inte ha samma bett och inte heller ha del på samma höjd.
Jag tycker du ska leta upp orsaken till varför din häst gapar och inte bara köra en genväg som lösning med att stänga igen munnen.
Hon blir regelbundet kollad, hon gillar inte trycket som hon får av aachen.

Viss hästar vill ha bettet lite mer stilla i munnen, därför har man ju oftast remont som nybörjarträns till unghästar, därav namnet.
Ett micklemträns tycker jag fungerar väldigt likt ett remontträns och mina hästar, som inte har problem med achen gillar dem jättemycket.
En av dem gillar inte tryck på tungan och den andra gillar inte bett upp i gomen (tvådelat, tredelat i vissa fall) och båda gillar således detta träns.

Så, det behöver inte vara fel i munnen men om det inte är kollat på länge så kan man ju börja där. Annars skulle jag testa som @Design05 först eftersom ett micklem är dyrt att köpa in. Dock kan det ju kanske lånas av någon först.
Men man lär ju t.ex inte få tävla med den "kopplingen".
Tack, så det är inte ok att tävla ponny på micklem? :)

Ett tips att prova är att fästa en aachenrem från ena bettetringen, över nosryggen till den andra bettringen. Ska absolut inte spännas hårt utan bara fästa ändarna i varandra. På så sätt får man minskat tryck i hästens mun och ett litet ökat tryck på nosryggen. Förhindrar också att bettet kan nypas ihop om man använder tvådelat bett.
Tack för tipset, ska testas :)

Jag skulle provat med annat bett alt. bettlöst. En häst som springer och gapar är missnöjd med nåt. Det gäller att lista ut vad. Bettet, tränset, ryttarens händer, nåt i munnen som gör ont eller vad det nu kan vara. Även om du inte vill rida med bettlöst sen så hade jag nog provat t.ex. hackamoore för att se om det blir nån skillnad när ponnyn inte har bett i munnen.

Hon blir regelbundet kollad, hon gillar inte trycket som hon får av aachen.

Min ena häst har aachen där jag tagit av snokremmen. Hur hårt spänner du tränset om det blir tryck? Knäpp upp nosgrimman så den sitter lösare, hon gapar ju av en anledning som jag inte tycker man ska lösa genom att stänga igen munnen. Om hon nu verkligen är regelbundet kollad tycker jag du ska testat andra sorters bett för att se om det blir ngn skillnad. Tävlar du dressyr så tror jag inte du får rida bettlöst så det kan ju vara värt att lägga lite tid och hitta ett bett som ponnyn kan acceptera.

Här är en video som jag tyckte var bra om hur betten inverkar:

Jag skulle också byta bett. Gapar hästen (och det upplevs som ett problem) så ÄR något galet utom i väldigt få undantagsfall. Jag har själv resonerat som du och jag har ångrat det så bittert, och känner mig ledsen för att jag gjort mina hästar illa.

Bara för att munnen är okej så betyder det inte att bettet passar. Jämför med när du själv köper skor. Bara för att du har storlek 39 så betyder det inte att alla skor i storlek 39 passar. Din kompis kanske trivs jättebra i sina converse eller smala salomon men du behöver kanske ett par breda, uppbyggda gympaskor för att må bra.

Mer allmänt tillägg:
Jag har en tanke om varför argumentet "hästen har inga skador i munnen" kanske inte fungerar. Kanske gapar hästen så mycket att den kommer undan från det som gör ont, så det blir inga märken?

En häst kan gapa bara för att bettet inte ligger still också. Med ett Micklem eller remont ligger det mer stilla men man drar inte åt någon snokrem mer än vanligt. Även en remont eller Micklem ska man kunna sätta två fingrar mellan.

Trots det är det stor skillnad på achen men snokrem eller remont.

Rakt bett går att prova med.

Det går att lägga nosgrimman genom där sidostyckena är fästade mot bettet, så hindrar det att det åker fram och tillbaks samt att det kan åka in i munnen. I det läget ska nosgrimman sitta mycket löst, den är egentligen inte en nosgrimma då utan bara till för att parera bettet.

Prova om din häst kan röra käken ordentligt i sidled. Den ska gå att röra ca 4 cm i sidled. Du testar genom att hålla ena handen på underkäken och andra på nosbenet och dra käkarna i sidled i en malande rörelse.
Går det inte att röra 4 cm har den troligen inte korrekt fixade tänder. Det är enormt vanligt trots att de ses över regelbundet.
Då blir de okorrekta i kontakt med bettet.

Är käken i full rörlighet skulle jag testa ngt annat tex bettbyte eller checka av min hand. Hästen visar tydligt att ngt inte är bra.

Jag skulle provat med annat bett alt. bettlöst. En häst som springer och gapar är missnöjd med nåt. Det gäller att lista ut vad. Bettet, tränset, ryttarens händer, nåt i munnen som gör ont eller vad det nu kan vara. Även om du inte vill rida med bettlöst sen så hade jag nog provat t.ex. hackamoore för att se om det blir nån skillnad när ponnyn inte har bett i munnen.
somsagt, det är trycket av aachen hon inte gillar. Hon gillar att smita undan när det kommer till arbete. Jag brukar rida med bettlöst åtminstone 2 dagar i veckan och hon går bra på det bettet som används nu.

Här är en video som jag tyckte var bra om hur betten inverkar:

Jag skulle också byta bett. Gapar hästen (och det upplevs som ett problem) så ÄR något galet utom i väldigt få undantagsfall. Jag har själv resonerat som du och jag har ångrat det så bittert, och känner mig ledsen för att jag gjort mina hästar illa.

Bara för att munnen är okej så betyder det inte att bettet passar. Jämför med när du själv köper skor. Bara för att du har storlek 39 så betyder det inte att alla skor i storlek 39 passar. Din kompis kanske trivs jättebra i sina converse eller smala salomon men du behöver kanske ett par breda, uppbyggda gympaskor för att må bra.

Mer allmänt tillägg:
Jag har en tanke om varför argumentet "hästen har inga skador i munnen" kanske inte fungerar. Kanske gapar hästen så mycket att den kommer undan från det som gör ont, så det blir inga märken?
Bettet går hon bra på, som jag skrivit är det trycket av aachen. Alla hästar går inte bra på aachen och tycker inte om det, min är en av dom. Jag rider ibland utan nosgrimma, och då gapar hon inte. Somsagt är det trycket av aachen.

Rakt bett går att prova med.

Det går att lägga nosgrimman genom där sidostyckena är fästade mot bettet, så hindrar det att det åker fram och tillbaks samt att det kan åka in i munnen. I det läget ska nosgrimman sitta mycket löst, den är egentligen inte en nosgrimma då utan bara till för att parera bettet.
Prova om din häst kan röra käken ordentligt i sidled. Den ska gå att röra ca 4 cm i sidled. Du testar genom att hålla ena handen på underkäken och andra på nosbenet och dra käkarna i sidled i en malande rörelse.
Går det inte att röra 4 cm har den troligen inte korrekt fixade tänder. Det är enormt vanligt trots att de ses över regelbundet.
Då blir de okorrekta i kontakt med bettet.

Är käken i full rörlighet skulle jag testa ngt annat tex bettbyte eller checka av min hand. Hästen visar tydligt att ngt inte är bra.
och det som inte är bra är ju aachen nosgrimman som hon tydligt visar att hon inte gillar. Hon går bra på träns utan nosgrimma och även remont.

Det som var frågan i detta inlägg var, om ni missuppfattat, om ett micklem skulle kunna passa en häst som inte gillar aachen nosgrimma. Alltså om ett micklem har samma tryck runt nosen som aachen. INTE om vilket bett jag använder. Min häst går bra på remont och även utan nosgrimma UTAN att gapa, som jag skrivit massor nu är att hon INTE gillar trycket av aachen. Alla hästar gillar & ogillar olika, min gillar inte aachen.
Så jag ber er, SNÄLLA, håll er till frågan.

och det som inte är bra är ju aachen nosgrimman som hon tydligt visar att hon inte gillar. Hon går bra på träns utan nosgrimma och även remont.
Varför ha en nosgrimma alls isåfall?
Men jag gillar Micklem och det trycker inte på tänderna som aschen gör. Se om du kan få låna ett att testa med :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 998
Senast: Bri
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka