Skulle Micklemträns passa?

Tja fullt normal skulle jag kalla min? Förutom PS har full alltid passat utmärkt. Mitt micklem var från typ 2015. Och som sagt inte väldigt litet i storleken, och inte det från 2016 heller. Så endera har de ändrat storlekar, de skiljer sig (jag hade multibridle) eller så jämför vi olika :)

Ja det kanske skiljer mellan multi och competition, jag vet inte. I princip alla kunder som köpte competition kom och bytte till större storlekar och de med små B-ponnys var lyckliga över att ponny storleken passade deras ponnyer som "aldrig kunde ha snygga träns annars". :)

Min uppfattning är att storlekarna normala men eftersom tränset sitter stadigare än ett vanligt blir proportionerna viktigare. Det handlar mycket om vilket avstånd hästen har mellan kindben och mungipa. Standard horse sitter som en smäck på min pålle som kan ha både cob och full träns men en häst i stallet hade för långt huvud och fick därför byta till large horse, trots att hästarna ser ungefär lika stora ut.

Nu har jag sett att det går att köpa enstaka bettfästen i annan storlek vilket nog hade räckt för henne.

Har hästen en liten mule tror jag personligen att det är bättre att välja en liten storlek så att nosgrimman passar och isåfall köpa längre bettfästen.

För jag tycker det är ett snyggt träns, ett stort+ för att det är anatomiskt.

Det här med 'anatomiskt'.

Luras inte av det. Det finns inget som säger att ett träns som kallas anatomiskt på något sätt är bättre än ett träns utan det prefixet. Det handlar om att ha ett träns (eller vilken del av utrustningen det nu är) som passar och är anpassat efter din häst.

Missförstå mig rätt, Micklem är ett bra träns, till rätt häst. Men behöver inte vara bättre (eller sämre) än 'vilket träns som helst' för de flesta hästar. Det handlar om rätt inpassning.

Ett exempel: min Fröken har väldigt smalt mellan öronen. Vi fick prova ett PS nackstycke (som ska vara SÅÅÅÅÅ BRA). Även om nackstycket var i rätt storlek, så var mittendelen för bred för min häst, och öronen slog i, och en väldigt besviken häst stod med öronen rakt ut och såg besvärad ut.

Det här med 'anatomiskt'.

Luras inte av det. Det finns inget som säger att ett träns som kallas anatomiskt på något sätt är bättre än ett träns utan det prefixet. Det handlar om att ha ett träns (eller vilken del av utrustningen det nu är) som passar och är anpassat efter din häst.

Missförstå mig rätt, Micklem är ett bra träns, till rätt häst. Men behöver inte vara bättre (eller sämre) än 'vilket träns som helst' för de flesta hästar. Det handlar om rätt inpassning.

Ett exempel: min Fröken har väldigt smalt mellan öronen. Vi fick prova ett PS nackstycke (som ska vara SÅÅÅÅÅ BRA). Även om nackstycket var i rätt storlek, så var mittendelen för bred för min häst, och öronen slog i, och en väldigt besviken häst stod med öronen rakt ut och såg besvärad ut.

Precis! Och min häst funkade inte Micklem på eftersom det tryckte upp bettet mot tänderna.

Min tandveterinär som förra året gav mig "förbud" att använda Micklem såg skeptisk ut när jag sa att jag nu köpt ett PS. -"PS, ja vi får se, jag är inte helt förtjust rent spontant..." Väl tränsat konstaterade hon att "men det här är jättebra!". Dock ser hon många som köpt tränsen pga mode och där de trycker på öronbasen, är för breda mellan öronen, ligger an bara i framkant på nackstycket etc. Dvs inte passar just den hästen. (Och jag fick plocka ihop storlekar just för det skulle passa bra överallt, tex större nackstycke så att det svängde in nedanför öronbasen ordentligt osv)

INGET träns är bra för ALLA hästar :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 998
Senast: Bri
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka