Skulle jaga räv – sköt ihjäl en häst istället

Händelsen inträffade hösten 2021. Vad i hela friden är det som gör att det tar sådan tid för ett så okomplicerat fall?
Rättssystemet är överbelastat. Det är enda förklaringen jag kan se.

Vittnade nyss i ett två år gammalt ärende och det är typ standard. En av åtalspunkterna hade hunnit bli preskriberad under den tiden.

En vän fick sitt fall nerlagt (vännen målsäganden) för att den åtalade inte dök upp frivilligt till rättegång. Kontaktförbudet nekades sen eftersom det inte finns någon dom 🤷🏻‍♀️

Tänker jag på det blir jag väldigt, väldigt upprörd för att uttrycka mig milt.

Rättssystemet är överbelastat. Det är enda förklaringen jag kan se.
Vittnade nyss i ett två år gammalt ärende och det är typ standard. En av åtalspunkterna hade hunnit bli preskriberad under den tiden.
Kanske, men när mannen själv ringde polisen och talade om vad som hänt borde det ju vara klart och stämplat rätt snart kan man tycka. Vilken onödigt utdragen stress för alla inblandade...

Om man inte ser skillnad på en räv, och en häst, och dessutom siktar mot ett bostadshus, så kanske man är olämplig som jägare?
I det här fallet verkar det ha varit så att hästen fanns bakom den räv han avsåg att skjuta och att det är det som han är åtalad för - att han har avlossat ett skott utan att ha koll på kulfånget. Att skjuta utan att ha koll på omgivningen gör honom absolut till en olämplig jägare.

Är detta fallet där jägaren skulle skjuta en räv, men hade ett stenrös som kulfång när han avlossade skottet? Minns inte exakt när det var, men det var det fallet jag kom att tänka på.

Olämplig känns som dagens understatement...

Det framgick inte av inslaget men man får ju hoppas att han också blev av med sina vapen.

Inslaget säger att han dömdes till böter, så någon indragen licens blev det uppenbarligen inte och han dömdes inte heller för att han skjutit en häst utan för framkallande av fara för annan pga det längre bort fanns ett hus och rent teoretiskt hade någon där kunnat bli skadad.

Inslaget säger att han dömdes till böter, så någon indragen licens blev det uppenbarligen inte och han dömdes inte heller för att han skjutit en häst utan för framkallande av fara för annan pga det längre bort fanns ett hus och rent teoretiskt hade någon där kunnat bli skadad.
Fast att dra in licensen är inget som behandlas i tingsrätten, det blir isåfall ett separat myndighetsärende hos polismyndigheten.

Jag har ögnat genom domen och även om den misstänkte kontaktat polis och hörts nära inpå händelsen, så har han förnekat brott och gjort gällande att han inte varit oaktsam. Och det måste bevisas genom utredningen. Därför har det gjorts andra utredningsåtgärder som bl a en skjutincidentrekonstruktion (vilket antagligen tagit tid att få till i ett icke häktat eller annars förtursärende) och där alla invändningar ska prövas.

Jag säger inte att det är oproblematiskt att det har tagit så lång tid, och jag vet inte heller var eller varför det har stannat upp, men det är inte alltid så enkelt som att bara hålla ett par förhör och sedan smälla ihop utredningen och åtala bara för att man vet vem som höll i vapnet. Men generellt är det ju så att ju fler häktade ärenden som måste hanteras, desto fler förtursärenden blir det som går före överallt i rättskedjan.

Men generellt är det ju så att ju fler häktade ärenden som måste hanteras, desto fler förtursärenden blir det som går före överallt i rättskedjan.
Jag som är i rättskedjan och harvar då och då (mer än normala privatpersoner) tycker som sagt att det skamligt för ett land som Sverige att systemet är så överbelastat.
Jag ifrågasätter inte prioriteringar eller utredningar, men när rättegångar skjuts upp tre fyra gånger, åtalade hinner dö, det ger straffrabatt pga lång tid som förflutit sedan brottet och åtalspunkter hinner preskriberas innan det ens kommer till domstol (egna exempel alltså, några som hänt flera gånger) så är det något som är väldigt, väldigt fel.

Jag som är i rättskedjan och harvar då och då (mer än normala privatpersoner) tycker som sagt att det skamligt för ett land som Sverige att systemet är så överbelastat.
Jag ifrågasätter inte prioriteringar eller utredningar, men när rättegångar skjuts upp tre fyra gånger, åtalade hinner dö, det ger straffrabatt pga lång tid som förflutit sedan brottet och åtalspunkter hinner preskriberas innan det ens kommer till domstol (egna exempel alltså, några som hänt flera gånger) så är det något som är väldigt, väldigt fel.
Jag som jobbar i rättskedjan kan säga samma sak. Och det är frustrerande att folk kan begå brott efter brott och inget händer, och (i bästa fall) sedan plötsligt Wham Bam 12-års fängelse! I många fall hade ett tidigare, mildrare straff varit bättre, innan personen blivit "livsstils kriminell". För samhället som sparat en grym massa pengar. För den dömde som hade haft större chans att bygga ett vanligt liv. För de idioter som kriminella umgås med och drar med sig. Och inte minst för en hel kedja av brottsoffer. Det är en dyr å att stämma i, när vi inte förmår/prioriterar att stämma i bäcken.

Att den typ av brott som tråden handlar om tar 2-3 år innan åtal innebär också att en massa liv står på vänt för folk som inte återfallit i kriminalitet och för folk som behöver kompensation för skador etc.

Jefla ketchupflaska

Mtp hur lång tid som gått, så hade det framkommit om licenser rök.
Typisk rapportering som enbart bygger på att man skannar av dagens skörd av domar från aktuell instans.
Nej, ingen som bryr sig att skapa ett sammanhang utifrån några andra källor.

Jag som jobbar i rättskedjan kan säga samma sak. Och det är frustrerande att folk kan begå brott efter brott och inget händer, och (i bästa fall) sedan plötsligt Wham Bam 12-års fängelse! I många fall hade ett tidigare, mildrare straff varit bättre, innan personen blivit "livsstils kriminell". För samhället som sparat en grym massa pengar. För den dömde som hade haft större chans att bygga ett vanligt liv. För de idioter som kriminella umgås med och drar med sig. Och inte minst för en hel kedja av brottsoffer. Det är en dyr å att stämma i, när vi inte förmår/prioriterar att stämma i bäcken.

Att den typ av brott som tråden handlar om tar 2-3 år innan åtal innebär också att en massa liv står på vänt för folk som inte återfallit i kriminalitet och för folk som behöver kompensation för skador etc.

Jefla ketchupflaska
Exakt så. Det blir bara så fel alltihopa :cry:
Finns inga vinnare, varken staten eller enskilda.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två skott och två döda ponnyer. På fredagskvällen skulle jägaren jaga vildsvin, men sköt istället Aileens två hästar Bubbe och Carisma...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förundersökningen mot den jägare som i oktober sköt två ponnyer i en hage har lagts ner. Jägaren tog de två hästarna för vildsvin efter...
2
Svar
38
· Visningar
2 923
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 774
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar har under fredagskvällen skjutits ihjäl av en jägare i Nykvarn. – Han var i området för att jaga vildsvin, säger Anders...
Svar
19
· Visningar
1 144
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025