- Svar: 18
- Visningar: 1 982
Bortom platsen där jägaren siktade fanns också ett boningshus.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Olämplig känns som dagens understatement...Om man inte ser skillnad på en räv, och en häst, och dessutom siktar mot ett bostadshus, så kanske man är olämplig som jägare?
Rättssystemet är överbelastat. Det är enda förklaringen jag kan se.Händelsen inträffade hösten 2021. Vad i hela friden är det som gör att det tar sådan tid för ett så okomplicerat fall?
Kanske, men när mannen själv ringde polisen och talade om vad som hänt borde det ju vara klart och stämplat rätt snart kan man tycka. Vilken onödigt utdragen stress för alla inblandade...Rättssystemet är överbelastat. Det är enda förklaringen jag kan se.
Vittnade nyss i ett två år gammalt ärende och det är typ standard. En av åtalspunkterna hade hunnit bli preskriberad under den tiden.
Ja. Kan man tycka....Kanske, men när mannen själv ringde polisen och talade om vad som hänt borde det ju vara klart och stämplat rätt snart kan man tycka. Vilken onödigt utdragen stress för alla inblandade...
I det här fallet verkar det ha varit så att hästen fanns bakom den räv han avsåg att skjuta och att det är det som han är åtalad för - att han har avlossat ett skott utan att ha koll på kulfånget. Att skjuta utan att ha koll på omgivningen gör honom absolut till en olämplig jägare.Om man inte ser skillnad på en räv, och en häst, och dessutom siktar mot ett bostadshus, så kanske man är olämplig som jägare?
Olämplig känns som dagens understatement...
Det framgick inte av inslaget men man får ju hoppas att han också blev av med sina vapen.
Jag hittade en artikel där det stod att det var en buske han använt som kulfång.Är detta fallet där jägaren skulle skjuta en räv, men hade ett stenrös som kulfång när han avlossade skottet? Minns inte exakt när det var, men det var det fallet jag kom att tänka på.
Fast att dra in licensen är inget som behandlas i tingsrätten, det blir isåfall ett separat myndighetsärende hos polismyndigheten.Inslaget säger att han dömdes till böter, så någon indragen licens blev det uppenbarligen inte och han dömdes inte heller för att han skjutit en häst utan för framkallande av fara för annan pga det längre bort fanns ett hus och rent teoretiskt hade någon där kunnat bli skadad.
Fast att dra in licensen är inget som behandlas i tingsrätten, det blir isåfall ett separat myndighetsärende hos polismyndigheten.
Jag som är i rättskedjan och harvar då och då (mer än normala privatpersoner) tycker som sagt att det skamligt för ett land som Sverige att systemet är så överbelastat.Men generellt är det ju så att ju fler häktade ärenden som måste hanteras, desto fler förtursärenden blir det som går före överallt i rättskedjan.
Jag som jobbar i rättskedjan kan säga samma sak. Och det är frustrerande att folk kan begå brott efter brott och inget händer, och (i bästa fall) sedan plötsligt Wham Bam 12-års fängelse! I många fall hade ett tidigare, mildrare straff varit bättre, innan personen blivit "livsstils kriminell". För samhället som sparat en grym massa pengar. För den dömde som hade haft större chans att bygga ett vanligt liv. För de idioter som kriminella umgås med och drar med sig. Och inte minst för en hel kedja av brottsoffer. Det är en dyr å att stämma i, när vi inte förmår/prioriterar att stämma i bäcken.Jag som är i rättskedjan och harvar då och då (mer än normala privatpersoner) tycker som sagt att det skamligt för ett land som Sverige att systemet är så överbelastat.
Jag ifrågasätter inte prioriteringar eller utredningar, men när rättegångar skjuts upp tre fyra gånger, åtalade hinner dö, det ger straffrabatt pga lång tid som förflutit sedan brottet och åtalspunkter hinner preskriberas innan det ens kommer till domstol (egna exempel alltså, några som hänt flera gånger) så är det något som är väldigt, väldigt fel.
Typisk rapportering som enbart bygger på att man skannar av dagens skörd av domar från aktuell instans.Mtp hur lång tid som gått, så hade det framkommit om licenser rök.
Exakt så. Det blir bara så fel alltihopaJag som jobbar i rättskedjan kan säga samma sak. Och det är frustrerande att folk kan begå brott efter brott och inget händer, och (i bästa fall) sedan plötsligt Wham Bam 12-års fängelse! I många fall hade ett tidigare, mildrare straff varit bättre, innan personen blivit "livsstils kriminell". För samhället som sparat en grym massa pengar. För den dömde som hade haft större chans att bygga ett vanligt liv. För de idioter som kriminella umgås med och drar med sig. Och inte minst för en hel kedja av brottsoffer. Det är en dyr å att stämma i, när vi inte förmår/prioriterar att stämma i bäcken.
Att den typ av brott som tråden handlar om tar 2-3 år innan åtal innebär också att en massa liv står på vänt för folk som inte återfallit i kriminalitet och för folk som behöver kompensation för skador etc.
Jefla ketchupflaska