Skulle jag kunna klara av det?

Sv: Skulle jag kunna klara av det?

Vill bara säga att jag älskar dem underbara islandshästarna men dessvärre vill jag bara säga att även hur små och oftast hur snälla som helst så kan det även där bli väldigt fel även om den är äldre och till synes stabil.
Dessutom måste man kunna behärska alla gångarter. I annat fall kan man förstöra hästen.
Allt för ofta hört och sett ovana köpa en islandshäst i tron om att det är enkelt men det har ibland slutat i katastrofala skenturer.

Hur som helst lycka tilll till TS

Börja med att arbeta bort rädslan du har sedan kan du fundera på vad du vill köpa för häst.

Tycker inte du ska köpa en ny häst förens du känner att du vet att du som ryttare klarar det emd din rädsla, visar du för hästen att du är rädd eller inte har kontrol kan nästa häst oxå försöka ta över och om det händer ska du sälja den vidare då med?

Har tänkt som så(även dom mer erfarna i min närhet tycker så). Att jag ska byta häst och så fort jag fått nästa häst ska jag börja träna NH för en tränare så att inte samma problem uppstår. Det är ju just den här hästen jag är rädd för, och jag kan inte få det ur huvudet. Har alldeles för mycket hemska minnen från vad han har gjort som jag aldrig kommer kunna glömma och det kommer hela tiden ligga där och gnaga. Dessutom vill jag förutom min rädsla ändå ha en annan mindre ponny. Han passar inte mej.

okej juo en mindre ponny skulle vara bättre men jag tycker du heller ska sattsa på en äldre en ung

Jag har läst en del i dina gamla trådar tidigare. Jag har fattat det som att det är just den hästen du haft det jobbigt med och att du verkligen har försökt att reda ut det. Jag tror att jag rådde dig en gång att ge upp. Jag kan kort berätta min historia.
Jag hade ridit i många år när jag köpte min första häst. Det var en underbar häst men tyvärr alldeles för tuff för mig. Dessutom var det ett halvblod och jag har aldrig lyckats vänja mig vid stora hästar. För att göra en lång jobbig historia mkt kort så sålde jag henne.

I stället köpte jag en newforestponny. Jag har varit vuxen i många år men är ganska liten och red mkt på sådana ponnyer när jag var ung. Jag tyckte också att stora ponnyer var dyra och ville gärna ha en unghäst. Jag hittade ett tvåårigt sto.
Något år innan jag sålde halvblodet började jag på ridskola där jag red ridskolehästarna. Det har jag fortsatt med. Jag var alltså van vid att rida andra hästar och kände mig säker på ridning. det var bara med detta halvblodet som det blev fel.
Jag kände genast att det stämde med min nya lilla häst. Vi gick långa skogspromenader tillsammans och hon var och är helt underbar. Allt prat om att ston är besvärliga har jag aldrig begripit. Jag har i stort sett aldrig haft några problem med denna häst. Hon har aldrig testat mig. Inridningen var inte heller några problem. Jag satt på henne tre, fyra gånger när någon gick vid sidan om. Sedan gick jag ut med henne i skogen och red dvs åkte häst hem i början. Kanske inte att rekommendera men det behöver inte vara svårare. När jag red min förra häst var jag ofta rädd. Det har jag aldrig varit med min nya inte ens i början.
Sedan har jag även ridit mycket på barnens hästar här hemma så jag har mycket ridvana.

Det är naturligtvis svårt att råda dig hur du ska göra. Jag bara tycker att alla andra svaren gick i en annan riktning.

Du verkar förstå mej precis!:bow: Visst jag är feg för övrigt också, men min största rädsla sitter i just den här hästen, jag vet precis vad han kan göra. Och han vet att han kan göra som han vill med mej. Köper jag en ny ponny ska jag se till att den ALDRIG får en chans att ta över. Jag tror det är mycket lättare att "sätta den på plats" från första början än som nu med min fjording när han redan har haft kontrollen över mej i 2 år, att få det att vända då är nog svårare.

Jag hoppas att du hittar en häst som du trivs med.
Jag har inte någon egen erfarenhet av fjordingar men har förstått att de kan vara ganska starka och lite speciella.
Lycka till med din nya häst!

Jo min Tjalle är lite speciell iaf. Han är jätte lugn o snäll så länge man gör saker som han vill. Men ber man honom om nått han inte känner för så säger han "Nehe du lilla matte, glöm det"...:devil:

Efter vad jag läst nu, så har jag bara ett råd sälj hästen men köp inte en unghäst utan kanske en lite äldre och be om att få ha hästen på prov först. Om det inte funkar så provrid hästen flera gånger, ofta vill säljaren att det ska funka väldigt bra mellan häst och ryttare för att hästen ska få det så bra som det bara går.

Köp INTE unghäst, framför allt inte ungponny, om du tenderar att bli rädd. Det är att verkligen be om problem. JA det är vanligt att unghästar har humör och testar i vissa perioder. Det är svårt att vara en tydlig ledare och utbildare av en häst då man inte ö.h.t bör fela i de signaler man sänder eller hur man "förklarar" för hästen vad man vill. Är du rädd i botten så blir det en faktor som påverkar samtliga dessa faktorer, och chansen att det går snett är ganska stor. du ska ha hästen 7 dagar i veckan, 365 dagar om året. Att du går på NH med den en gång i veckan lämnar fortfarande rum för ett otal situationer utanför dessa träningar, som du ska hantera utan att vara det minsta tveksam eller rädd.

storleken har INGET att göra med hur viljestark eller respekt ingivande en tuffing till häst kan vara. Inklusive ett litet russ!

gör dig själv en tjänst och köp en 10-12 åring som är exemplarisk att hantera och går att göra det mesta med.

Nu har jag fått lite olika svar, finns tydligen olika uppfattningar.

Jag menar ju självklart inte att små hästar är mer lätthanterliga än stora, isåfall missuppfatta du mej. Men man(iaf jag) känner att jag har mer kontroll över en mindre häst en än stor. T.e.x så är min lilla ponny som jag har nu mycketmycket bråkigare än den stora fjordingen, men henne är jag inte rädd för(red in henne själv när jag var 12år). Så storleken har ju betydelse där.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 237
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt varför jag väljer att posta ett inlägg här, men hoppas kanske kunna få råd som kan hjälpa mig i min nuvarande...
Svar
9
· Visningar
1 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka