sorbifolia
Trådstartare
Undrar över en sak jag ofta läser i bostadsannoncer: Impediment, vad betyder det? Någon sorts mark, det fattar jag. Men är det skogsmark, eller vad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Undrar över en sak jag ofta läser i bostadsannoncer: Impediment, vad betyder det? Någon sorts mark, det fattar jag. Men är det skogsmark, eller vad?
Det är mark som inte är lämpligt för skogs- eller jordbruksproduktion . T.ex kan det vara kärr, hällmarker och mossar.
Då måste du bo nånstans långt bort eller vid Emmabodas djupa skogar Jag tittar över hela Sverige och har aldrig sett en gård med över 5 hektar för under 15 000. En lägenhet med en boxplats kanske, men inte en hel gård.Nja.
Grannhuset med stall, flera ha mark och 300 m skrittväg till 40x80 ridbana - den gården betalar nuvarande hyresgäst 5000 för. Huset är i "äldre" skick men stor trägård och vackra omgivningar (och trevliga grannar )
Då måste du bo nånstans långt bort eller vid Emmabodas djupa skogar Jag tittar över hela Sverige och har aldrig sett en gård med över 5 hektar för under 15 000. En lägenhet med en boxplats kanske, men inte en hel gård.
vilken dröm!Mina vänner hyr en gård med ridhus, ridbana (som de visserligen delar med grannhuset, också det hyrhus med samma ägare), 8 boxar och ca 5 ha hagmark till, för en kallhyra på 8000. Huset är ca 180m2 och i bra skick. Västra Småland, dock nära både västkusten och Västra Götaland
vilken dröm!
Verkligen! De finansierar nästan hela kallhyran genom att hyra ut 6 av boxarna, så de bor verkligen billigt.
Gissar att de måste ha hittat det via bekannta och inte genom annons? Det var så vi hittade vårat ställe där jag bor nu... Men det är ju i princip omöjligt om man inte ens bor i samma land...
Okej, en till fråga angående potensiella hästgårdar jag tittat på:
Får man göra om skogsmark till åker- eller betesmark? Dvs hugga ner skogen, plöja upp och så gräs? Givetvis efter att ha ansökt till lantbruksmyndighetarna...
I Norge får man nämligen inte hugga ner skog utan att plantera ny skog, därav frågan om det är samma regler i Sverige?
Har inte läst tråden eftersom den är gammal, men går det att pendla till nuvarande jobb (är det runt Oslo?) och jobba hemma däremellan i början? Tänker att för många har pandemin bland annat gett en helt annan möjlighet att jobba hemma när företagen har sett att det faktiskt fungerar.Kickar igång min gamla tråd igen, då frågan har re-aktualiserats såhär post-covid och allting.
Läget nu är ca 5 hästar och ca. 1,5 mill i egenkapital, kan tänka mig låna max 3 mill utöver det.
MEN problemet som dykt upp, är att bankerna i Norge inte vill låna ut pengar till köp av bostad i Sverige, och bankerna i Sverige verkar inte ge bolån med mindre man han inkomst i Sverige.... Så hur löser man det??
Känns rätt bakvänt att skaffa jobb innan man hittat en gård att köpa, iom jag tittar på gårdar som ligger ganska spritt... och för mig är det viktigare att gården blir 100% rätt, än att jag får det rätta jobbet direkt - jag kan evt tänka mig jobba med nästan vad som helst till en början. Hur ser förresten arbetsmarknaden ut i Skåne/Hallandstrakten just nu?
Det beror på vad du vill jobba med? Har du någon utbildning "vad som helst" känns väldigt brettKickar igång min gamla tråd igen, då frågan har re-aktualiserats såhär post-covid och allting.
Läget nu är ca 5 hästar och ca. 1,5 mill i egenkapital, kan tänka mig låna max 3 mill utöver det.
MEN problemet som dykt upp, är att bankerna i Norge inte vill låna ut pengar till köp av bostad i Sverige, och bankerna i Sverige verkar inte ge bolån med mindre man han inkomst i Sverige.... Så hur löser man det??
Känns rätt bakvänt att skaffa jobb innan man hittat en gård att köpa, iom jag tittar på gårdar som ligger ganska spritt... och för mig är det viktigare att gården blir 100% rätt, än att jag får det rätta jobbet direkt - jag kan evt tänka mig jobba med nästan vad som helst till en början. Hur ser förresten arbetsmarknaden ut i Skåne/Hallandstrakten just nu?
Vilket medborgarskap du har spelar väl ingen som helst roll? Varför skulle de fråga om ditt pass annat än om det är säkerhetsklassade tjänster?
Jag har ett icke-svenskt namn men har aldrig i mitt drygt 40-åriga arbetsliv blivt tillfråga om nationalitet.
Holländare och tyskar köper ju fastigheter i Sverige, för permanentboende.Det handlar knappast om det, utan om banken beviljar lån på de grunderna.
(Märkte nu att det var en gammal tråd, dock verkar den ha kommit till liv igen)