Ett ex är landskapsarkitekt (SAR) och hon har väldigt bra lön även här. Jobb är inga problem, frågan är väl var du vill bosätta dig.Norska. Men det låter ju bra? Tror du att arbetsmarknaden kommer bli dåligare fram emot September/Oktober?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett ex är landskapsarkitekt (SAR) och hon har väldigt bra lön även här. Jobb är inga problem, frågan är väl var du vill bosätta dig.Norska. Men det låter ju bra? Tror du att arbetsmarknaden kommer bli dåligare fram emot September/Oktober?
Ligger Ladoga i Sverige?
Att behärska ett språk bra skriftligt och muntligt innebär inte att man måste prata flytande utan brytning, det betyder att man ska kunna kommunicera tydligt utan att det uppstår missförstånd eller otydligheter till följd av språksvårigheter.
Nu har jag lagt ut min lägenhet till försäljning, tyvärr verkar marknaden inte vara så bra, kom ingen på första visningen som var i söndags.
Lägenheten har tidigare varit uthyrd för 8-10.000/månad, vilket fick mig att undra om man skulle kunna hyra en okej gård i Sverige för ett sådant belopp? Just nu betalar jag 10.000,- för min "minigård" på under 1 ha och utan stall och ridbana, skulle som sagt tidigare vilja ha minst 5 ha, ridbana och ett litet stall....
Om hon är SAR är hon arkitekt och inte landskapsarkitekt, landskapskarkitekter är LAR/MSA.Ett ex är landskapsarkitekt (SAR) och hon har väldigt bra lön även här. Jobb är inga problem, frågan är väl var du vill bosätta dig.
Nej det kan du inte antagligen. Jag hyr också och vill hyra en gård (hyr bara en villa nu) och man får räkna med minst 15-20 000 i månaden. I kallhyra.
Det är förståss en möjlighet. Fast då tänkte jag mera Västra Götaland.... är inte så förtjust i djupa skogar.
Jag vet inte exakt hur det ser ut, men det är vissa skillnader mellan att som svensk bo i sverige och jobba i norge jämfört med att som norsk medborgare bo i sverige och jobba i norge. Jag har hört norska medborgare bosatta i sverige prata om problem med att köra svenskreggade bilar i norge tex, men jag har tyvärr ingen närmare info åt dig. Det är värt att kolla upp om du funderar på att gå den vägen.
Nja.Nej det kan du inte antagligen. Jag hyr också och vill hyra en gård (hyr bara en villa nu) och man får räkna med minst 15-20 000 i månaden. I kallhyra.
Varför skulle det vara problem att köra svenskteggade bilar i Norge??Jag vet inte exakt hur det ser ut, men det är vissa skillnader mellan att som svensk bo i sverige och jobba i norge jämfört med att som norsk medborgare bo i sverige och jobba i norge. Jag har hört norska medborgare bosatta i sverige prata om problem med att köra svenskreggade bilar i norge tex, men jag har tyvärr ingen närmare info åt dig. Det är värt att kolla upp om du funderar på att gå den vägen.
Problemet är när man som norsk medborgare (gäller omvänt samma för en svensk) är kör en svenskregistrerad bil i Norge inte får göra det om också bor i Norge. Då ska bilen förtullas in och bli norskregistrerad inom en viss tid, tror det är tre månader. Det är bl a för att bilen ska skattas, försäkras och besiktigas i det land man bor i.Varför skulle det vara problem att köra svenskteggade bilar i Norge??
Hur funkar det med alla turister? Låter väldigt märkligt.
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/norska-tullen-tog-bilen-fick-lösas-ut-för-400-000-1.2572930Varför skulle det vara problem att köra svenskteggade bilar i Norge??
Hur funkar det med alla turister? Låter väldigt märkligt.
Som jag förstod det skulle personen bo i Sverige men jobba i Norge, eller har det blivit felläst någonstans?Problemet är när man som norsk medborgare (gäller omvänt samma för en svensk) är kör en svenskregistrerad bil i Norge inte får göra det om också bor i Norge. Då ska bilen förtullas in och bli norskregistrerad inom en viss tid, tror det är tre månader. Det är bl a för att bilen ska skattas, försäkras och besiktigas i det land man bor i.
Så en norrman bosatt i Sverige ska köra en svenskreggad bil. Men det kan ifrågasättas när man åker över gränsen och kör i Norge.
Som jag förstod det skulle personen bo i Sverige men jobba i Norge, eller har det blivit felläst någonstans?
Ska nog inte vara omöjligt att hitta en ny skrotbil i Sverige.Nej det stämmer så som du tolkat det. Så då borde det rimligtvis gå att ha en svenskreggad bil.
@MiaMia tack för bra länkar! Jag tänke dock inte ta med min gamla skrotbil till Sverige om jag flyttar, får mycket bättre bil för pengarna om jag köper en som redan är svenskreggad.
Jag svarade mer generellt om vad som kan göra det svårt med bil, arbete, bostadsort och medborgarskap när man rör sig mellan två olika länder som har tullgräns. Är lite annorlunda mellan t ex Sverige och Danmark eftersom bägge är inom EU.Som jag förstod det skulle personen bo i Sverige men jobba i Norge, eller har det blivit felläst någonstans?
Men Norge ingår i den fria marknaden genom EES avtalet. Det ska väl inte vara någon skillnad mot mellan EU-länder?Jag svarade mer generellt om vad som kan göra det svårt med bil, arbete, bostadsort och medborgarskap när man rör sig mellan två olika länder som har tullgräns. Är lite annorlunda mellan t ex Sverige och Danmark eftersom bägge är inom EU.
Jo stor skillnad när det gäller varor som förs över gränsen. Det är inte fritt på samma sätt som inom EU.Men Norge ingår i den fria marknaden genom EES avtalet. Det ska väl inte vara någon skillnad mot mellan EU-länder?