Skulle jag kunna flytta till Sverige?

Holländare och tyskar köper ju fastigheter i Sverige, för permanentboende.
Hur kommer det sig att det är svårare från Norge?
Norge är inte med i EU, och delvis har de nordiska samarbetena minskat.

Det är som det nästan löjliga att man inte får ta med plantor och frön från Norge, men man får ta in plantor och frön från valfritt EU-land helt fritt...

Som om vi inte har en väldigt lång landgräns mot Norge, där frön förflyttar sig utmärkt på egen hand (med vind, i magen fåglar eller andra djur eller i pälsen på djur), och som om t.ex. Holland eller Italien skulle vara helt fritt invasiva arter och växtskadegörare...

Har inte läst tråden eftersom den är gammal, men går det att pendla till nuvarande jobb (är det runt Oslo?) och jobba hemma däremellan i början? Tänker att för många har pandemin bland annat gett en helt annan möjlighet att jobba hemma när företagen har sett att det faktiskt fungerar.

Tyvärr inte görbart, nuvarande jobb är på västkusten och restiden till den delen av Sverige jag skulle vilja bo är 10-12 timmar med bil... Och som landskapsarkitekt måste man tyvärr befinna sig såpass nära att man kan besiktiga landskapet IRL vid behov....

Svar till flera - jag är extremt opepp på att hyra tillfälligt, det är ett såpass stort projekt att rodda en flytt med 5 hästar (varav en hingst och 4 ston dvs. behöver ordna sällskap till hingsten också), 2 katter och en människa med en himla massa saker... Och jag är rätt så kinkig med hur jag vill mina hästar ska ha det efter att ha haft eget stall (mer eller mindre) i många år... Dessutom lär det ju vara ett tapsprojekt rent ekonomiskt att hyra... särskilt som lönerna i Sverige är betydligt lägre än här i Norge, så är rädd en sådan "mellanperiod" kommer äta av mina uppsparade pengar....

TS, vilka banker har du haft kontakt med? Kommer du att bedriva något slags mer eller mindre lönsam hästverksamhet också? Finns i så fall någon affärsplan?

Har bara kollat på bankarnas hemsidor ang. villkor, och försökt hitta kontaktinfo så man kan mejla dom, men alla verkar ha att man måste ringa vilket blir lite bökigt att få till på dagtid medan jag jobbar. (Dessutom är min svenska bättre i skrift...)

Jag kommer bedriva lite småskalig avel, den har räknats som (mkt olönsam) hobbyverksamhet hittils så har ingen affärsplan än så länge. Men har sett att man automatiskt räknas som firma i Sverige om man köper lantbruksfastighet? Troligen blir det även lite uthyrning av stallplatser/lösdriftsplatser, men hur mkt man kan få in på det beror ju på gården...

Tror ni man skulle kunna få lån om man gjorde en affärsplan baserat på hästverksamhet med t.ex. inridning av unghästar (har en hel del erfarenhet av det), uthyrning av stallplasser och avel?

Eller köp marken... 6ha med beviljat bygglov för hus och stall, 1,2 millar!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-linderod-kristianstads-kommun-bjarahallsvagen-19811255

Har faktiskt varit inne på tanken! Men bygga hus kommer kosta ganska mycket, och ett ganska stort minus är att jag är så sjukt höjdrädd så jag verkligen haaaatar att rida över den där bron över E22-an.... 😅 (ja, har varit där och säkert ridit förbi tomten för ett par år sedan..)

Har du haft något möte med en norsk bank och fått höra varför du får avslag på lån? Jag skulle tro det är pga du kommer sakna inkomst skulle du flytta och köpa gård i Sverige. För en kan inte ha lån på bostad i en norsk bank om du är skriven i och jobbar i utlandet om du inte fortfarande har en norsk inkomst också. Jag är svensk och bor i Norge. De jag känner som har bostad i Sverige har sommarbostad i Sverige men jobbar och har sin primära bostad i Norge sen finns det väl de som bor på gränsen, där folk gör sina Harry turer.. (Strömstad?) Men då har dom ju ett jobb och kan visa till pendlingsavstånd. Det finns ett ekonomiskt utbyte mellan Sverige och Norge som ska underlätta men jag vet inte om det hjälper i just din situation, men det kan man kanske hitta svar på. Samarbetet heter EØS och där ingår en lång lista av EU land. Hoppas du hittar en lösning.

Känner mig rätt deppig nu. Pratade med min bank i Norge igen i dag, och enligt min kontaktperson där så FÅR dom inte ens låna ut pengar till köp av bostad i Sverige. Fritidsbostad vore dock okej, men endast om jag fortfarande har kvar min bostad här i Norge, vilket ju inte alls fukar.

Och ingen av de svenska bankarna kan ge mig lån innan jag är folkbokförd i Sverige och har en inkomst i SEK - som att det faktiskt är valutan som är problemet? Hur tusan gör folk som bor i ett land och jobbar i ett annat, har de inga bolån??

Så nu måste jag säga till mäklaren att jag inte kommer kunna lägga bud på gården jag var interesserad av ändå. Fan. :down:

Har du haft något möte med en norsk bank och fått höra varför du får avslag på lån? Jag skulle tro det är pga du kommer sakna inkomst skulle du flytta och köpa gård i Sverige. För en kan inte ha lån på bostad i en norsk bank om du är skriven i och jobbar i utlandet om du inte fortfarande har en norsk inkomst också. Jag är svensk och bor i Norge. De jag känner som har bostad i Sverige har sommarbostad i Sverige men jobbar och har sin primära bostad i Norge sen finns det väl de som bor på gränsen, där folk gör sina Harry turer.. (Strömstad?) Men då har dom ju ett jobb och kan visa till pendlingsavstånd. Det finns ett ekonomiskt utbyte mellan Sverige och Norge som ska underlätta men jag vet inte om det hjälper i just din situation, men det kan man kanske hitta svar på. Samarbetet heter EØS och där ingår en lång lista av EU land. Hoppas du hittar en lösning.

Nej, EØS samarbetet verkar inte alls hjälpa här, tyvärr... och det största hindret hos bankarna verkar vara strikta regler och byråkrati.... även flera av de svenska bankarna som säger att de inte alls belånar lantbruksfastigheter....

Nej, EØS samarbetet verkar inte alls hjälpa här, tyvärr... och det största hindret hos bankarna verkar vara strikta regler och byråkrati.... även flera av de svenska bankarna som säger att de inte alls belånar lantbruksfastigheter....
De banker som lånar ut till mindre lantbruk, är i första hand Länsförsäkringar bank, och Swedbank inkl. "fristående sparbanker", samt Landshypotek. De tillämpar de särskilda regler som finns runt lantbruk vad avser belåningsgrader m.m. så snart fastigheten har typkod 120 (bebyggt lantbruk). En affärsplan är ett hjälpmedel för att vara en bättre låntagare även som "månskensbonde" med hästinriktning.

De övriga stora bankerna lånar nästan bara ut till "hästgårdar" av typen "2-3 hektar mark med bostadshus" som om det vore en vanlig villa. I de lägena blir de superbyråkratiska

Alla banker kan belåna produktionsinriktade lantbruk/skogsbruk (oavsett inriktning) om det finns en rimlig affärsplan där banken bedömer att verksamheten kommer att vara lönsam. Så det är betydligt lättare att låna till en näringsfastighet om man avser att starta upp en verksamhet med fårproduktion med t.ex. 60-70 tackor (brukar bli lönsamt), än om man ska ha "hobbyhästar" på samma gård.

Finns en fristående sparbank på orten där du var intresserad av gård?
Skriv ett brev/mail eller ring upp och förklara din situation.
Sparbankerna har en tydlig koppling till sitt närområde, och är mer mån om att driftiga människor ska kunna ta plats i lokalsamhället, än vad "storbankerna" är.

Här kan du söka fristående sparbank:
https://sparbankerna.se/hitta-sparbank/

Kan du inte söka och få ett jobb i Sverige, och visa upp ett påskrivet anställningsavtal, där du ska börja på nya jobbet efter sommaren? Och visa upp detta för banken?

Det behöver inte ens vara enbart den internationella delen som skapar problem. Jag hade svårt att få låna till ett hus i Stockholm eftersom jag hade en anställning i Östersund som banken oroade sig för att jag inte skulle kunna behålla. Banker är petiga med att man ska ha förutsättningar att betala tillbaka pengarna man lånar.

De banker som lånar ut till mindre lantbruk, är i första hand Länsförsäkringar bank, och Swedbank inkl. "fristående sparbanker", samt Landshypotek. De tillämpar de särskilda regler som finns runt lantbruk vad avser belåningsgrader m.m. så snart fastigheten har typkod 120 (bebyggt lantbruk). En affärsplan är ett hjälpmedel för att vara en bättre låntagare även som "månskensbonde" med hästinriktning.

De övriga stora bankerna lånar nästan bara ut till "hästgårdar" av typen "2-3 hektar mark med bostadshus" som om det vore en vanlig villa. I de lägena blir de superbyråkratiska

Alla banker kan belåna produktionsinriktade lantbruk/skogsbruk (oavsett inriktning) om det finns en rimlig affärsplan där banken bedömer att verksamheten kommer att vara lönsam. Så det är betydligt lättare att låna till en näringsfastighet om man avser att starta upp en verksamhet med fårproduktion med t.ex. 60-70 tackor (brukar bli lönsamt), än om man ska ha "hobbyhästar" på samma gård.

Finns en fristående sparbank på orten där du var intresserad av gård?
Skriv ett brev/mail eller ring upp och förklara din situation.
Sparbankerna har en tydlig koppling till sitt närområde, och är mer mån om att driftiga människor ska kunna ta plats i lokalsamhället, än vad "storbankerna" är.

Här kan du söka fristående sparbank:
https://sparbankerna.se/hitta-sparbank/

Kan du inte söka och få ett jobb i Sverige, och visa upp ett påskrivet anställningsavtal, där du ska börja på nya jobbet efter sommaren? Och visa upp detta för banken?

Tack för bra info! Jag sökte upp närmsta sparbank och mejlade dem, men de sa att de heller inte kunde hjälpa, tyvärr.... Så nu känns det som om jag får glömma "min" gård som jag tänkte lägga bud på (typiskt att budgivningen även går supersegt och fortfarande långt under prisantydan).

Har istället börjat kolla efter någonting som är såpass billigt att jag skulle kunna köpa det utan lån, och vänta med renovering etc. tills jag fått et jobb. Men är ganska begränsat utbud om man vill bo i Skåne/Halland...

Nu händer det lite grejer, hörrni! Eller rättare sagt - allting händer på samma tid!

I morgon ska jag titta på två gårdar i "norra" Skåne (en är totalrenoveringsobjekt, den andra har ett okej hus men inget stall), och i går fick jag telefon från mäklaren på den första gården jag tittade på, om att säljaren går med på att sälja till mig trots att jag inte lyckats lösa finansieringen än...! Så jag kan faktiskt få skriva kontrakt på den nu, om jag vågar chansa på det! :nailbiting:🤩😁

Jag har även lyckats få en lokal bank att titta på min låneansökan, och de säger att de kan ge lånelöfte om jag skaffar jobb i Sverige. Vilket kanske kan vara på g...., så håll tummar och tår och tassar och allt vad ni har!

Nu händer det lite grejer, hörrni! Eller rättare sagt - allting händer på samma tid!

I morgon ska jag titta på två gårdar i "norra" Skåne (en är totalrenoveringsobjekt, den andra har ett okej hus men inget stall), och i går fick jag telefon från mäklaren på den första gården jag tittade på, om att säljaren går med på att sälja till mig trots att jag inte lyckats lösa finansieringen än...! Så jag kan faktiskt få skriva kontrakt på den nu, om jag vågar chansa på det! :nailbiting:🤩😁

Jag har även lyckats få en lokal bank att titta på min låneansökan, och de säger att de kan ge lånelöfte om jag skaffar jobb i Sverige. Vilket kanske kan vara på g...., så håll tummar och tår och tassar och allt vad ni har!
Så härligt!!
Allt som går att hålla hålls här. Håller alla tummar för att alla pusselbitar faller på plats.

Följt din tråd lite från och till håller tummarna för att allt går i lås 🙂

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka