Tror inte det handlar om nationalitet utan om likviditet.Holländare och tyskar köper ju fastigheter i Sverige, för permanentboende.
Hur kommer det sig att det är svårare från Norge?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror inte det handlar om nationalitet utan om likviditet.Holländare och tyskar köper ju fastigheter i Sverige, för permanentboende.
De lånar pengar I hemlandet där de har en inkomst, alt köper för pengar de redan har.Holländare och tyskar köper ju fastigheter i Sverige, för permanentboende.
Norge är inte med i EU, och delvis har de nordiska samarbetena minskat.Holländare och tyskar köper ju fastigheter i Sverige, för permanentboende.
Holländare och tyskar köper ju fastigheter i Sverige, för permanentboende.
Har inte läst tråden eftersom den är gammal, men går det att pendla till nuvarande jobb (är det runt Oslo?) och jobba hemma däremellan i början? Tänker att för många har pandemin bland annat gett en helt annan möjlighet att jobba hemma när företagen har sett att det faktiskt fungerar.
TS, vilka banker har du haft kontakt med? Kommer du att bedriva något slags mer eller mindre lönsam hästverksamhet också? Finns i så fall någon affärsplan?
Eller köp marken... 6ha med beviljat bygglov för hus och stall, 1,2 millar!
https://www.hemnet.se/bostad/villa-linderod-kristianstads-kommun-bjarahallsvagen-19811255
Har du haft något möte med en norsk bank och fått höra varför du får avslag på lån? Jag skulle tro det är pga du kommer sakna inkomst skulle du flytta och köpa gård i Sverige. För en kan inte ha lån på bostad i en norsk bank om du är skriven i och jobbar i utlandet om du inte fortfarande har en norsk inkomst också. Jag är svensk och bor i Norge. De jag känner som har bostad i Sverige har sommarbostad i Sverige men jobbar och har sin primära bostad i Norge sen finns det väl de som bor på gränsen, där folk gör sina Harry turer.. (Strömstad?) Men då har dom ju ett jobb och kan visa till pendlingsavstånd. Det finns ett ekonomiskt utbyte mellan Sverige och Norge som ska underlätta men jag vet inte om det hjälper i just din situation, men det kan man kanske hitta svar på. Samarbetet heter EØS och där ingår en lång lista av EU land. Hoppas du hittar en lösning.
De banker som lånar ut till mindre lantbruk, är i första hand Länsförsäkringar bank, och Swedbank inkl. "fristående sparbanker", samt Landshypotek. De tillämpar de särskilda regler som finns runt lantbruk vad avser belåningsgrader m.m. så snart fastigheten har typkod 120 (bebyggt lantbruk). En affärsplan är ett hjälpmedel för att vara en bättre låntagare även som "månskensbonde" med hästinriktning.Nej, EØS samarbetet verkar inte alls hjälpa här, tyvärr... och det största hindret hos bankarna verkar vara strikta regler och byråkrati.... även flera av de svenska bankarna som säger att de inte alls belånar lantbruksfastigheter....
Det behöver inte ens vara enbart den internationella delen som skapar problem. Jag hade svårt att få låna till ett hus i Stockholm eftersom jag hade en anställning i Östersund som banken oroade sig för att jag inte skulle kunna behålla. Banker är petiga med att man ska ha förutsättningar att betala tillbaka pengarna man lånar.Nej, EØS samarbetet verkar inte alls hjälpa här, tyvärr... och det största hindret hos bankarna verkar vara strikta regler och byråkrati.... även flera av de svenska bankarna som säger att de inte alls belånar lantbruksfastigheter....
De banker som lånar ut till mindre lantbruk, är i första hand Länsförsäkringar bank, och Swedbank inkl. "fristående sparbanker", samt Landshypotek. De tillämpar de särskilda regler som finns runt lantbruk vad avser belåningsgrader m.m. så snart fastigheten har typkod 120 (bebyggt lantbruk). En affärsplan är ett hjälpmedel för att vara en bättre låntagare även som "månskensbonde" med hästinriktning.
De övriga stora bankerna lånar nästan bara ut till "hästgårdar" av typen "2-3 hektar mark med bostadshus" som om det vore en vanlig villa. I de lägena blir de superbyråkratiska
Alla banker kan belåna produktionsinriktade lantbruk/skogsbruk (oavsett inriktning) om det finns en rimlig affärsplan där banken bedömer att verksamheten kommer att vara lönsam. Så det är betydligt lättare att låna till en näringsfastighet om man avser att starta upp en verksamhet med fårproduktion med t.ex. 60-70 tackor (brukar bli lönsamt), än om man ska ha "hobbyhästar" på samma gård.
Finns en fristående sparbank på orten där du var intresserad av gård?
Skriv ett brev/mail eller ring upp och förklara din situation.
Sparbankerna har en tydlig koppling till sitt närområde, och är mer mån om att driftiga människor ska kunna ta plats i lokalsamhället, än vad "storbankerna" är.
Här kan du söka fristående sparbank:
https://sparbankerna.se/hitta-sparbank/
Kan du inte söka och få ett jobb i Sverige, och visa upp ett påskrivet anställningsavtal, där du ska börja på nya jobbet efter sommaren? Och visa upp detta för banken?
Så härligt!!Nu händer det lite grejer, hörrni! Eller rättare sagt - allting händer på samma tid!
I morgon ska jag titta på två gårdar i "norra" Skåne (en är totalrenoveringsobjekt, den andra har ett okej hus men inget stall), och i går fick jag telefon från mäklaren på den första gården jag tittade på, om att säljaren går med på att sälja till mig trots att jag inte lyckats lösa finansieringen än...! Så jag kan faktiskt få skriva kontrakt på den nu, om jag vågar chansa på det!
Jag har även lyckats få en lokal bank att titta på min låneansökan, och de säger att de kan ge lånelöfte om jag skaffar jobb i Sverige. Vilket kanske kan vara på g...., så håll tummar och tår och tassar och allt vad ni har!
Nu händer det lite grejer, hörrni! Eller rättare sagt - allting händer på samma tid!
I morgon ska jag titta på två gårdar i "norra" Skåne (en är totalrenoveringsobjekt, den andra har ett okej hus men inget stall), och i går fick jag telefon från mäklaren på den första gården jag tittade på, om att säljaren går med på att sälja till mig trots att jag inte lyckats lösa finansieringen än...! Så jag kan faktiskt få skriva kontrakt på den nu, om jag vågar chansa på det!
Jag har även lyckats få en lokal bank att titta på min låneansökan, och de säger att de kan ge lånelöfte om jag skaffar jobb i Sverige. Vilket kanske kan vara på g...., så håll tummar och tår och tassar och allt vad ni har!