Skulle en Tollare passa mig??

L

lie

Funderar inte på att skaffa en nu men om nått år kanske....Vill ha en sällskapshund som gillar att ta det lugnt ibland men som även gillar att bli aktiverad såsom att cykla, vara med i stallet, gå långa skogspromenader m.m. Har hört att en del säger att tollare är lika i temperament/betende med golden retriver?

Så vad tror ni???

Sv: Skulle en Tollare passa mig??

Vill inte göra dig besviken men.. Att tollare skulle vara lik en golden är tyvärr en ganska vanlig missuppfattning. Tollaren är en jakthund och används framför allt vid jaktapportering. Den har stort behov av att arbeta då den i annat fall kan bli ganska odräglig... Helst bör man ju åtminstone något använda den till apportering, men många tränas också i tex viltspår, lydnad, agility, bruks mm. Det är verkligen en jättemysig hund, men man måste vara beredd på att lägga mer mycket tid och arbete för att den ska trivas, må bra och vara just en så trevlig hund som den kan vara.
Du kan läsa mer om den på http://surf.to/tollarklubben

Håller med i det svaret du fått.
Tollare är absolut inte lik golden till sättet. Tollare är energiska och vill jobba.

Nej nej nej och åter nej. Att en Tollare skulle vara en liten Golden Retriever är den elakaste lögnen om Tollaren. Stackars den som skaffar en Tollare och tror att man ska få en liten Golden... Förhoppningsvis så får man reda på det av uppfödaren redan innan man tittat på valparna.

Det finns andra roliga raser man kan titta lite närmare på som numer är väldigt sälllskapsavlade. T.ex. Field spaniel, Clumber spaniel, Cavalier king charles spaniel etc. I de raserna så tror jag att du har mycket större chans att hitta en "liten golden". Men även där så gäller det att vara uppmärksam på vad uppfödaren säger och hur mycket aktivitet de har i sina hundar.

Min uppfödare brukar "skrämma" sina valpköpare med hur mycket jobb och aktivitet hennes valpar behöver. Men ändå så är det folk som inte tror på det utan tror att alla Labradorer är barnhundar och ledarhundar och... Ja riktiga soffpotatisar. Så vissa valpar har hamnat fel (och omplacerats) trots att hon berättat det och valpköparna lovar allt de ska göra med hundarna...

Jaha okej så då stämmer det inte alls...Jag har redan en underbar golden retriver..:)

Men är det någon här inne som har en tollare??

Jag har två kompisar med Tollare som jag brukar bo med 3 månader per år, men ingen av dem hänger här inne på Buke...

Nej dom är inte alls lika i temperament ( Golden vs Tollare) men de är båda jaktraser och många Golden Retrivers skulle inte klara av den "lilla" motion som du erbjuder ( därmed inte sagt att just din Golden inte är nöjd )

Skulle kolla på just sällskapsraser om jag var du !

Lycka till :)

Jag har haft tollare, men tyvärr inte nu...
Underbara hundar som man utanproblem kan ha med i stallet, men som sagt var behöver aktiveras endel.

En av mina bästa vänner föder upp Tollare i liten skala. Så jag har träffat tollare mycket, och jag tycker inte det är några sällskapshundar som kan nöja sig med promenader.
Man ser direkt på min kompis hund/ar när de inte fått göra något. Och det är hundar som är lätta att lära, men de har också lika lätt att hitta på saker som är mindre roliga om de inte blir aktiverade.

En tollare är ungefär lika krävande som en border collie, man brukar säga att tollaren är retrievernas motsvarighet till Border Collie.
Dvs de måste få jobba och det är en hel del!!

Okej tack för alla svar.... Ja fast den golden som vi har nu är nöjd med den motion hon får för hon är en rikitg latmask:P

Okej tack då kanske jag inte ska skaffa mig en tollare då.. Får väll hålla mig till golden retriver:)

Tippan skrev:
Nej nej nej och åter nej. Att en Tollare skulle vara en liten Golden Retriever är den elakaste lögnen om Tollaren. Stackars den som skaffar en Tollare och tror att man ska få en liten Golden... Förhoppningsvis så får man reda på det av uppfödaren redan innan man tittat på valparna.

Jag hade en bekant som hade en tollare som han skulle köra bruks med. den var totalt oduglig. Skotträdd och vek och ängslig i största allmänhet.

Min kollega på jobbet har en som nyss fyllt tio år. Hon har varit en underbar familjehund och det närmast hon kommit "arbete" är en utställning en gång när hon var unghund.

Du har säkert rätt, Tippan, men jag ville bara delge mina väldigt begränsade erfarenheter. Det finns trots allt alla möjliga slags uppfödare och hundar och med tanke på att rasen är ganska populär, så kan man säkert (om man vill), hitta mer flegmatiska familjehundslinjer.

Men hos en del uppfödare så kanske Tollarens Temperament är mer (familjehund) än andra? Och en del kanske är mer för jakt m.m?Eller är jag helt ute och cyklar??

Jo det finns de på Buke också som säger att de har världens lugnaste Tollare, så det har jag hört. Men man kan inte utgå från att det är rastypiskt och något man kan förvänta sig. Till och med på rasklubbens hemsida så står det att det är en hund som kräver "sitt". Men självklart så finns det olika uppfödare och de som vill ha en lite Golden blir förhoppningsvis stoppade redan hos uppfödaren som är medveten om att hon INTE föder upp sådana Tollare. Letar de så kanske de kan hitta de uppfödare som gör det! (Om det finns sådana linjer eller om det är undantag?)

Jag har ingen bra erfarenhet av Tollare, hjälper en tjej rätt mycket med sin lilla röda och den är rent ut sagt skum... Dras med rädslor och osäkerhet, nästa sekund är den tuff.

Nja, Tollare i alla ära, men vissa avlat helt snett för att få fram de "lugna" Tollarna. Alltså, de jag har träffat på utan direkta jaktlinjer har haft stora bekymmer med psyket.

//E

Jag har också bara samma erfarenheter av de jag träffat (å det är rätt så många). Men jag tror på alla som säger att de träffat bra hundar också! Min kompis tik är väl *tja* Rätt så bra. Men vass... Hon går inte att ha ihop med mina hundar för hon flyger på dem helt utan förvarning. Men jag vet att matte har ju fått jobba en del med henne. Den andra som vi bor ihop med är herr stress. Snäll och så, men har ändå bitit mig en gång när jag skulle klappa honom. Kändes skumt eftersom att vi bodde ihop och träffades dagligen... Hundf*n kunde väl åtminstone morrat först?

Men jag tycker att det är en mycket spännande ras för rätt personer! Jag skulle själv fundera på en sådan om jag blev helt hundlös och ville ha en ny hund att jobba med.

lie skrev:
Men hos en del uppfödare så kanske Tollarens Temperament är mer (familjehund) än andra? Och en del kanske är mer för jakt m.m?Eller är jag helt ute och cyklar??

Visst finns det de som avlar på mindre framträdande jaktlinjer, men oavsett det så är Tollaren är en jakthund, punkt slut. Räkna aldrig med något annat än det som någon annan här skrev. Det är Retriever-rasernas motsvarighet till Border Collie. Promenader räcker inte längre än för stunden. En Tollare måste ha ett "jobb" (eller flera). Räkna med träning minst ett par gånger i veckan under de första åren. I alla fall om du vill slippa ha hus och hem uppkäkat. Vill det sig lite mer illa har du en rejäl problemhund. De erfarenheter av Tollare jag har är att de är tuffa hundar. Det där med vekhet och osäkerhet känner jag inte igen. Men jag erkänner att jag på senare år kommit i från det här med Tollare så det kan ju vara en sak att kolla upp.

Du kan ha tur och hitta en lugnare individ, men det vet du eg inte förrän efter något år. Räkna därför inte med annat än vad som rasstandarden anger. Det är milsvid skillnad på en Golden och en Tollare. Även om du jämför med en sk "jakt-golden".

Okej tack för svaren!!!

Som det är nu så blir nog min nästa hund en golden igen..
Men om några år så kommer jag nog att skaffa mig en tollare fast då får jag börja med agility,spårning m.m om de nu kräver att aktiveras nästan varje dag!!

Det finns ju aktivare linjer av golden (syftar på dual purpose och inte rena jaktlinjer), vore inte det ett bättre alt om du vill ha en golden med fart i?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 765
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 149
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar