skulle du låta bli att betäcka ifall...?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi talar ju mycket om vikten av att ha bra ston i avel.
Något som komplicerar detta litegrann är att de flesta stoägare inte klarar av att vara helt objektiva utan själva anser att deras ston absolut bör användas i avel.
Då funderar jag på - skulle Du låta bli att betäcka ditt sto ifall någon riktigt kunnig person upplyste dig om att ditt sto kanske inte är så lämplig att avla på? Eller skulle du lyssna till ditt hjärta och glatt betäcka vidare?

Sv: skulle du låta bli att betäcka om...?

Jag hoppas att jag skulle lyssna på den kunnigare personen om h*n verkligen gav mig ordentliga anledningar. Alltså, väl underbyggda åsikter, inte bara blaha och högst personliga åsikter.

Japp, jag skulle helt klart avstå. Jag har bara haft ett sto i avel och fick ett utlåtande om henne av en mycket framgångsrik uppfödare innan jag bestämde mig för att göra ett försök.

Jag tycker inte att man ska avla bara för att man kan, utan enbart för att tillföra något. Nu när jag ser Sverige på avstånd (bor ju på andra sidan planeten nu) inser jag ännu mer vikten av ett bra avelsprogram. Kom bara hit så kan ni jämföra själva. Eller ta er en titt på den största annonssajten här.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle nog vilja ha fler åsikter innan ett sådant beslut faktiskt.

Kanske är personen duktig, men inte duktig på "min" ras?

Hypotetisk fråga just nu eftersom jag är med vallack :laugh: Men avstod från att avla på mitt sto på inrådan av veterinär som menade att hon inte skulle hålla ens som triangelmärkt avelshäst - och i den situationen var det inte ett svårt val.

Men säg att jag har ett i övrigt friskt sto, trevlig på alla sätt och vis (stam, exteriör, psyke, prestationer osv) som jag vill avla på. Skulle en kunnig person som jag litade mycket på avråda mig så skulle jag överväga att avstå, men antagligen ta in fler åsikter.

Jag skulle absolut avstå om den kunnige var en dokumenterat kunnig person med stor erfarenhet och som jag litade på.
Annars skulle jag lita på min egen kunnighet och de kompetenta i min närhet.

Tja, jag hade kanske fått mig en tankeställare men jag tror inte att jag hade tagit EN person på orden utan skulle nog vilja bli "överbevisad" först:D
Och sen kan man ju vända på det, sägar den här personen att hon ej har något att TILLFÖRA eller är det att dom tycker att hon FÖRSÄMRAR?

Hade det varit en vetrinär som hade sagt att hon hade något fel som med stor risk är ärftligt hade jag dock avstått fårn att avla mer på den märren.

Jag skulle vilja höra flera uttala sig om både stoet och hennes eventuella avkommor och släktingar, men om alla är negativa skulle jag låta bli att avla på henne.

Likaså om jag inser att hon nedärver någon ärftlig defekt.

Så hade jag nog resonerat också.

Sen är det ju lite svårt ibland,tex har en kompis ett sto som gått svårklass hoppning med jättebra resultat.Hon blev bedömd som 4åring och fick klass 2 (och då rekommenderas de väl(?) inte till avel).Hon är inte så fin rent exteriört men hon har mycket goda prestationsmeriter.Hennes avkommor har gått extremt bra i hoppning.

Så om någon bara tittar exteriört och en annan bara på prestation och en annan på temperament så kan man få olika svar.Eller hur?

Jag skulle vilja att fler/andra bedömde mitt stos lämplighet i avel först. Är majoriteten överens om att stoet inte har i avel att göra skulle jag definitivt inte använda henne i avel.
Jag tycker att man alltid bör ställa sig själv frågan vad just mitt sto kan tillföra aveln?

Jag skulle nog överväga att avstå, men jag skulle nog rådfråga fler. Sedan om det är ett kärt gammalt sto som haft länge som man gärna vill ha en avkomma av åt sig själv skulle jag kanske bara lyssna med ett halvt öra. Dessutom skulle motiveringen till varför spela stor roll. Är det för att stammen är svårsåld/omodern är det ju helt upp till mig, är det däremot pga ärftliga defekter eller dålig hållbarhet skulle jag nog förstå det själv.

Givetvis skulle jag ta bort olämplig märr från avelsboxen. Men det skulle krävas mer än en kunnig person för att få mig att avstå.

AM

Jag skulle nog överväga att avstå, men jag skulle nog rådfråga fler. Sedan om det är ett kärt gammalt sto som haft länge som man gärna vill ha en avkomma av åt sig själv skulle jag kanske bara lyssna med ett halvt öra. Dessutom skulle motiveringen till varför spela stor roll. Är det för att stammen är svårsåld/omodern är det ju helt upp till mig, är det däremot pga ärftliga defekter eller dålig hållbarhet skulle jag nog förstå det själv.
:idea: :bow: :)

Jag har en otävlad och outställd connemara, jag tänker vänta med att ta föl på henne tills hon är mer tävlad och utställd, och jag har tittat på resultatet, är hon avelsmaterial?

Jag tycker självklart att hon är världens finaste :love: och är medveten hur kärleken till ens älsklingar kan fördunkla ens omdöme, så jag vill verkligen ta reda på vad hon går för innan det blir föl av.

kTNbhJoVG.jpg

Jag skulle vilja att fler/andra bedömde mitt stos lämplighet i avel först. Är majoriteten överens om att stoet inte har i avel att göra skulle jag definitivt inte använda henne i avel.
Jag tycker att man alltid bör ställa sig själv frågan vad just mitt sto kan tillföra aveln?

Så resonerar jag också.

Det beror ju på vad orsaken till att hon inte är lämplig att betäckas är.

Har jag samma avelsmål som personen ifråga?

Denna kanske avlar för att den vill ha elittäclande hästar, medans jag själv avlar för att få en trygg familjehäst!

Lite kluven i frågan. Mitt första sto var klass II men båda hennes föl var ändå klass I. Vid bedömning är det då mer än en domare som anser att hästen inte bör användas i avel. Så man får väl säga att jag inte lyssnade och för min del var det bra eftersom ena avkomman är lite av min drömhäst:).

KL
Det beror lite på, jag skulle ha rådfårgat en mängd andra innan jag tog något sådant beslut. Jag är en sån som aldrig kommer att sälja mina djur och skulle jag då ha ett sto som jag ville ha ett föl av för att behålla då skulle jag ev betäcka henneäven om modern inte var nån top of the line häst.. men har stoet några fle så skulle jag aldrig avla..

Men detta lär ju aldrig hända eftersom alla mina djur är "det" ;P

Jag vet att frågan är generellt ställd, men om jag tänker på de två ston jag har i avel nu så har de dels själva presterat på hög nivå, lämnat bra avkommor tidigare och de har bra stammar för det ändamål jag avlar för. Av de anledningarna skulle jag inte lyssna på någon, även om denne anses kunnig, om denne säger att de ej är lämpade för avel ( vilket aldrig någon har sagt om dessa två ston).

Däremot hade jag ett sto för ca 10 år sedan som jag avråddes att betäcka pga hennes exteriör, men där gick jag mer på hjärta än hjärna. Som tur var så nedärvde hon inte det som inte var bra hos henne till avkomman. Det blev bara ett föl från henne, men sedan dess har jag försökt tänka mer med hjärnan än hjärtat.

Jag hoppas att jag skulle lyssna på den kunnigare personen om h*n verkligen gav mig ordentliga anledningar. Alltså, väl underbyggda åsikter, inte bara blaha och högst personliga åsikter.

Japp exakt så är jag med, om det finns ett argument som är baserat på fakta och inte bara personlig smak/åsikter så skulle jag väldigt mycket avväga, och kanske då avstå.

Jag skulle fundera på vad personen har sagt, även om det är 'bara' åsikter, men då inte avväga lika allvarligt, eftersom det då kan vara smaksak snarare än en genuin anledning till att stoet inte är lämplig i avel.

Tex. stor skillnad mellan väldigt dålig rygg, eller hur mycekt dish araben har på nosryggen.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 095
Senast: viltmilla
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka