skulle du låta bli att betäcka ifall...?

Sv: skulle du låta bli att betäcka om...?

Det skall ingen avelskunnig människa behöva säga till mig, då jag själv vore den första som tog bort mitt sto ur aveln om hon hade lämnat dåliga avkommor, och ej hållbara.
Det finns något som heter själv kritik, och det har jag utan tvekan. Det är med kritik som man kommer längst med här i livet.

Jag svarade att jag skulle överväga att avstå. Men det är ju om det är en i mina ögon mycket avelskunnig människa som tycker jag ska avstå.
Då avelskunnig på halvblod som jag ju har.

Tex så tycker min förra hovslagare att min häst är en skithäst av stora mått. Han anser henne nervös och fullkomligt felställd exteriört, så till den milda grad att han tycker jag kan slå ihjäl hästen nu och direkt så slipper jag vänta. Avla på min häst anser han absurt.
Jag skiter högaktningsfullt i hans åsikt och har inte tänkt en halv tanke på att avstå betäcka mitt sto pga hans åsikter.
Dels för att hästen är helt röntgad och besiktigad när jag köpte den, klinikveterinären som enligt kunniga hästbekanta är citat stenhård rekommenderade verkligen köp och rekommenderade hästen till avel. Hovslagaren i fråga tjatade alltid om att min förra häst, det var en skitfin häst det! Min förra häst var på slutet farlig att rida, hade i hela livet regelbundet haft småskador, hältor, hade enormt dåliga hovar osv, osv, osv och slaktades till slut när det upptäcktes att han hade skolios. Så jag anser den hovslagaren bara bra på en sak, hovlsageri! Resten är han en nolla på anser jag! :devil:

Jag har ju i grannskapet ett stuteri med en rejäl "avelsmatador" på halvblod, skulle tex hon eller han som driver det stuteriet rekommendera mig att inte avla, då skulle jag lyssna! För de är enormt skickliga experter på avel anser jag!

'Tex så tycker min förra hovslagare att min häst är en skithäst av stora mått.......'
'....klinikveterinären som enligt kunniga hästbekanta' är citat stenhård rekommenderade verkligen köp och rekommenderade hästen till avel.

Just det här jag tycker är lite intressant! När en hovslagare eller en veterinär som tycker ditt eller datt så folk oerhört snabba på att lyssna :confused:

Jag visste inte att dessa yrken per automatik gjorde att de var experter på avel
(eller för den delen experter på det mesta) :cool:

Jag visste inte att dessa yrken per automatik gjorde att de var experter på avel
(eller för den delen experter på det mesta) :cool:

Ja visst är det märkligt! Dessutom är hovslagare ofta väldigt snabba att totalt döma ut andra hovslagares arbete!

Huvudet på spiken. Aldrig hör man så mycket skitsnack om kollegor som bland just hovslagare. Undrar varför. Det finns ju plats för alla...

Jag är stoägare och vill betäcka mitt sto, jag tar till mig både positivt och negativ kritik som ges om henne av både kunniga och mindre kunniga personer. Hon har fått ett föl tidigare men uppfödaren till den har varken visat henne eller avkomman :(

Min var på premiering som 3åring men fick inga bra omdömen, men då såg hon hemsk ut, liten, tanig och ynklig direkt från galoppbanan. Nu 6 år senare har hon vuxit på sig något otroligt på både bredden och höjden :D
Jag vill betäcka mitt sto nästa år, men ska komma iväg på en rådgivande bedöming först. Efter den bedöminingen tar jag mitt slutgiltiga beslut.

Nu är hon utlånad för tävling, så jag hoppas hon kommer ut och får lite resultat där oxå. För att hon inte är tävlad beror inte på att hon varit trasig.

Jag skulle aldrig avstå att betäcka mitt sto för att en person, oavsett vem, om sa till mig att avstå. Jag skulle kanske däremot ta mig en rejäl funderare och sedan rådfråga flera andra, minst lika kunniga personer och om alla dessa personerna tycker att mitt sto inte är något avelsmaterial, då skulle jag avstå från att avla på henne men om de andra personerna tycker att det är ett bra sto för avel, då hade jag struntat i vad första personen sa.

:idea:

Det beror ju på vad orsaken till att hon inte är lämplig att betäckas är.

Har jag samma avelsmål som personen ifråga?

Denna kanske avlar för att den vill ha elittäclande hästar, medans jag själv avlar för att få en trygg familjehäst!

Hej!

Jag håller delvis med här. Utöver de saaker du räknar upp måste man ju också fundera över vad denna kunniga person eventuellt kan om MIN ras. Inom min ras kanske hästen är super, men inte inom kunniga personens. Dessutom har jag själv varit med om att många kunniga haft olika åsikter om samma häst så...

/ Lavinia, som skulle ta fler åsikter från andra kunniga (och som valde att inte avla innan hon avlivade sin älskling, mest för att allt skit vi råkade ut för kanske var nåt ärftligt???).

Jag skulle be fler kunniga om råd.

MEN vad svaret från övriga än blev, så skulle jag fundera och reflektera över det personen som avrådde sa.
Om den skulle säga "Färgen är ful" :p eller något annat som egentligen är orelevant, så skulle jag knappast bry mig men om personen sa att hästen ha för svag bakdel, då skulle jag som sagt reflektera över det denne sagt.
Tvivlar på att någon skulle det säga det helt i onödan.

Sen om man skulle bli avrådd från FLERA personer (även om dubbelt så många sa "avla du" ) så skulle jag givetvis inte sätta hästen i avel.
Så jäkla viktigt är det inte att ta fram ett föl.

Dock håller jag med om något som andra har skrivit ; Att det beror även på motiveringen. Någon kanske avråder mig från att avla pga att hästen inte har kapacitet - medan jag bara vill ha fram en hyfsad ridhäst.
Då är ju lixom motiveringen helt oviktig.

*KL*

Funderar lite på var man hittar dessa "kunniga personer" om man går i betäckningstankar.

Jag känner spontant att det i mitt fall skulle kunna gå att frambringa en veterinär som kunde göra en exteriör bedömning, då samtliga i mitt stall i bästa fall är glada hobbyryttare.
Hur funkar det med utställningar för korsningsston? (XX/PRE) Elelr finns det andra forum som jag inte tänkt på?

Jag själv har ju förälskelsens hemmablinda glasögon på mig när det gäller min häst, även om jag såklart är medveten om vissa av hennes fel, men förmodligen helt missat vissa andra.

Förlåt för knappstöld.

Sv: skulle du låta bli att betäcka ifall...?

Jag svarade att jag skulle avstå. Men då tänker jag mej att det är en av dom riktigt kunniga som jag känner som råder mej till detta.

Om t.ex min gamla hovslagare sa detsamma åt mej skulle jag inte lyssna. Han är nån sorts självutnämnd expert inom alla områden och tycker att det bara finns en hingst värd att avlas med....:crazy:
och det är förvisso en fin hingst, men ingen som passade mitt sto. :angel:

Så hade jag nog resonerat också.

Sen är det ju lite svårt ibland,tex har en kompis ett sto som gått svårklass hoppning med jättebra resultat.Hon blev bedömd som 4åring och fick klass 2 (och då rekommenderas de väl(?) inte till avel).Hon är inte så fin rent exteriört men hon har mycket goda prestationsmeriter.Hennes avkommor har gått extremt bra i hoppning.

Var på avelskurs på Flyinge för ett antal år sedan, och då ansåg dom även att klass 2-stona skulle användas i avel, att vår avelsbas skulle bli för liten om vi bara avlade på diplom och klass 1-ston.

*kl*
Om det är en person som jag anser vara kunnig skulle jag helt klart fundera över om mitt sto kanske inte är så lämplig som jag trodde..

/Camilla

Jag skulle defenitivt avstå om det handlade om ärftliga orsaker ,vill inte skapa eventuellt lidande en generation till....

Om det var så att en dommare eller annan väldigt kunnig avelsmänniska sa att mitt sto inte tillförde aveln något så skulle jag nog avstå att betäcka henne. Men var det så att jag ville ha en avkomma själv från mitt sto som jag inte skulle använda i avel så skulle jag tänka mig att betäcka. Dock så beror det på varför stoet inte är attraktivt i aveln. Beror det på sjukdom eller extriör så skulle jag inte betäcka.

Jag hade velat ha kunniga råd från flera innan jag avstod.

Jag hade inte avlat på ston med tex dåligt lynne, eller ärftliga defekter.

Däremot kan ju ett sto som har en (mindre) exteriör brist ge fina föl om man betäcker med en hingst som kompenserar detta.

Huvudet på spiken. Aldrig hör man så mycket skitsnack om kollegor som bland just hovslagare. Undrar varför. Det finns ju plats för alla...

Min hovis säger aldrig nåt om andra hovisar. En regel som jag försökt få honom att bryta:devil:. men nej. På sin höjd kan han säga att den behöver nog en storlek större:cool:

Min hovis säger aldrig nåt om andra hovisar. En regel som jag försökt få honom att bryta:devil:. men nej. På sin höjd kan han säga att den behöver nog en storlek större:cool:

Inte min heller, trots att vi känner varandra privat. Han är tvärt om mycket mån om att inte snacka skit om någon annan - ens när det är så illa att jag som lekman lätt ser att jobbet inte är professionellt utfört. Det närmaste kritik jag hört har varit "Ja, alla gör väl lite på sitt vis, men jag skulle gjort så här istället."

Som de flesta har sagt redan så beror det ju på varför denna kunniga person avråder. Exteriört? Temperament? eller om stoet helt enkelt inte klara av att föla pga tillståndet det är i, ex för gammal eller liknande.

Jag själv har aldrig ägt en häst men är utbildad hästskötare och jag har ett ganska grymt exempel på om man tänker med hjärtat och sitt egna ego. Där jag utbildade mig hade vi ganska många avelsston men ett utav dom alla ston var egentligen perfekt att avla på gav super fina föl gav hon på alla sätt men föl med en stark egen vilja.
Detta sto pressade dom väldigt hårt när dom tog det sista fölet, hon va en gammal hopphäst som hade lite halv dåliga framben på slut tampen, men ändå tog dom ett föl på henne. Att gå med ett föl i magen blir väldigt tungt de vet nog dom flesta som själva varit gravida att man väger en hel den extra. De gick bra denna gången men fick dess värre ta bort henne efter de.

Stoet var inte i ett skick att få ett föl till egentligen, men där talade egot på stallchefen. De är att plåga hästen in till döden!

Man måste tänka på hur stoet skulle må med en liten i magen, skicket på stoet går före, hur gärna man än vill ha en liten krabat.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 095
Senast: viltmilla
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka