Skulle du kunna skjuta din häst?

YlvaG

Trådstartare
Ja, en väldigt hemsk rubrik. Men jag drömde om det i natt. Eller min fd medryttarhäst som numera är avlivad.

Säg att hästen bryter ett ben eller något så pass alvarligt att det inte finns någonting att göra. Ingen vet. kan komma inom en timme. Skulle du då kunna låta grannen/maken/farbror etc. med jaktlicens skjuta din häst?

Det var precis vad jag ställdes för i min dröm.

Jag lät skjuta honom i drömmen. Men jag vet inte vart jag står såhär "på riktigt". Hoppas att jag aldrig någonsin ens behöver komma i närheten av ett sådant beslut heller.

Den här tråden kommer säkert uppröra många. Och det är väl inte ens lagligt? Men vad är då viktigast? Att hästen slipper lida eller att vara "lydig"?

Sv: Skulle du kunna skjuta din häst?

Ja, en väldigt hemsk rubrik. Men jag drömde om det i natt. Eller min fd medryttarhäst som numera är avlivad.

Säg att hästen bryter ett ben eller något så pass alvarligt att det inte finns någonting att göra. Ingen vet. kan komma inom en timme. Skulle du då kunna låta grannen/maken/farbror etc. med jaktlicens skjuta din häst?

Det var precis vad jag ställdes för i min dröm.

Jag lät skjuta honom i drömmen. Men jag vet inte vart jag står såhär "på riktigt". Hoppas att jag aldrig någonsin ens behöver komma i närheten av ett sådant beslut heller.

Den här tråden kommer säkert uppröra många. Och det är väl inte ens lagligt? Men vad är då viktigast? Att hästen slipper lida eller att vara "lydig"?

Jag skulle aldrig kunna avsluta min hästs liv. Jag tycker det ska göras av en veterinär, men sen vet jag ju inte hur jag skulle agerat i en sådan situation. Det är typ omöjligt att säga :P

Ingen snack om saken, hästen slipper lida:grin:

Utan tvekan. Jag har dessutom 'förberett' för den dagen. Mammas fd arbetskompis är den absolut bästa skydd jag vet, jägare. Han har fått ta bort ngn katt innan, och han är omtalad och lovat att om han har möjlighet komma hit och förkorta lidandet.

Grannen i huset intill är jägare, jag vet dock inte om han skulle 'gå med på' (läs mentalt tycka det vore okej) att skjuta i ett krisläge, men jag skulle fråga honom.

Första jag skulle ringa är dock kompisens make, som jobbar på slakteri, och har bult och hela kittet hemma, och har ansvarat för familjens avlivningar av hästar i alla år. Även han har lovat att kan han så kommer han på stört.

Då jag inte skulle lämna hästens sida i ett sådant läge (och därmed skulle föredra bult framför kulvapen rent estetiskt), och jag vet att även de jägare som ställer upp inte tycker det är det direkt trevligaste som finns med sådana akutavlivningar av sällskapsdjur, och kompisens man är proffs på just bultning, så skulle jag ringa honom först.

Men jag skulle utan tvekan avsluta lidandet så snart som möjligt för djuret.

Och det är inte olagligt sålänge den som utför avlivningen har licens för vapnet etc och har erfordelig kunskap om hur man avlivar en häst (ie, försöka skjuta ihjäl en häst med hjärtskott är inte okej t ex) och rätt vapentyp används, dvs bult eller kulvapen. Fullt lagligt. Inte heller försäkringsbolagen brukar i de fall jag känner till invända, under förutsättning att det är ställt utom tvekan att veterinärvård i någon form skulle ha kunnat rädda hästens liv. En bra sak att tänka på OM olyckan skulle vara framme är att förutom de två ojäviga vittnen som ska intyga att de sett den skadade/döda hästen, även ta foton på t ex det brutna benet. Eller låta veterinären dokumentera exvis benbrott när hästen är borttagen, eller att om det är möjligt få tag i försäkringsbolaget som kan få möjlighet att skicka ut ett ombud innan hästen transporteras bort t ex.

Skulle du då kunna låta grannen/maken/farbror etc. med jaktlicens skjuta din häst?

Ja! Hade ingen funnits till hands och jag hade ett vapen skulle jag nog göra det själv (jag har snart gjort klart min jägarexamen och ska ev. köpa ett vapen) Lätt att säga nu kanske, men jag tror verkligen jag hade gjort det.

*Inte orkat läsa tråden*

Absolut utan tvekan, jag tror till och med att jag skulle kunna göra det själv i fall ingen annan fanns tillgänglig..:eek:
Fast det är ju en sak i teorin och en annan i praktiken...
Men hästen ska inte behöva lida!

Jo för att göra slut på hästens lidande .. men ja skulle aldrig kunna göra de själv :S

Ja, jag skulle låta en jägare skjuta hästen. OM jag visste att det var en jägare som kunde hantera situationen och sitt vapen.
Hellre det än att låta hästen lida, men skulle nog ringa min privatveterinär först. Han jobbar i princip dygnet runt, jag tror inte han skulle tveka att komma ifall han har möjlighet.

Japp. Min farbror som är jägare har bl.a fått skjuta syrrans får, och han sköt också sin egna hund då hennes tid var inne.

Jag skulle inte ha några problem med att han, vid ett nödfall, sköt min häst, då han är en mycket kapabel skytt. Han har flera olika gevär, och vet exakt vilket som skulle vara det bästa för just ett sådant tillfälle.

Om ngn kunnig finns, som kan hantera ett gevär & vet var man ska skjuta så självklart väntar jag inte på en veterinär som dröjer.

Däremot hade jag en bekant vars häst fick stå några timmar med brutet ben så hon tyckte det var så dyrt med vet så hon ville ha ut en älgjägare & skjuta hästen.

Jag vet inte hur länge det skulle dröjt men jag ringde direkt jag fick höra om det, & övertalade henne att ta ut vet direkt vilket gjordes.
Som hästmänniska har jag varit med om mkt galenskaper, tyvärr.

usch ja har verkligen ingen aning om hur ja skulle hantera de just då:confused:

men troligen och ja hoppas på att ja skulle låta min pappa som har jaktlicens å allt sånt göra de. lider hästen mkt så gör den...

Skulle aldrig själv kunna skjuta min häst men där i mot låta någon annan göra det för att i så fall få slut på hästens lidande..

ja defenitift! men jag skulle inte klara av att göra det själv utan en granne till oss som är jägare skulle få förkorta lidandet.

Har haft djur i 40 år kor hundar katter anser det är mest humant att själv avliva hundar o katter .Avlivat kor vid behov .skulle utan tvekan själv avliva min häst om så erfodras ,med det vapen som står till buda inklusive yxnacken ,och sticka sedan.:(

Jag måste svara ja på den frågan.
Det är till och med så att när vi flyttade ut hit så gick jag och tog en komplett jägarexamen för att just kunna avliva våra djur om något sådan skulle hända. Har hittills bara behövt göra det med en katt.

absolut. har en grannbonde med slaktmask som hade fått "rycka in"

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 969
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 749
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Inte första tråden i ämnet, men ändock ett så svårt beslut när det gäller en själv... Jag börjar känna att jag behöver lägga energin...
2
Svar
33
· Visningar
4 394
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025