Visst kan det vara bra att ta god tid på sig att titta så att man vet hur marknaden ser ut och vad man kan förvänta sig. Men du kommer säkert att riskera att köpa en häst om du börjar titta runt för då och då hittar man klipp eller hästar som man verkligen faller för. Svara aldrig på annonser om du inte kan köpa hästen. Det kan vara frestande att svara på en annons med en häst som man verkligen vill ha, men det är väldigt oseriöst att slösa säljarens tid om man inte säkert kan köpa hästen. Det är ju inte bara det att man ska ha råd, man måste ha nånstans att ställa den också. Så kontrollera gärna att det finns stallplats ledig nånstans innan du ger dig ut att leta seriöst och svara på annonser. När man skriver en annons är man ofta angelägen om att sälja hästen inom kort, man håller inte hästen för någon eftersom att allt kan hända -köparen kan dra sig ur, hästens hälsa kan förändras, det kostar att ha hästen kvar, etc.
Jag har ju alltid haft häst så jag har alltid haft kontakter. Men när du bestämmer dig för att du ska leta efter en häst med syfte att köpa den så tycker jag att du ska kontakta några stall i din närhet och fråga om möjlighet till stallplats. Du kan hyra en plats redan innan du har en häst om du tex hittar en plats som du absolut vill ha och den riskerar att bli tagen. Då betalar du endast kallhyra för platsen tills du har en häst att ta hem. Beroende på vart du bor kan det vara olika svårt att få tag på en plats. Bor man där det alltid finns lediga platser nånstans så spelar det ju ingen roll, men här där jag bor är det bra att iaf ha lite koll. Dom flesta hittar en häst och skaffar sen en stallplats. Men som sagt, det beror lite på vart man bor och vilka kontakter man har. När jag skaffade min första ställde jag honom på bete direkt så jag hade ingen stallplats. Det ordnade jag under sommaren så att jag hade en plats åt honom till hösten. Sommarbete är lätt att få tag på och då har man lite tid att leta stallplats.
Vet inte riktigt vad du menar med sovplats. Menar du om måste ställa hästen i ett stall som ligger långt bort? Du måste åka till hästen dagligen och mocka, om det inte ingår i hyran, och det räcker att se till hästen en gång om dagen även i början. Andra i stallet kommer ju att se till den också när dom är där och vid intag etc.
Vad gäller hur du ska göra för att inte få en sjuk eller aggressiv häst är det så att alla hästar kan bli sjuka. Även en frisk häst kan bli sjuk förr eller senare så det kan man aldrig gardera sig emot. Var noga med att besikta hästen givetvis, jag hade aldrig röntgat hästen om jag inte köpte en häst för 100 000 eller så. Köp en häst som är igångsatt, dvs inte en häst som stått ett tag eller är "ur form" "ur kondition". En häst som är ur form kan vara det av en anledning, hästen kanske inte fungerade bra tex. En häst som regelbundet går för tränare är med större sannolikhet frisk och fungerande sas. Den ses regelbundet av en objektiv person som förhoppningsvis är kunnig. Du kan även titta på hästens utrustning. Om utrustningen passar hästen väl och är av bra kvalite så är ägaren sannolikt noggrann med sånt varpå hästen också mest troligt inte har några smärtor eller problem orsakade av utrustningen. Vad gäller lynne så får du ju prova hästen så gott det går under provridningen, och ställa frågor. Hästen ska vara lätt att sko och du ska kunna hantera den innan och efter ridningen. Se till att du får vara med när hästens utrustning tas på/av så att du ser hur den reagerar på det. Hästar är sällan aggressiva och är dom det märks det ganska snabbt.
Frågor till säljaren. Ja, det beror ju såklart på vad säljaren har skrivit i annonsen och under vilka förutsättningar man ska ha hästen. Men följande kan vara bra att fråga.
Hur är hästen att sko/verka, lasta, hantera? Är hästen fullt veterinärförsäkrad (A1) utan några restriktioner? Om hästen är över 15 år kan det vara så att det inte går att teckna ny försäkring så då bör du fråga vad hästens försäkring kostar eftersom att du måste ta över den från säljaren.
Är hästen trafiksäker, han den ridas ensam och i grupp, kan den stå ensam och i flock i hagen, hur är den mot andra hästar överlag? Kan den stå på både box och lösdrift?
Har hästen varit sjuk/halt? Haft andra hälsoproblem som exem eller fång?
Berätta gärna vad du önskar för häst och vad du tänkt ha den till/hur den kommer att leva hos dig, och fråga om säljaren tror att den hästen skulle passa dig.