Skulle behöva lite hjälp

Sv: Skulle behöva lite hjälp

Vilken tävling tänkte ni åka på?
Jag har också en 4åring som jag hade tänkt starta i höst!

man får visst starta hoppning med 4-åring. dock högst 1 m avd B.

Det blir på hemmabanan Udden i september under lag SM helgen.

Ok! För min blir det i Botkyrka. Hon var nere o hoppade terränghinder för första gången idag. Var superduktig!
T.o.m vattnet! :bump:

Vad kul. Våran skall ut och hoppa på terrängen på söndag troligtvis. Löshoppade henne idag och jä.... vilken fin teknik hon har bak. Roligt att se.

Viktigt att du känner dig säker på det du skall göra. Att du kann dressyrprogrammet bra och att det fungerar bra att hoppa bana. Konditionsräna lita tycker jag. Inte bra om hästen tycker det är för jobbigt med terräng och blir less på d. Se till att du får med lite av varje dressyr,hopp, rida ut, tömköra,longera, klättra, galoppa det finns mycket att välja på :) Se till att du kan kontrollera hästen i lite högre tempo, gas och broms, korta, länga. (okej, man rider ju inte så fort i deb, men ändå!!) :D Sen får man ju lägga nivån på grejorna efter hästens förmåga!! ;)

Min fyraåring rids fyra dagar i veckan ungefär. Hoppas på banhinder eller terränghinder ca en gång varannan vecka, dressyr på banan ca en gång i veckan och resten ut i skog och mark. Han är för dagen utbildad LB dressyr och hoppad 1m på bana och terräng.

Har ridit en LC dressyr på honom, ska rida en till 2 juli (kval till fyraårschampionatet), därefter en LC hopp (också kval) någon gång i juli och en debutant i augusti (kval, tveksamt om jag lyckas kvala honom på första försöket i hoppningen och i debutant är ju banhindren lägre än LC hopp och ett nedslag är tillåtet för att kvala). Sedan är målet championatet i september. Därefter vila och lugn ridning i höst/vinter.

Han har väldigt bra kondis och styrka för att vara så ung och MKT energi (har gått mkt i skrittmaskin i höstas/vintras vilket gjorde en del innan jag köpte honom), blir istället väldigt trött efter man ridit så det gäller att inte luras av att han är så extremt pigg att rida! Han går ett pass i veckan som är lite hårdare än de andra.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 254
Senast: Stergo
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 183
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025