skuggning på röntgen

Oliwen

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet ang. skuggor på röntgenbilder?? Har fått tips om en häst som har blivit röntgad för inte allt för länge sedan som hade just skuggor på bilderna. Köparen då drog sig ur affären pga detta! Hovis säger att nästan 80% av alla hästar har det och att detantagligen inte betyder något. Har ni några erfarenheter av just detta och har det haft någon betydelse för en ev tävlingskarriär???

Sv: skuggning på röntgen

Har inte riktig koll på var men det är benen så kota/has eller nå sånt:confused:

Skuggor i hasen kan också bero på att hästen inte stod still. Det kan beror på en spark, och att dessa sen försvinner med tiden. Men att frankt påstå att det är normal, nej det vill jag inte hålla med om. Vår 23 åriga häst har inga och har aldrig haft skuggor i has ej heller på knä eller kota.

Ska absolut kolla upp mer om detta om denna häst blir aktuell! Kanske är en bra idé att röntga om den i så fall:confused:

Jag skulle bett om nya röntgen bilder.

Fick du inget muntligt/skriftligt röntgenutlåtande vid undersökningen? "Skuggor" låter väldigt diffust och är ingen term man använder sig av inom radiologin.
Hör med veterinären som var ansvarig för röntgenundersökningen vad det var för röntgenförändringar och vad de kan ha för betydelse. Ingen här kan tyvärr hjälpa dig även om de vill.
lycka till!
mvh
Evale

Nej, termen är väldigt diffus. Vadå skuggor? Var? Vilket skelettben, vilken led (om led), vilket senfäste? En suddig bild tar man om, den benämner man inte "skuggig" i sitt utlåtande.

Du får ringa till undersökande veterinär och fråga vad det kan innebära för hästens framtida användning. Du kan inte få något bra svar på detta forum, tyvärr.

Sådär sa de om min häst med, att han hade skuggor, detta var när han spattröntgades. De sa att det antagligen inte var något, men att det kunde leda till pålagringar, alltså spatt.
Han reagerade lite grann på böjprov, men inte alls mycket. Då sa de att sålänge han inte belastas alltför hårt, typ riktigt hård tävlingsträning. Men med vanlig hobbyridning och bra uppvärmning skulle det inte vara några problem alls och jag har aldrig märkt nåt.

Så prata med vetrinären och se vad de säger, det kan vara sånt som spelar in, men troligen inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset