Skruvdragare

D

Dasjenka

Jag tänkte sätta upp en hylla i köket, men det är rätt envisa betongväggar, som varken går att spika i eller skruva in något i för hand, så jag tänkte investera i en skruvdragare/borrmaskin? Vilken ska man välja?

Jag har surfat runt lite och ser att det finns olika Volt, varvtal... Vad tror ni duger åt mig? Jag är student, har kass ekonomi och vill bara köpa "minsta möjliga" som kan skruva in något i en vanlig betongvägg.
 
Sv: Skruvdragare

Är det betongvägg har jag för mig att du måste ha en slagborr, tyvärr! Du har ingen du kan låna av? Det känns ju lönlöst att köpa en för att hänga upp EN hylla.
 
Sv: Skruvdragare

Jag tror vi borrade i våra bärande väggar (betong) för ett par år sen, och det var nog med vanlig borrmaskin..

Kan kolla upp det om ingen annan vet?
 
Sv: Skruvdragare

Men en skruvdragare kan man ju ha "hela livet". Så jag tycker inte att det är så bortkastat om den kostar <500 kr. Tycker jag i alla fall!
Och nä. Jag är nog den i min bekantsskapskrets som har den mest välfyllda verktygslådan, så jag vet faktiskt ingen att låna av, om jag inte ska låna av pappa, men han bor 60 mil bort och åker nog inte hit förrän i sommar.

Jag har en känsla av att man inte behöver slagborr till just dessa väggar. De är iaf mer porösa och låttspikade än mina gamla väggar på Nydala, kändes det som när jag satte upp tavlor.
 
Sv: Skruvdragare

Kolla gärna upp det. Om det är som Kivina sa så kan jag ju lägga ned tråden direkt. Trodde man kanske kunda borra i vissa betongväggar. Hm.
 
Sv: Skruvdragare

Min erfarenhet av att borra i betongväggar med en klen liten borrmaskin är att det inte händer någonting. Slagborrmaskin och ett bra betongborr brukar däremot göra susen.
 
Sv: Skruvdragare

Jag tror vi borrade i våra bärande väggar (betong) för ett par år sen, och det var nog med vanlig borrmaskin..

Kan kolla upp det om ingen annan vet?

Då var det nog inte betong du borrade i, snarare puts eller lättbetong. Ska man borra i betong utan slag så lär man ju hålla på ett tag...

@ Trådskaparen, finns det inte nån hantverkare du känner? Nog måste någon bekant känna en ialla fall. Med dom grejjerna vi har tar du ett par hål hur lätt som hellst. Skruvdragare för runt 500 är inte mycket att ha, dom få gånger man sätter upp grejjer i en lägenhet räcker det gott med handkraft för att dra skruvarna.


/Dustydancers sambo som råkar vara hantverkare och borrar i betong hela dagarna känns det som... :)
 
Sv: Skruvdragare

Hur vet man om det är lättbetong då?
Och nä, jag har ingen bekants bekant som är hantverkare. Inte på 60 mils avstånd i alla fall.
 
Sv: Skruvdragare

Ja, du kan absolut att ha en skruvdragare hela livet, men att köpa en vanlig borr/skruvmaskin och försöka borra hål i betongvägg känns dödfött. Men det kan ju hända att det är puts eller lättbetong och då går det ju att borra med en vanlig borrmaskin.
 
Sv: Skruvdragare

Jaha, ja. Det var ju inte så farligt dyrt.
Men jag är ändå nyfiken på det där med lättbetong. Finns det något knep? :)
 
Sv: Skruvdragare

Ja, det har du kanske rätt i. Jag vill ju inte köpa den om det inte fungerar.
 
Sv: Skruvdragare

Nä inte direkt. Kanske att det kan låta lite 'ihåligt' när man knackar på det. Men slagborrmaskinen som jag tipsade om kommer att fungera, du får nöta ett tag men det går. Låt mig också reda ut lite begrepp här. Borrmaskinen är till för att borra i stål/trä och andra mjukare material. Slagborrmaskinen ser ut som en borrmaskin, men den har en slagfunktion som används vid borrning i betong. Skruvdragaren är en maskin som går på batteri och används vid lättare borrning, exempelvis i en gipsvägg samt att skruva i skruvar.
 
Sv: Skruvdragare

Okej. Tack för alla svar. :)
Hoppas jag får upp min hylla.
 
Sv: Skruvdragare

Finns det ingenstans man kan hyra en? Om det nu bara är för ett enda projekt... Annars hade jag också satsat på en slagborr, själv har jag en slagborr, två batteridrivna skruvdragare och en sån där liten som ser ut som en banan men den är helkass men det beror nog mest på att det var ett billigt märke. Bra verktyg är A och O när man ska göra nåt!
 
Sv: Skruvdragare

Finns det ingenstans man kan hyra en? Om det nu bara är för ett enda projekt... Annars hade jag också satsat på en slagborr, själv har jag en slagborr, två batteridrivna skruvdragare och en sån där liten som ser ut som en banan men den är helkass men det beror nog mest på att det var ett billigt märke. Bra verktyg är A och O när man ska göra nåt!

Visst kan man hyra, men dom tar väl en 3-500+ moms säkerligen...
 
Sv: Skruvdragare

är det k-betong så måste du ha en slagborr.. men om de är "porösa" så är det lättbetong.. vilket går att borra med en vanlig borrmaskin och ett korrmantbor (sk betongborr) utan slag om man vill.. plugg och skruv eller spikplugg för betong och spik.. rekommenderar det första alternativet (skruv & plugg)
 
Sv: Skruvdragare

En bra skruvdragare är värd sin vikt i guld, men då ska du satsa på en som verkligen är ngt att ha och det får du inte för under ca 1500:-. Hyr en riktig slagborr om du har riktigt hårda väggar, en klen slagborr gör ingen glad och du blir bara på dåligt humör istället. Slagborrar brukar man kunna hyra på byggvaruhus och då får du hjälp att köpa rätt sorts plugg och andra goda råd.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 092
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 378
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 371
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp