Skruvar bak

F

fruit_

Har en 3 åring som skruvar med bakbenen.
Vad gör man åt det?
Har hört att det kommer att minska när hon fått mer muskler och balans... och att man kan sätta på skor bak.

Någon som vet?:crazy:

Är det farligt? det kanske sliter på benen...eller nått.:eek:

Vad har ni för erfarenhet, kloka bukefalister!?:banana:
 
Sv: Skruvar bak

Jag har hört att om hästen skruvar hoven när den skrittar så kan den ha ont i bak-knäna.
Och att man ska smörja på Blue Lotion varje dag, 3 dagar i följd.
Jag testade på min ena häst och han blev bättre, men om det var för den behandlingen eller ren tur det vet jag inte.. :smirk:
 
Sv: Skruvar bak

Det stämmer att det oftast minskar med styrka och balans.

Skor som är extra utlagda på utsidan minskar också skruvningen. Ofta snesliter de hovarna om de går barfota villket i sin tur ökar skruvningen.

Det är inte farligt och spelar ingen roll för ridningen
 
Sv: Skruvar bak

min häst gjorde så på mjukt underlag förut i skritten..inte på hårt..men de har hon slutat med nu när hon är mer musklad.
 
Sv: Skruvar bak

Man brukar använda skor för marktrång ställning med sidokappor eftersom hästar som *borrar* oftast är hasvida och marktrånga.
 
Sv: Skruvar bak

fruit_ skrev:
Har en 3 åring som skruvar med bakbenen.
Vad gör man åt det?
Har hört att det kommer att minska när hon fått mer muskler och balans... och att man kan sätta på skor bak.

Någon som vet?:crazy:

Är det farligt? det kanske sliter på benen...eller nått.:eek:

Vad har ni för erfarenhet, kloka bukefalister!?:banana:


Vet inte nu hur mycket det är, så det är svårt att svara. Vi har haft 3 hästar som skruvat hoven lite när de satt i bakfoten i marken. Ingen har haft det minsta ont och alla 3 var suveräna hopphästar.
Alla 3 blev mycket gamla utan minsta problem med något ben någonsin. Det är faktiskt alldeles sant.
En av dem, en fullblodsvalack, skruvade verkligen till när han satte ner bakfötterna. Mer när han var riktigt avslappnad och mindre när han arbetade. Han vann 2400-meterslopp som galoppör, bla placerad i svenska derbyt och hade sen en karriär som hopp och dressyrhäst.
Alltid frisk fram till 23 år, då han tyvärr blev akut dålig och måste tas bort.

Så mitt råd, eftersom jag inte vet graden hos din häst, prata med vet och se till att alltid rida i balans och träna klokt så bör det inte ha någon betydelse.
Alla våra 3 "skruvare" var oerhört viga och rörliga hästar som kunde klia sig som hundar med bakbenen på huvudet, stretcha utan minsta problem, (där det tog emot på normala hästar, fortsatte de en bra bit till utan ansträngning)
 
Sv: Skruvar bak

Min gammelhäst skruvade höger bak i hela sitt liv. Inga hältor eller utslitningar i benet vid 21 års ålder när hon fick somna in. Det enda man måste tänka på är att inte brodda mer än nödvändigt för det är bättre att vridningen blir sko/hov mot mark än att man "låser fast" skon i marken så att vridningen blir i kotan. Hon blev varken bättre eller sämre av dressyr/distansträning/vila/hoppning utan var sådan konstant.
 
Sv: Skruvar bak

Tack för alla bra svar,:bow: då behöver jag nog inte vara orolig.:)

Hon skruvar ganska grovt bak enl domarna på 3 testen, skulle egentligen ha frågat dem, men det är sånt man alltid kommer på efteråt:angel: När hästen skruvar bak så " förstör" det steget, det lixom tar energin i steget.... eller nått sånt
 
Sv: Skruvar bak

det är bättre att de skruvar lite än att de är helt fastlåsta, detta kan göra de svårare att träna och tävla i a f inomtravsporten. Har aldrig varit med om att det ska vara skadligt eller så, men de beror ju lite på hur mkt de skruvar oxå..Har en hemma som skruvar lite, han har inga problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 776
Senast: Hedinn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp