Skruva i A-staket???

lille skutt

Trådstartare
Ja kan man det?
Jag hade turen att få dryga 150st vita a-staket stolpar:laugh:
Passar ju utmärkt nu när vi köpt gård!
Det är bara det att jag har massor av 4cm elband som jag tänkte anv.
Går det att skruva i bandisolatorer på stolparna utan att de går sönder?:confused:

Sv: Skruva i A-staket???

Jag tror att du försvagar stolpen väsentligt om du borrar och skruvar i dem.

Hade inte skruvat direkt i dem, utan borrat först. Stolparna brukar bli rätt spröda med tiden utan yttre påverkan.

vi skruvade, drog tråd igenom stolparna och det funkade utmärkt, ingen stolpe blev svagare för det...och att skruva dit isolatorer tror jag inte gör fulare hål än vad vi hade

om du frågar mig:
det var på det förra stallet jag stod på och a staketet har funnits där i evigheter..säkert 10 år iallafall..det var ridskolan som köpte in staketet vad jag förståt och sedan blev det privatstall.

vi borrade somsagt genom stolparna och drog eltråd genom, funkade utmärkt..ingen skada på stolparna och strömmen funkade som den skulle.

Vi kör två-tre gånger om dagen förbi ett raserat A-staket som ser verkligen dassigt ut. Tråden hänger för isolatorerna har gett sig iväg på kas. Därför jag frågar.

Att borra igenom och dra tråd IGENOM är ju absolut ingen fara, det blir ju ingen tyng ute på isolaterer av det förfarandet. Nu ville ju TS använda BAND istället för TRÅD, och det funkar ju inte särskilt bra att dra igenom.

vi använde oss av en, heter det stickelsåg?
skar altså ut så att elband kunde dras igenom.

Det går utmärkt att använda en kraftig häftpistol/spikpistol för att fästa banden på stolparna.

Ja kan man det?
Jag hade turen att få dryga 150st vita a-staket stolpar:laugh:
Passar ju utmärkt nu när vi köpt gård!
Det är bara det att jag har massor av 4cm elband som jag tänkte anv.
Går det att skruva i bandisolatorer på stolparna utan att de går sönder?:confused:

Grattis till stolparna! Men för jössenamn - det kan väl inte vara värt mödan och kostnaden att sätta dit isolatorer i varenda stolpe och sedan trä i elband *som inte ens är snyggt!* Fladdrar i vinden och hänger och eländar sig =P

Därtill tror jag inte att det skulle fungera, om jag ska vara ärlig. Stolparna ger inte många mm för gängerna att fästa i och vinden som tar tag i bandet lär ju fresta en del på isolatorerna.

Åk ner till A-staketstillverkarna i Fammarp och köp tjockt UV-beständigt elsnöre iställe. Kostar lite mer än vanligt 'skitsnöre', men i längden vinner du på det och det blir riktigt snyggt!

Grattis till stolparna! Men för jössenamn - det kan väl inte vara värt mödan och kostnaden att sätta dit isolatorer i varenda stolpe och sedan trä i elband *som inte ens är snyggt!* Fladdrar i vinden och hänger och eländar sig =P

Därtill tror jag inte att det skulle fungera, om jag ska vara ärlig. Stolparna ger inte många mm för gängerna att fästa i och vinden som tar tag i bandet lär ju fresta en del på isolatorerna.

Åk ner till A-staketstillverkarna i Fammarp och köp tjockt UV-beständigt elsnöre iställe. Kostar lite mer än vanligt 'skitsnöre', men i längden vinner du på det och det blir riktigt snyggt!

Förlåt Hille, jag glömde logga ur dig innan jag skrev inlägget ovan!
/din slarviga och skamsna sambo FlipTheFrog

PS - ja att såga upp och pilla in elbandet låter som en mer hållfast idé - men ack så tidskrävande och det blir enligt min mening fortfarande inte snyggt. Sträckta och vita elband möjligen ja - fladdrande och alggröna nej.. =)

Tanken från början var ju att ha trästolpar med elband eftersom jag redan har banden och isolatorer.
Kunde ju dock inte låta bli att hämta stolparna då de som sagt var gratis:D
Men ju mer jag tänker på det så blir det ju som sagt ganska mkt. extra jobb med detta så det får nog bli rep på de hagarna ist.
Frågan är då ska man ha 5mm eller 8mm??

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar