När jag skrotade min bil lät jag ett företag hämta den för att köra den till skroten (de hämtade gratis, gissar att de fick nån liten slant för den på skroten. Företaget jobbar också med bilbärgning.). Jag ställde av den, så fick tillbaka en del från skatt och försäkring vilket jag var nöjd med (det blev mer sammantaget än vad jag räknade med att få ut om jag sålt den).
Häromkring har jag sett annonser där det erbjuds upp till några tusenlappar för en skrotbil, men då ska det vara en lite nyare modell. När jag sålde min förra bil (en lite äldre Seat, minns inte årsmodell - det är ca två år sen nu..) fick jag en del bud på typ 2-4 tkr (om jag minns rätt, annonserade på Blocket), en del av den utgav sig för att köpa just skrotbilar. Den såldes till slut till en som kunde fixa det som var fel på den, istället.
Begagnade däck i slitet skick är inte värda så mycket, enligt min erfarenhet. Jag har sålt en del däck/hjul, både fräscha och mer slitna, alltifrån ett par hundralappar till ett par tusenlappar. Min sambo betalade nån tusenlapp för en komplett uppsättning fräscha vinterdäck härom året, om jag minns rätt. Men nån extra tusenlapp är ju inte fy skam, om en ändå inte har användning för däcken längre!