Skrivare på dressyrtävling?

C

christinan

hejsan! jag ska vara skrivare på min klubbs KM i helgen, i dressyr LB, La. Är det något speciellt man ska tänka på ? Något man absolut inte får göra osv, någon som vet, jag har aldrig gjort det här förut och fick bara svaret att jag ska skriva det domaren säger, visst visst men är det nåt spec. mer, måste man räkna t.ex.?
Mvh Christina

Sv: Skrivare på dressyrtävling?

Berätta för domaren att du inte skrivit förut, då brukar de ta det lite lugnare i början.
Alla domare gör olika, en del säger alltid siffran först och sen kommenataren, en del börjar med kommentar-säger siffran- sen fortsätter kommentar.

Läs in programmen om du inte redan kan dom, det underlättar. (Jag skrev för en domare som glömde bort vissa bedömningspunkter hela tiden...) Ha med flera bra pennor som är sköna att skriva med, om du inte skulle hinna med att skriva färdigt en kommentar innan nästa början- gör en markering på kanten och fråga domaren efteråt.
OCH...absolut viktigast är att skriva siffran- den får du inte glömma! Du behöver inte räkna, koeffcienten (stavas?) får du räkna ut men det är ju inte så svårt.

Lycka till... det är rätt kul att skriva, men får ser ekipagen och höra kommentarerna.

Du kommer att lära dig massor!

Det skruttan har skrivit sammanfattar egentligen det hela. Var koncentrerad hela tiden och skulle du trassla till det lite så be domaren ta om det, det är egentligen inte så svårt.
De domare jag har skrivit för är jättetrevliga och inspirerande.

Lycka till!

Och, förutom de tips du redan fått: sitt inte och småprata med domaren om inte domaren 'börjar'. Kommentera inte de hästar du känner till (den här brukar inte gå på tygeln, den här brukar alltid placera sig), om domaren frågar så bör du förstås svara.

Det är alltid bra att använda sig av förkortningar. ö.t. för över tygeln tex. Titta igenom några gamla protokoll så ser du. Är kommentaren precis lika som föregående bedömningspunkt kan man skriva dito. Jag vet inte om det ingår i din uppgift, men se till att domaren får kaffe, vatten, smörgås, kakor eller dyligt. Lycka till!

närdajm mämnar förkortningar, fråga inte hurnåt stavas. stava på ett ungefär. var en domare som sa en gång när jag skrivit att det var skönt att jag inte fråga hur allting stavades då det är väldigt irreterande dom brukar fatta iallfall (hon hade haft en sekreterasde veckan inna som var totalthopplös).

Hej! tack alla för tipsen! ska skriva ut programmen nu så jag kan dem lite, det var en bra ide! Ska bli jättekul faktiskt att få se och höra lite av det domaren tänker. Mvh Christina

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar