Jag tycker att man får tänka lite på hur man uttrycker sig, och att man ska hålla sig till sanningen.
Har själv fått oerhört mycket skit pga ett inlägg jag skrev här på buke för många år sedan, då jag bad om hjälp och råd i en situation som bara rörde mig själv som person egentligen - men där jag rätt snart blev tvungen att dra bakgrundshistorian till varför förutsättningarna var som dom var. Det tog hus i helvete, trots att jag inte nämnde någon vid namn och trots att allt jag skrev var sant, eftersom en annan inblandad i situationen kom in och påstod att jag ljög. Det var helt galet. Där stod jag och hade inte sagt något påhittat eller överdrivet (det gällde dessutom en allvarlig grej), och så fick jag slängt i ansiktet av både en person jag känner och flertalet gamla rävar här på forumet (som alltså bara valde att tro på den andra personen, som precis skapat sitt nick) att jag var en lögnare som sökte uppmärksamhet. Det spreds dessutom vidare till fler personer jag känner som ringde upp och skällde ut mig i telefonen för att jag skrivit så elaka saker om den personen. Man kan lugnt säga att mitt förtroende för vuxenvärlden sjönk som en sten där.
Några år senare fick jag dock en rejäl ursäkt, när dom fått reda på att det jag skrivit faktiskt var sant, och att personen som reggade sig och skrev här vetat precis vad som försiggått men inte ville att omvärlden skulle veta något.
Numera bloggar jag en hel del och där nämner jag vänner vid förnamn, men självklart aldrig på ett negativt sätt. Dom vet alla om att jag bloggar och skulle dom vilja att jag plockar bort text eller bild så görs det självklart.
När jag däremot var medryttare på en häst som i sin tur var utlånad på foder åt hon som hade hand om den skrev jag aldrig hästens namn på bloggen. Just eftersom jag inte kunde kolla med ägaren om det var okej. Hon fick alltså gå under ett kodnamn.
När det gäller ett visst beteende/liknande man vill diskutera anser jag att man inte behöver nämna exakt vem som väckte funderingen, mer än exempelvis "jag råkade ut för en sak idag när jag skulle betala i kassan". Eftersom det i den situationen inte tillför något att säga precis vem som satt där (är det klagomål så kan man framföra sånt som kopplar en person till problemet direkt till den aktuella butiken).
Men ja, jag kan fortfarande ta upp en situation som är starkt knuten till en specifik person och skriva om det. Så länge jag kan stå för det jag skriver så ser jag inga problem i det. Dock använder jag gärna fingerade namn istället, om det inte gäller en offentlig person där namnet är av betydelse (som t.ex. i en aktuell debatt).