Skriva en rapport

ascha

Trådstartare
Jag har hoppat på en distanskurs på en högskola och ska under denna termin skriva en rapport som en av uppgifterna i kursen. Och jag har inte gjort det på väldigt många år... Nu känner jag mig väldigt vissen, det är inget stort arbete som ska göras (ca 10 sidor) och jag vet vilken struktur rapporten ska ha (sammanfattning, inledning huvudtext osv) men jag blir väldigt osäker när jag ska skriva huvudtexten. Där ska jag återge med egna ord (så klart!) vad andra skrivit men innebär det också att jag ska ange referens för varje mening jag skriver?
 
Jag har hoppat på en distanskurs på en högskola och ska under denna termin skriva en rapport som en av uppgifterna i kursen. Och jag har inte gjort det på väldigt många år... Nu känner jag mig väldigt vissen, det är inget stort arbete som ska göras (ca 10 sidor) och jag vet vilken struktur rapporten ska ha (sammanfattning, inledning huvudtext osv) men jag blir väldigt osäker när jag ska skriva huvudtexten. Där ska jag återge med egna ord (så klart!) vad andra skrivit men innebär det också att jag ska ange referens för varje mening jag skriver?

Du ska alltid ange referens när du skriver något som du hämtat från en källa oavsett om du skriver om tidigare forskning eller en diskussionsdel.
Lärosätena brukar ha information till studenter att läsa om plagiat, läs igenom det innan du börjar skriva :)
 
Kan man referera för mycket i en text? Om jag skriver en mening som är väldigt vedertagen, t ex "Alla bilar har hjul och de rullar när bilen körs", måste jag ändå referera till en källa (om jag läst det någonstans)?
 
Kan man referera för mycket i en text? Om jag skriver en mening som är väldigt vedertagen, t ex "Alla bilar har hjul och de rullar när bilen körs", måste jag ändå referera till en källa (om jag läst det någonstans)?

Du behöver inte referera vedertagen fakta. Vad som är vedertaget är ju såklart alltid en tolkningsfråga men jag tycker att det brukar lösa sig när man väl är igång och skriver.
Här finns bra info:
Harvardsystemet
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 093
Senast: Hedinn
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 402
Senast: Mabuse
·
Tjatter Kära Buke! Finns det någon vänlig själ här som eventuellt kan hjälpa mig med en uppgift i skolan. Kursen är webbutveckling 1, så...
Svar
4
· Visningar
607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp