Skriva av sig tråd...

pernilla_s

Trådstartare
Stoffes pappa ska ha honom på julafton. Vi skulle inte fira jul förrän juldagen, så han frågade om han fick ha honom på julafton och jag tyckte det var självklart att han kunde det.

Vi sa då att han skulle hämta honom vid 1 och lämna honom vid 7. I och med att han ska sova vid 8 och sover i bilen, vilket gör att han somnar kanske inte förrän vid 9-10.

Idag ville han helt plötsligt inte lämna honom förrän vid 9 på kvällen, vilket jag tycker är alldeles försent då vi vill sova... Stoffe kommer inte somna förrän vid 1-2 då.

Då ville han att sonen skulle sova hos honom, men deras träffar har precis blivit regelbundna igen och han har varit hos honom en gång på ett halv år. Därför sa jag nej.

Sedan när han förstod att jag inte skulle gå med på det, då skulle han lämna honom vid nio trots att jag redan ändrat sju till åtta... Jag hade redan sträckt ut en hand, trots att det är vi som kommer få problem att få honom att somna. Trots det försökte han på sig en fuling och sa att han lämnar honom nio.

Tyvärr är jag ganska säker på att han kommer inte vara här kl 8 och jag sa att det var absolut senast och att han fick komma i tid, men känner jag honom rätt så kommer han dra ut på det så mycket han kan och ringer och säger att han blivit försenad...

Sonen är ju bara lite över 1½ år och jag tycker han ska känna sig mer hemma hos pappan först. Plus att jag vet att på deras julaftonar så dricker de en hel del ju senare det blir och jag tycker inte det är lämpligt och det vet han om.

Sv: Skriva av sig tråd...

Lämnar han kl 21 trots att du sagt 20 så håller du sonen hemma tills pappan förstår att det är dina regler som gäller, alternativt att han hämtar sonen hos dig och du hämtar sonen när han ska hem igen.

Jag har ju inte körkort så jag kan inte hämta honom. Min sambo jobbar till sex, så han kommer inte orka köra när han kommer hem.

Jag hoppas att han fattar att den tiden vi sagt gäller. Men han har en tendens att kommer senare. Jag blir bara så irriterad när han ska tjafsa emot och ta hela handen när man ger honom lillfingret.

Jag försöker inte hindra umgänget, jag är ju den som har kämpat och försökt få honom att träffa sonen mer, sedan försöker han använda att han vill träffa sonen så mycket han bara kan emot mig.

Sedan börjar jag fundera, det kanske är jag som är dum som inte vill låta honom lämna honom senare. Jag kanske borde försumma min sömn för sonens skull. Jag kanske är den som är den som bråkar i onödan.

Jag är mycket noga med rutiner på våran son, dom mår bäst då. Så du har rätt i att dom rutiner som gäller annars ska följas även av pappa.

Dricks det dessutom så hade det varit totalt förbjudet att öht ha barnet. Jag sade ifrån åt min sons farmor en gång då hennes pojkvän var duktig på att dricka. Dom vart sura ett tag, men det har gått över. Pojkvännen är avpolliterad så då vart det lugnt.. Barnen ska inte behöva utsättas för alkohol..

Om jag vore du så skulle jag hämta barnet hos pappa och då får du se med hur det står till med alkoholen, är det icke acceptabelt så får inte pappan träffa barnet.

Är det långt att åka? Är det inte värt att offra lite av sömnen och få hem sonen tidigare?

Är det långt att åka? Är det inte värt att offra lite av sömnen och få hem sonen tidigare?

Ca 8 mil. Det hade inte varit några problem att hämta sonen, men det går inte då jag inte har körkort och sambon jobbar till sex. Där spelar inte sömnen någon roll.

Men det tar ju ett tag för sambon att ta sig hem och han behöver äta i så fall innan han kör och då är han inte där förrän vid halv åtta-åtta och inte hemma förrän vid halv nio- nio så det spelar ju ingen roll för tiden tyvärr.

Usch jag lider med dej:( Det är så tråkigt att inte kunna se till barnets bästa, jag tycker att du har gjort vad du har kunnat genom att han trots att han inte har träffat honom regelbundet ändå kan fira jul med sin son och dels att du sträckt på tiden så mycket det går.
Jag förstår mycket väl att du inte vill att sonen ska sova över både för alkoholens skull men också för att de nyss börjat träffas igen, det känns ju inte bra. Det är ju bättre att ta första natten borta en annan gång när det inte är en så speciell helg, för det är det ju för sonen med julklappar och en massa folk.
Det är ju speciellt ändå att sova över första gången hos pappa och då är det bättre att det är lugnt runt omkring.

Jag tycker inte att det är egoism att vilja att han kommer hem i tid, det är ju inte bara din nattsömn som blir förstörd utan även sonens.

Jag håller tummarna för att pappan inser och att sonen kommer hem i tid.
Kramar

Jag har redan sagt att de inte får dricka alkohol när sonen är där och de brukar inte börja dricka förrän efter julklappsutdelningen och det och då ska han hem. Jag har firat jul där innan, så jag kan rutinerna. Alkohol och barn hör inte ihop.

Oj jag glömde uppdatera. Jodå han kom faktiskt i tid. Jag blev glatt förvånad, men glad då han kanske har börjat respektera vad jag säger nu.

Jag fick en chokladask av honom också, vet inte om det var en ursäkt för att han hade försökt dra en fuling. Men men vi hoppas att allt fortsätter så här.

Ok, choklad är ju aldrig fel... ;) Jag fick en också i julklapp av exet, fastän det är typ 18 år sen vi separerade...

Sen har du ju fått det här tipset tidigare, men det ÄR väldigt bra om den föräldern hämtar som barnet ska vara hos. Dvs du hämtar hem till dig, och exet hämtar hem till sig. Dessutom blir det ju lättare att få rutiner ju längre tiden går. Bra av dig att försöka inkludera den andra föräldern även om han varit motig först!

Skönt att det gick bra i julas iaf! Ha det så gott!!

Mvh Milene

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 598
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar