Skritthoppning

Sv: Skritthoppning

Arwyn skrev:
Men om den inte kliver över då, utan hoppar? För det står, om jag inte minns fel, ordagrant "skritthoppning är inte tillåtet".

Det är möjligt att överpigg häst tar ett litet skutt, men jag har svårt att tänka mig att ordentligt uppvärmda hästar som dessutom är framhoppade skuttar över en bom på ynka 40 cm, speciellt inte när man rider hästen i en kontrollerad skritt med sträckt tygel. Ryttaren har stor möjlighet att korrigera hästen innan den hoppar.

Sen så hävdar jag att skritta över en bom som är under 40 cm inte är skritthoppning, även om hästen tar ett skutt. Det blir otillåtet först när bommen är över 40 cm, då blir det skritthoppning. Det andra är cavaletti.
Hästen har ingen anledning att hoppa 40 cm för att ta sig över, det är såpass lågt att det räcker gott och väl att kliva över. Över 40 cm så räcker det kanske inte med att bara kliva över och hästen kan behöva hoppa för att klara hindret - skritthoppning.

Arwyn skrev:
Men om den inte kliver över då, utan hoppar? För det står, om jag inte minns fel, ordagrant "skritthoppning är inte tillåtet".

i TR III från 2003 står det så i mom 328.

2004 byttes hela mom 328 ut, och i det nya momentet står det ingenting om skritthoppning öht

jag brukar skritthoppa hinder på ca 80 för att få hennes rygg med riktigt...
Inte direkt uta efter ett tag alltså

Jaha, okej. Brukar kolla ändringarna på ridsports hemsida i stället för att köpa ett nytt TR vartenda år, men det står faktiskt inget om den ändringen...?

Hehe, jag får tydligen gå ner på mina knän och be tusen gånger om ursäkt, då det visat sig att mitt påstående att det är förbjudet med skritthoppning är förbjudet, inte stämmer. I det ursprungliga TR III stog det, men togs tydligen bort ganska omgående, vilket jag missat helt. Ber så hemskt mycket om ursäkt! :bow:

Jag kan oxa passa pa och ursakta... ;) De maste ha andrat internationellt oxa eftersom vi atminstone blev utskallda pa en nationshoppning -02 for att skritta over en upphojd bom

*KL*
Men detta som tradskaparen snackar om ar ju inte skritthoppning!!!
Skritthoppning ar nar man har ett helt vanligt hinder (hogre an 40 cm) som man skrittar fram till och hoppar. Meningen med skritthoppning ar att hoppa over hindert.

Det som beskrivs i det forsta inlagget ar nar man skrittar over en upphojd bom for att hasten ska koncentrera sej pa vart hovarna ar nagonstans. Det handlar inte om nagon barrering, det ar bara ett koncentrations-moment!!

Jag skritt-hoppar mycket !
Alltså inte på Tävling,
Utan hemma.
Det jag vill få ut av det är en Häst som väntar på Ryttarens signaler framförallt.
Och det är bra träning för muskler & även hoppförmågan,
Bra träning för mig.
Och så blir Hästen så Jävla taggad innan hindret. Hahaha.
Det är SÅÅÅÅÅ Roligt !
Hästarna jag rider tycker också det :)
Meen jag hoppar inte så högt.. ca 60 cm.
Meen hästarna gillar att hoppa HHHÖÖÖGGRRREE
än så. hahaha :p

Har också varit med om att skritthoppa på en träning. Vi hoppade ca 1.50 - det var ganska läskigt, men också en otroligt cool känsla :cool:

PrinceFair skrev:
i TR III från 2003 står det så i mom 328.

2004 byttes hela mom 328 ut, och i det nya momentet står det ingenting om skritthoppning öht
VA! är det tillåtet med att skritta över upphöjda bommar som ex "lilla") under framhoppning?Jag blev tillsagd i somras att man inte får göra det. Någon ryttare gör det alltid men han säger i smyg till sitt barn att göra det varje gång före de ska in på banan. Är det verkligen tillåtet? Det finns ingen hoppdomare här inne som kan bekräfta det hela?

Vi har det på programmet :) Jag har dock aldrig varit med om det förut men vi får se hur det blir.. kan ju vara rätt nyttigt, då går det inte så himla fort o man hinner faktiskt tänka innan :P

ramonarunds skrev:
*KL*
Men detta som tradskaparen snackar om ar ju inte skritthoppning!!!
Skritthoppning ar nar man har ett helt vanligt hinder (hogre an 40 cm) som man skrittar fram till och hoppar. Meningen med skritthoppning ar att hoppa over hindert.

Det som beskrivs i det forsta inlagget ar nar man skrittar over en upphojd bom for att hasten ska koncentrera sej pa vart hovarna ar nagonstans. Det handlar inte om nagon barrering, det ar bara ett koncentrations-moment!!

Precis! :angel:
Nåja, jag valde ju onekligen trådrubriken lite olyckligt. Fösökte förtydliga någon gång senare också, men... Nåja, mig gör det inget att tråden förändrats något. ;)

Själv håller jag _inte_ på med skritthoppning. Är väldigt skeptisk till det, känns som att man skulle ta bort lite av hoppglädjen och framåtbjudningen hos hästen. Har inte heller varit med om att någon välrennomerad tränare förordat detta.

*knapplån*

Vad är skritthoppning?:confused:
Svara någon, blir ju nyfiken!

jag har skritthoppat med min D-ponny och det är inte så svårt men man får inte driva på för mycket för då travar hästen över hindret

annars går det bra:D

Låter liite skummt att skritthoppa 45 cm.. men men.. alla gör väll olika. Hoppar själv aldrig över 25 cm i skritt. Tycker det är lite onödigt eftersom man kan hoppa i trav och galopp (mer som ett jättegaloppsprång).

Vi har skritthoppat på hoppträningen=) Man hoppar ju inte så mkt högre än typ 80-90 cm på ponny, de e skitkul. men på framhoppning verkar de lite skumt, men de kanske är bra om hästen ska koncentrera sig=)

Litenplutt skrev:
*knapplån*

Vad är skritthoppning?:confused:
Svara någon, blir ju nyfiken!
när man rider an på ett hinder och hästen hoppar ur skritt.

jag har skritthoppat (var liggande blå tunnor, och stående sockerbitar) på träning för en fälttävlanstränare, kanonbra för att få hästen att koncentrera sig och för en själv för att man verkligen måste ha hästen framför skänklen.

Nu vet jag ju inte vad reglerna är i Sverige, men i Finland är åtminstone skritthoppning tillåtet ENDAST på INTERNATIONELLA tävlingar. På nationella och regionala tävlingar är det förbjudet.

Egentligen ska väl TR gälla även på träning, och visst vore världen underbar om alla regler följs ;)

och det finns många metoder, mer eller mindre lämpliga, när de gäller att få hästen att hoppa felfritt... men hur många i världseliten tror ni egentligen inte håller på med någon form av barrering, mildare eller tom riktigt brutala former.
Men riktigt illa blir det när "amatörer" tar efter som inte kan hantera de.

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jags aknar en röd tråd att förklara herrns beteende här i veckan. Hästen är orutinerad hoppare och har hoppat lite men är en...
2
Svar
22
· Visningar
2 033
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar