Skritthoppning

Sv: Skritthoppning

Aha, så fick man svar på det också :)
Funderade också över det på Falsterbo, höll dessutom till mest vid framhoppningen. Har sen glömt bort det...

Jag hoppas att du inte gör det på tävling, för det får man inte ;) . (Enligt TR III 2003 :o ).

Har aldrig provat å tänker inte göra de om de e barering, men får man skritthoppa hemma??

Det är INTE en form av barrering! Förstår inte hur någon kan få det till det... Visst, skulle du lägga upp hindret på 130cm skulle det ju vara oschysst, men, Barrering innebär att det inte är MENINGEN att hästen ska klara hindret. Du har medvetet konstruerat det för att hästen inte ska klara det, att du medvetet stör hästen MYCKET, alternativt att det ska vara smärtsamt. Ett skritthinder som inte är alltför högt kan hästen klara utan problem, och inte gör det ont om den skulle råka riva. Om skritthoppning är barrering så är ju alla hinder som hästen river en barreringsform!

Arwyn skrev:
Ja, JAG tycker skritthoppning är alla tiders! Superbra muskelträning, och så lär sig hästen avstånd finfint. Nu gällde det ju på tävlingsområdet, och där är det inte tillåtet.

:bow: :bow: :bow:

Anledningen att man skritthoppar är för att det är otroligt bra för musklerna. Prova själva så får ni känna vilket skjut det blir i bak! Garanterar att det är svårt att följa med och hålla balansen! :bump:

Sen kan det väl vara att de får bra koll på benen också, vilket väl är anledningen att man hoppar det på framridningen. Men hemma så gör man det för att stärka hästen.

Jamen det är klart att du får skritthoppa hemma (om du får för hinderägaren, det slits mer på bommarna). Själv tycker jag inte att det är någon form av barrering eftersom hästen kan lita på hur den själv bedömer hindrets storlek. Skulle hästen riva är det väl inte värre än om den rev ett hinder i galopp.

ibland när vi har hoppträning (känd b-tränare) så brukar vi få skritthoppa.. fast då ska hästen "hoppa" på riktigt över hindret! vet en häst som hoppade 160 cm i skritt i gruppen efter oss....! helt sjukt! men de e jätte bra träning för dom lär sig accelirera (stavning??) fort....:bump:

Har också skritthoppat en hel del med tidigare häst, och då skulle hästen hoppa, inte kliva över. Gjorde så upp till 120 ungefär. Tyckte att jag fick en väldigt hindersäker häst som sällan tabbade sig.
Nu var ju jag tränarbevakad så jag antar att åtminstone han visste vad vi sysslade med...:crazy:

Reykur skrev:
hur kan det vara en typ av barrering?

Nej det är det inte. Jag lårde mej för kanske 15 år sen av en tränare att göra det om hästen är mycket het, för att få den uppmärksam och lugnare. Få tillbaka den, om den är stressig. Naturligtvis inte högt så att hästen skulle kunna göra sig illa. Utan lågt, precis som TS skriver. Har inte sett det på tävling men alltså på träning. Tycker också det fungerar om hästen blir upphetsad att få tillbaka den på det sättet.

skritthoppning på tävling? det har jag aldrig sätt, men därimotmtränar jag det själv ganska så mkt på träningar m.m det ger styrka och smidighet för hästen, den lät sig mkt och bygger fina muskler, skritt hoppade på min b och c-ponny upp till 80 cm, woow vilka kroppar dom fick, samt väldigt bra öga för hindret!

Men jag tror jag skulle få många arga ryttare på mig om jag på en reg hopptävling började lägga ner hindrena för att jag ska skritthoppa ;D

Jag skritthoppar alltid när jag har hoppat klart. Både på regional och internationell tävling..:)

Vad jag fått lära mig av Ted Nätterqvist..
Vi gör det för att få hästen att slappna av just om den e spänd..
den måste använda mycket rygg och konsentrera sig.
Heta hästar brukar oftast ha det svårare.
Man vill att hästen ska skritta lungt och fint och använda hela kroppen.
Men dom heta brukar lyfta fint fram, men sen kommer det e spänning i dom "rygg"så att dom gärna hoppar"skuttar"över med bakbenen.
Och det e det man vill få bort.
Kan annars bero på det om man får ett nerslag på banan....ååå det vill man juh inte..:bump:

KL

Det kan även vara för att kolla att hästen verkligen är fram för skänkeln, för det blir svårt att skritthoppa om hindret blir lite högre om hästen verkligen inte är för skänkeln.

Jag vet flera stycken i vårat stall som gör det, och dom gör det för att hästen skall lyfta bättre på benen nästa gång den hoppar..sedan kan man skritta långsamt över cavaletti för då blir det som styrketräning,fast det är nog inte d som gör på tävlingarna..Men eftersom jag nästan aldrig hoppar själv så vet jag inte om det fungerar..

Då borde du sluta med det. Det är INTE tillåtet och kan medföra avstängning.

Det är visst tillåtet, vart står det att det inte är det? Det är många som gör det precis innan de går in på banan och det är ingen som bryr sig om det.

Det står klart och tydligt i TR III. Tyvärr har jag naturligtvis slarvat bort mitt TR, letade som besatt i går för att kunna citera, kanske någon annan som kan göra det?

Det är tillåtet att skritta över förhöjda bommar, bommen får vara 40 cm för stora hästar i sverige och internationellt.
Och då tippar jag på att det är 30 cm för Dponny, och 20 för C o Bponny.
Är bommen över 40 cm så räknas det som barrering för stor hästar, blir man påkommen med att skritta hästen över en högre bom blir man som minst utesluten, iaf när det är internationellt.

Jag vill inte kalla det för skritthoppning det är snarare cavaletti där hästen lugnt ska kliva över bommen, och ha koll på sina ben och sin kropp.
Det är bra gymnastik som ger uppmärksamma hästar som lyfter ordentligt på benen.

Men om den inte kliver över då, utan hoppar? För det står, om jag inte minns fel, ordagrant "skritthoppning är inte tillåtet".

Vi fick skritthoppa för en tränare som åkte upp hit, Fredrik Karlsson hette han.
Han påpekade just att det är mycket bra när man tränar spänst och smidighet hos hästar/ponnyer, och som många andra tidigare också nämnt, att det är bra om man har en het häst eller ponny =) Det fungerade, och roligt var det.. :bump:

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jags aknar en röd tråd att förklara herrns beteende här i veckan. Hästen är orutinerad hoppare och har hoppat lite men är en...
2
Svar
22
· Visningar
2 033
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar