Skritta och trava på asfalt?

A

Alpin87

Man lärde sig ju när man var liten att det inte var bra att rida på asfalt men på senare tiden har jag fått höra att det ska vara bra och stärkande för senorna att göra det?

Har inga asfaltsvägar i närheten men däremot ''hård'' väg. Ganska stum grus/sandväg som leder till stallet.

Antar att det är för att det är bra att variera underlag men på vilket sätt gör asfalten nytta?

Sv: Skritta och trava på asfalt?

Man lärde sig ju när man var liten att det inte var bra att rida på asfalt men på senare tiden har jag fått höra att det ska vara bra och stärkande för senorna att göra det?

Har inga asfaltsvägar i närheten men däremot ''hård'' väg. Ganska stum grus/sandväg som leder till stallet.

Antar att det är för att det är bra att variera underlag men på vilket sätt gör asfalten nytta?

Tror inte att det är just asfalten utan det faktum att underlaget är fast och hårt, alltså lika bra med en grusväg. Detta under förutsättning att man travar! Med uppvärmd häst! I balans och med sin häst i rätt form! Att ständigt rida på ett mjukt underlag är slitsamt för hästens senor och ligament, det bästa är en mix!

håller med. med ett tillägg: tänk på att asfalt är halt!

Nej, du ska inte jämställa grusvägen med asfalt. Asfalt kan tyckas hårt men har en lite sviktande yta jämfört med en grusväg som blir stum och "som betong" när det är torrt ute. Grusvägen kan vara ok när det är lite fukt kvar i markerna.

Jag travar enbart på asfalt för att unvika konfrontation med bilar. Tycker det är alldeles för halt annars.

Men skritt på asfalt tycker jag är en bra träning.

Nej, du ska inte jämställa grusvägen med asfalt. Asfalt kan tyckas hårt men har en lite sviktande yta jämfört med en grusväg som blir stum och "som betong" när det är torrt ute. Grusvägen kan vara ok när det är lite fukt kvar i markerna.

Hur skulle det kunna svikta? Du har en överbyggnad med makadam och 0-XX kross som paddas för stabilitet och sedan ev. ett bitumienbundet bärlager och sen då asfalt som består av makadam med ett bindemedel som möjligtvis kan mjukna vid höga temperaturer.

Möjligt att det inte har samma densitet som betong, men svikt köper jag inte.

KL

Jag tror inte det är någon fara att ibland trava på hårt underlag, det är nog bara bra med variation. Däremot är asfalt, som flera skrivit, väldigt halt för skodda hästar!

du ska inte rida på asfalt mer än i skritt eftersom det är HALT! hård grusväg är däremot okej att trava på om hästen är van. dock viktigt att den går i balans och inte älgar i väg.

Hårt underlag stärker senor och ligament. Men man måste tänka på att vänja in hästen försiktigt så att den inte överansträngs.

kl

Min kompis red i unga dagar på asfalt och gick omkull. Hästen fick avlivas pga av komplikationer efter det fallet vill jag minnas.

Jag vågar bara skritta på asfalt..

Jag brukar skritta hästen på asfalt, som uppvärmning och/eller avskrittning. Travar dock inte på asfalt, men det finns mycket delade meningar om det.

Köper inte heller att asfalt skulle svikta.

Skritt på asfalt tycker jag är bra för att stärka senor och ligament, därmeot inte trav pga halkrisken.

har också hört att asfalt har en sviktande yta och blir mjukare än en hård grus/sandväg då de e snustorrt..

kl.

OKej, då vet jag :)

Kom och tänka på de där vidriga galopp och travlöpen som hålls på asfalt... Så vidrigt att någon kan utsätta sina hästar för sånt.. Ännu värre när de blir jagade av moppar och grejer.. Hittar inget på y*utube men ni kanske vet vilket klipp jag menar? Hua..

Läste en artikel med hoppryttaren Jens N....... nåntig som har jobbat hos Malin Bayard och senare hos John Whitaker (stavning?) Hos John så hoppar de på asfaltsunderlag, just för att stärka senor och liggament + att det finns svikt i det.

Själv så både skrittar, travar och galoppera (samlat) jag på asfalt numera men då går min häst barfota, så att det blir halt har vi inga problem med. Dessutom så är sträckorna inte så långa, vi rider ofta på asfalt för att de skall vara vana.

Även en skodd häst kan trava på asfalt om den har muskler att bära sig i en bra form och i ett bra tempo. Distansryttare travar ofta på asfalt, det är ofta oundvikligt på tävling.

Det är inte bara skodda hästar som halkar på asfalt. Av egen erfarenhet kan det gå illa på asfalt även på barfota-hästar.

KL

asfalt sviktar mer än torr och packad grusväg.

varierat underlag är bäst, varken för mycket eller för lite av det ena eller andra. Skritt på asfalt är bra för uppbyggnad.

Som movgli sa så rider distansryttare mycket på asfalt, själv tränar jag alla gångarter på alla underlag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 963
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar