Sv: Skritt

du hann svara före mig. men det är min uppfattning också. att det är just enformigheten som är krävande.

skritten är, som många här ovan skrev, en bra muskelbyggare. Så längre skritt-sträckor är bra, men det är inte alla som tänker på att skritten i lång utsträckning blir krävande. De flesta ser ju skritten som en paus i arbetet. Och så kan man ju använda den också. Att skritten är en paus i ett längre trav-arbete, och traven är en paus i ett längre skritt-arbete.

Vid t.ex. klättring så bygger hästen mest muskler av att skritta i ett tempo som rör sig aktivt framåt men ändå långsamt (kan liknas vid när man själv styrketränar. långsamma rörelser skapar kontakt med muskeln, medan träningen tappar kvalité om man försöker smita undan genom haffs) Galoppera uppför backen är lättast muskelmässigt, även om det bygger på kondisen.

Lina_Olsson skrev:
du hann svara före mig. men det är min uppfattning också. att det är just enformigheten som är krävande.

skritten är, som många här ovan skrev, en bra muskelbyggare. Så längre skritt-sträckor är bra, men det är inte alla som tänker på att skritten i lång utsträckning blir krävande. De flesta ser ju skritten som en paus i arbetet. Och så kan man ju använda den också. Att skritten är en paus i ett längre trav-arbete, och traven är en paus i ett längre skritt-arbete.

Vid t.ex. klättring så bygger hästen mest muskler av att skritta i ett tempo som rör sig aktivt framåt men ändå långsamt (kan liknas vid när man själv styrketränar. långsamma rörelser skapar kontakt med muskeln, medan träningen tappar kvalité om man försöker smita undan genom haffs) Galoppera uppför backen är lättast muskelmässigt, även om det bygger på kondisen.

Tack. Nu förstår jag, mkt bra svar.

Då förstår jag hur ni menade. Jag är stor förespråkare själv för variation av hästens arbete. Läs t.ex. här om hur man tränar en distanshäst under knappen Distansridning www.nerikesdistansryttare.org

Fast skritten anser jag ändå inte vara ett lika hårt arbete som trav. Om man t.ex. skall rehabilitera en tidigare sjuk häst så ägnar man sig åt skritt rakt fram och på slätt hårt underlag i början, för att sedan öka på med trav på slätt underlag och så småningom ta ut hästen på ett mer kuperat underlag och till att kliva över stock och sten och lägga till galopp. Så nog är skritt rakt fram den minst påfrestande träningen. Sedan kan man givetvis slita på en häst om man går till överdrift med enformigt arbete. Fast det går fortare att slita ut en häst i trav och galopp på volt på mjukt underlag än vad det går på att skritta en häst rakt fram på hårt underlag.

Många gånger anser jag att man rider för lite på hårt underlag, bara rakt fram, som jag anser vara det som lägger grunden till en hållbar häst. Fast jag tror nästan att det är just det som ni menar med.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Kanon att det faktiskt finns belägg för att skrittarbete är effektivt. Jag brukar lägga in 50 min skritt ca en gång i veckan, skrittar på en lång, rak, jämn väg, som inbjuder till att hästen kliver på ORDENTLIGT och söker sig neråt/framåt, trots att jag rider på lång tygel hela tiden. Hästarna verkar riktigt njuta av att få "ta i" på denna runda. Har alltid haft känslan av att de faktiskt får ett ordentligt arbetspass, men inte haft "bevis" :smirk: - som någon annan sa så är reaktionerna från andra håll ofta att man inte "gjort" nåt med hästen under ett skrittpass. Där får jag alltså belägg för min känsla att det är effektivt. stämmer dessutom väl in på min pålle, som inte hade en muskel för 10 månader sen och som byggde MASSOR de första 3 månaderna då jag mest jobbade i skritt ute i skog och mark....:) Men då trodde jag att det var mer arbetet i kuperad terräng mer än själva skritten som gav resultat, men låter ju som det var bägge delarna. Kul - tack för utvecklandet av argumentet! :bow:

Har verkligen lärt mig något nytt.

Har ju vetat att det är nyttigt att skritta för att bygga muskler. Brukar själv skritta längre sträckor ibland men mest i kuperad mark eftersom jag tycker att det är roligare. På raka vägar blir det mer trav och galopp.

Men att det kunde vara skadligt hade jag ingen aning om. Bra att veta.

många underskattar ju skritten och tror att då arbetas inte hästen då går den bara o latar sig eller nåt. jag var på en clinik för caroline hm vet ej vad hon hette mer men hon har tillsammans med sin man "dressyrhoppet" finns en hemsida. hon berättade iaf att man ska låta hästen få så lång tygel som möjligt i början av passet och även sträcka fram handen så tygeln blir riktigt lång. för då kan hästen sätta under sig och aktivera ryggmusklerna när den sen skrittat så ett bra tag och skrittat på ordentligt ska sakta ta den på tygeln utan att den har upp huvudet och sänker ryggen blir det så så är det bara att börja om med lång tygel.
iaf det var en bra övnling för de flesta satt redan innan hon kom och karvade och sågade ner sina hästar "på tygeln" för att de "skulle ju rida för en duktig nu" hm harkel. men men.

så om man skrittar på en väg/grusväg där det går uppför och nerför så är det ingen fara? så då kan man ju tänka att om det är rakt så kan man låta bli att skritta så mkt o istället jogga lite/trava och sen när det är mkt uppför och nerför kan man skritta..??!!

skritten är ett måste innan ridpasset för att: låta leden få tid på sig att sputa ut tillsäkligt med stötdämpande ledvätska som skonar leden och senorna m.m sen efter ridpasset är det minst lika viktigt att skritta eftersom: ledvätskan då forslar bort mjölksyra och andra "gifter" som uppstått under påfrestningen.

rätta mej om jag har fel eller glömt något.

ni vet väl oxå att traven inte är lätt för hästen den tar hellre skritt eller galopp för det är mkt lättare för hästen.
och om man tänker logist efter själv, tänk om du börjar trava din häst direkt utan stötdämpande ledvätska i leden och traven som har ett svävningsmoment hur bra mår det benet sedan???? kanske därför många hästar blir halta/inte håller lika länge???

länge leve SKRITTEN

men hur blir de då för tex travhästar? om vi skulle säga att de först skrittade fram och sen fick springa ett bra tag.. sliter inte de också då? om de får springa tillräckligt länge utan att stanna eller byta gångart?

Allt monotont arbete betraktar jag som slitande efter en viss gräns, som sätts främst av hästindividen.

Ang. teorierna bakom Jens och Sylves resonemang, tror jag det var just att det är jobbigare för muskeln att arbeta i utsträckt läge, och skritt är ju en "lång" gångart om man inte samlar den, vilket man inte vill göra med en omusklad häst, då man riskerar att förstöra takten. Ett bakben i taget gör jobbet och hästen har ingen hjälp av farten utan varje cm är rent styrkejobb. Huruvida det var någon skillnad på plan väg eller klättring sades det inget om, jag skulle betrakta klättring som en jobbigare form av skritt än skritt på plan väg, däremot mindre monotont och därigenom mindre skadligt om man ser till den aspekten. Det som dock sades, var att om unghästen kändes trött, skulle man omedelbart sitta av och leda hästen resten av vägen, vilket jag tolkade som att det dessutom blir en belastning för hästen att bära en ryttare på de utsträckta ryggmusklerna. Själv skrittar jag inledningsvis omusklade hästar i "lätt sits", med axlarna någonstans ovanför knäna och sätet i kontakt med men inte sittandes i sadeln, upplever att jag på detta sätt frigör hästens rygg så att den sträcker ut halsen lägre och på så sätt får med sig bakbenen.

Varför man skrittar konvalescenshästar har väl att göra med att det ofta är led/senskador, och då är det skonsam belastningsträning man använder skritten till. Den skritten görs ju också till en början oftast avsutten.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka