Skritt-övningar

Oliven

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon som vet några bra skritt-övningar?

Jag har tillgång till en ganska liten ridbanan, blir som att rida på en 20 m volt ungefär.

Sv: Skritt-övningar

Växelvis ställa hästen inått/utåt, flytta in framdelen/bakdelen.. Öppna sluta.. Länga minska steget.. Man kan hålla på i evigheter med det gär :D

Har inte riktigt kommit så långt att jag kan flytta fram/bak del än.. Men när jag är där så :)

Du kan träna på att få hästen att skjuta in ytterbogen, få med rumpan och spåra! Begära lite ställning.. Växla mellan stora och små volter!
Sen är det bara att lägga på trav..
Lycka till

alltså. Jag har nog missat en viktig detalj. MEN VAD ÖR SPÅRA?!?!:angel:

Jag skulle rida Kyraövningar- att vända hästens fram eller bakdel i varje hörn.
Rida alla varaianter av skritt växelvis ökad, mellanskritt o fritt.

Sen igångsättningar o avsaktningar

Det är så här att jag inte "arbetar" i traven än.. Han har haft ont i ryggen och inte velat trava på banan, så än så länge travar vi utan några större krav.

Tack för svaren.. Ska se om jag kan lyckas med något av det...

En skrittövning som jag tycker är rätt nyttig är när man rider på en större volt t ex i höger varv, så bryter man ut och lägger mindre volter ut från den stora volten och då i motsatt varv.
Skrittvolt_edited.jpg

På så sätt måste man arbeta med att böja igenom ordentligt åt båda hållen och det blir inte så långtråkigt som att bara rida runt på volten.

Lycka till....

En skrittövning som jag tycker är rätt nyttig är när man rider på en större volt t ex i höger varv, så bryter man ut och lägger mindre volter ut från den stora volten och då i motsatt varv.
Skrittvolt_edited.jpg

På så sätt måste man arbeta med att böja igenom ordentligt åt båda hållen och det blir inte så långtråkigt som att bara rida runt på volten.

Lycka till....

:idea: Den där var något nytt för mig... Ska testa med Sötnosen nästa gång!

Jag tycker att man kan sitsträna en massa i skritten. Gå igenom andning och avslappning och allt det där (gärna med Sally Swift som hjälp :D ) och så gillar jag, förutom det mesta av det ni redan skrivit, att lägga in en massa halter och volter och öppna på lång tygel. Ger en uppmärksam häst! ;)

... och tempoväxlingar samt öka/minska steglängd. Funkar ju även i skritt. Ställ upp koner och försök ta så många steg som möjligt mellan konerna och i nästa varv ta så få steg som möjligt.

Kan ju skriva upp det jag brukar träna så det kanske blir lättare att ge tips..

*Skritta på volt, stor och liten
*8-volt
*Serpentinbågar 3 st, ganska små
*Böjd rakt fram (akademisk övning)
*Skritt-Halt-Skritt
*Trav, mest på halvlånga tyglar med ett litet hinder (för att öka framåtbjudningen). Har börjat plocka upp honom lite mer i traven nu

Det är dem övningar som jag gör nu, som jag kommer ihåg just nu..

Rid lätt i skritten, typ sitt ner ett steg och stå upp två och sådär. Bra träning :D

Har provat det nån gång, men inte på länge.. Kanske ska göra det snart nån gång igen men det stärker ju inte hästen.. Jag behöver nog mest övningar som stärker upp honom.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
593
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar