Skritt och ledövningar :)

A

Almeloue

Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på övningar man kan göra när man bara skrittar hästen, eller möjligtvis leder. Just nu skrittar och travar jag lite på min sköthäst men snart ska hon bara skrittas och det skulle vara kul med lite tips på övnigar man kan göra. Det behöver inte vara nå komplicerat.. mest typ som att göra en gång av bommar osv. :)

Och gärna nått roligt man kan göra när man leder, min sköthäst är som så smart att så fort man har gjort nått hon fattar hur man ska göra så blir hon uttråkad. Så jag skulle vilja veta nått nytt man kan göra.

Ni får gärna ge hemside tips med övningar. :p

(Ursäkta om jag är i fel forum men jag är dålig på sånt här)
 
Sv: Skritt och ledövningar :)

Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på övningar man kan göra när man bara skrittar hästen, eller möjligtvis leder. Just nu skrittar och travar jag lite på min sköthäst men snart ska hon bara skrittas och det skulle vara kul med lite tips på övnigar man kan göra. Det behöver inte vara nå komplicerat.. mest typ som att göra en gång av bommar osv. :)

Och gärna nått roligt man kan göra när man leder, min sköthäst är som så smart att så fort man har gjort nått hon fattar hur man ska göra så blir hon uttråkad. Så jag skulle vilja veta nått nytt man kan göra.

Ni får gärna ge hemside tips med övningar. :p

(Ursäkta om jag är i fel forum men jag är dålig på sånt här)

voltarbete, öppna, sluta, skänkelvikning, flytta bakdelen, flytta framdelen, framdelsvändning, bakdelsvändning, skritta över bommar, skritta innanför spåret, rygga, träna på halter, träna att hästen bara ska lyssna på röst och sätet utan att du tar i tyglarna, skritta i olika tempon -tempoväxlingar, träna på formen, ställ hästen åt olika håll, serpentinbågar ja det finns mycket :)

Allt detta kan du även göra då du leder hästen :banana:

www.ridkonst.nu är en bra sida tycker jag, det lär hur du ska göra olika övningar osv ifall du inte kan dom redan :)
 
Sv: Skritt och ledövningar :)

Även om jag bara leder en häst i skritt på en väg brukar jag passa på att träna :p då kan man be om sökning framåt/nedåt och lära in tempot man vill att hästen ska gå i, och testa att kontrollera hur/när hästen sätter sina fötter. (När man kommit längre kan man också göra skolor, men det är mycket lättare att göra på ridbana från början). Brukade utnyttja det på en häst som stolpade iväg lite väl mycket i nedförsbackar och blev för lång, går man på marken ser man ju exakt när något ben är på väg att "stolpa iväg" :p
Att gå samlat/sakta i nedförsbackar är bra träning.
Att allmänt lära sig kontrollera ett ben i taget på hästen är också mycket bra träning som du har nytta av när du lär in övningar!

Sen allt som Gauti räknade upp vilket ju var en del :)
 
Sv: Skritt och ledövningar :)

Ledarskapsövningar!
t.e.x; När du leder hästen stannar du, ska hästen stanna. Men om du har hästen lös, vad händer då? Den ska gå efter dig som om du ledde den, Du kan leda den över en presenning m.m.
 
Sv: Skritt och ledövningar :)

Nu får du ursäkta mig erika ;)


Men jag tycker att alla ska ägna en liten tanke till Erika/almeloue, hon åkte av sin sköthäst i söndags och fick en fraktur i axeln :cry: Så krya på dig!!
 
Sv: Skritt och ledövningar :)

Tack så mkt Linda :)

Och tack för alla bra svaren, men hinner ja tyvär testa dom på grund av skadan. Men det var väldigt bra tips :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 007
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp