Skriker när han ska fisa/bajsa

Jolanta

Trådstartare
Ibland när Arvid ammar så ska han fisa/bajsa samtidigt, och ibland så spänner han hela kroppen bakåt, blir illröd i ansiktet och bara skriker rakt ut för att det gör så ont. Till sist kommer det en fis eller lite bajs. Det är nästan som om han får kramp för att det gör så ont. Han är inte hård i magen.

Finns det något man kan göra, eller är det bara att låta honom ha så ont? Är det kanske någon som varit med om liknande?
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Bebisar kan inte avgöra om det bara gör lite ont eller verkligen gör ont. Rasmus gör lika dant.
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Usch, jag blir grinfärdig varje gång! :crazy:

Ser jätte hemskt ut
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Vi fick ett blad med lite massage för magen av bvc för att hjälpa tarmarna, man ska göra de på fm och em men det kan ta 10-12 dagar innan de fungerar.

Rasmus brukar inte bli jätte arg/ledsen (än) utan han skriker bara till och sen gjorde de ju inte ont längre.

Sen sa min mamma att pojkar är väldigt pruttiga av sig ;)
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Så länge han inte är hård i magen är det nog inga problem.

Min son började sådär, och blev sen hård i magen också, och till slut förstoppad. Han hade jätteont i magen, och det gjorde jäteont när han skulle bajsa också. Man lider verkligen med dom :(
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

kan man göra något för att förhindra förstoppning?
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Hur gammal är han?? Om du helammar så kan han inte bli förstoppad. Om han äter ersättning och blir förstoppad så finns det droppar på apoteket man kan ge (har en kompis med prematur som ger det).

Är han något större, mer än 4 månader, så katrinplommon och vatten. Min kille blev så hård i magen att han grät när han bajsade. Jag försökte hjälpa honom så gott jag kunde, men detta var nu när han äter mer mat. Han fick massor katrinplommonpuré och vatten och det släppte snabbt då. Däremot har han aldrig haft så ont när han helammades.
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Så där gjorde våran lillkille med, han hade jätteont i början, innan tarmar och sånt var igång ordentligt.


Han äter Minifomdroppar, de tar sönder de små bubblor som kan bli i maten (även när man ammar), och som kan ge ordentligt ont i magen. Han äter även magtarmbalans, de ger mage och tarmar en god start i livet eller vad det nu står i reklamen för dem.

Vi blev rekommenderade Lactulos med, eftersom han både ammar och äter ersättning, men det håller vi på att fasa ut nu, det behövdes bara i början, innan tarmarma är igång ordentligt.
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Du kan massera magen medsols, gärna med någon olja. Matolja eller olivolja går bra. Man kan också böja knäna uppåt mot magen så hjälper man magen lite.
Så kan du tänka lite på vad du äter själv. Man kan undvika sånt som är gasbildande.

Och som sagt, helammade barn blir inte förstoppade.

Min yngsta bajsade var 10-14 dag de första månaderna.
Men han var aldrig förstoppad.
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Alvin bajsar en eller två gånger i veckan, max. Hans bror en gång om dagen. Och är han väl bajsar så går det genom både blöjor och bodys :crazy:
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Han har ätit ersättning 3 gånger sen jag kom hem från BB, sist var i förrgår. Kan det vara det som spökar?
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Får de äta de där dropparna när de bara är 2 veckor gamla?
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Vi började redan första veckan, men kolla med BM innan ni börjar med dem. Vi ringde en natt när han var otröstlig, och de sade till oss att köpa dem dagen efter och starta med. Det är absolut ofarliga droppar, ger inga biverkningar och på våran lilla fungerar det bra!
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Det är inte omöjligt att det är ersättningen. De små har ju så känsliga magar. Bröstmjölk är mer lättsmält.
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Ja, det blir då inget mer ersättning nu, mjölken verkar räcka bra! :)
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Har märkt samma sak med min 3-veckors. Fast han har aldrig ont när han äter utan mer efteråt. Tycker det blivit värre de senaste dagarna. I går låg han vaken i princip hela kvällen och ville bara äta hela tiden, när jag försökte få honom att sova låg han bara och grimaserade, spände och vred sig som en mask. Har hört att man kan testa att undvika vissa livsmedel (om man inte redan gör det) - typ choklad, kaffe (typiskt eller vad :angel:) och en massa andra saker som jag inte kommer ihåg. Någon som har koll?

Ibland när Arvid ammar så ska han fisa/bajsa samtidigt, och ibland så spänner han hela kroppen bakåt, blir illröd i ansiktet och bara skriker rakt ut för att det gör så ont. Till sist kommer det en fis eller lite bajs. Det är nästan som om han får kramp för att det gör så ont. Han är inte hård i magen.

Finns det något man kan göra, eller är det bara att låta honom ha så ont? Är det kanske någon som varit med om liknande?
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Det jag kommer på är kaffe, te och lök.
Min första son fick alltid ont i magen när jag druckit te. Så jag började dricka amningste istället. Det är ett örtte som ska vara bra för bebismagar och mjölkproduktionen.
 
Sv: Skriker när han ska fisa/bajsa

Allt med koffein kan man försöka undvika, då faller även cocacola bort :cry:

Allt som gör en bubblig i magen, tex lök, vindruvor, bönor och liknande är också sånt som kan påverka bebis.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
736
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp