Skriker i bilen!

Diana

Trådstartare
Min lilla skrutt har börjat gallskrika så fort man sätter sig i bilen. Ibörjan så sov han alltid, sen så började han skrika när bilen stod stilla och nu skriker han nästan jämt. Vad ska man göra? Är det någon som har några bra tips? Han är nöjd och glad i babyskyddet så länge man bär runt på honom eller har det i en kundvagn.

Sv: Skriker i bilen!

Jag räcker upp en hand och säger att jag har haft en sådan brandbil och det gick inte över förrän han fick börja åka framåt i somras när han var 3,5 år.

Nu har vi dessutom ingen egen bil så det blev inte så många resor, men vi försökte åka till Norge på dop och det slutade med att mannen fick köra och jag sitta bak och vränga mig konstigt för att kunna amma när han satt fast i babyskyddet. Då somnade han till och mannen kunde köra på.

När han vaknade fick vi gå ut och pausa och sen in och amma igen. Sjukt jobbig resa så jag undviker bilresor med mina barn.
Hellre buss och tåg för det funkar bättre.

Inget tips tyvärr! Men kan meddela att vi hade en likadan. Fruktansvärt jobbigt, speciellt när man ska åka några mil. Vår son lugnade sig när han blev uppåt ett år. Vi testade allt möjligt...sjunga, leksaker, böcker, varmt, kallt, roliga saker att titta på, napp, ingen napp osv. Inte blev det bättre av att man hörde att "alla" barn sover i bilen, att de flesta knappt hinner köra ut på vägen innan ungen somnat...

Elivia var också sådan. Blev dock mycket bättre när babyskyddet byttes ut mot en annan stol. Bytte när hon var ca ½ år.

Här hemma har vi en till. Jag har till och med startat en tråd ang. detta. Vårat problem har inte löst sig än.

Vi köpte en ny större stol till Alice i helgen, men det är svårt att säga om det har gett resultat. Hela vägen hem från Barnens hus gallskrek hon. Nästa dag var hon mätt och utvilad när vi satte henne i bilen, då funkade det bättre.

Det enda jag har märkt att är hon trött är det hopplöst. Så vi försöker anpassa oss till att hon är utvilad, men det är inte alltid det hjälper.

Vi har fått alla möjliga och omöjliga tips; allt från att låta henne skrika ( vilket blir en trafikfara för man får väldigt svårt att koncentrera sig ), stanna varje gång och trösta ( 2 mil till stan tar då 1 timme ) och att sätta bomull i öronen :confused:

Saker vi ska testa: Bara åka till roliga ställen, typ träffa favvohunden och raka vägen till stallet och rida när vi kommer hem. Alltså förknippa bilåkandet med något roligt. Detta tips fick vi av våran höbonde sm hade gjort så med sin hund.. kan vara värt att prova.
Sen tänkte vi ha bilder på djur i bilen, alt en dvd film med rörliga bilder på djur ( ja hon är redan galen i djur vid 9 månaders ålder :D ).

Åksjuka verkar inte vara vanligt under 2 års ålder enligt läkare, pga av att balanssinnet inte är fullt utvecklat.

Jag önskar er all lycka till och kommer du på något sätt så dela gärna med gej...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 114
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka