Sv: Skrapar med hoven!
Ehm, min snart 3 åriga welsh mountain här hemma började med det runt oktober och jag har kliat mig i huvet och funderat på hur jag skulle lösa det där... Inget har funkat tills nu. Jag har bara börjat ignorera henne och berömma henne när hon står still. Otroligt nog gick allt mycket bättre, turen i skogen, lyfta hovarana - allt, blev en mycket gladare stämning. Tidigare har jag försökt flytta runt på henne så hon får annat att tänka på, stampa med foten, markera...ja - det mesta. Men nu tycks det ha löst sig. Jag band upp henne på stallgången som vanligt och precis som sist trampade hon runt och sparkade med framhoven, men jag ignorerade och hon slutade ganska snart. Förundrad över varför matte inte sa nått.
Jag vet inte om det bara var en engångsföreteelse men att ignorera henne är det som funkat bäst hitills, på henne. Alla är ju individer... Och alla hästar kanske börjar med det av just olika anledningar och då måste man ju veta vad anledningen är. Jag kom fram till ganska fort att hon var furstrerad över något, då började hon skrapa med hoven. Spelade ingen roll om vi var i stallet eller på ridbanan och tömkörde. Så jag tänkte på det - hur jag skulle undvika att stressa upp henne och göra henne frustrerad.
Försökte bara vara glad och hålla mig på avstånd så hon inte kände sig trängd. jag tror det var när jag började tänka "krav" som det hela flippade ur. Var nog därför hon började, jag ställde krav som jag inte själv visste hur hon skulle genomföra och då blev det ju bara kaos. Eller jag trodde såklart jag visste men det gjorde jag uppenbarligen inte.
Jag är bara glad att vi verkat funnit tillbaka till varann. Nu ropar hon på mig när jag kommer hem ifrån skolan, så som det brukar vara...