Skrapar med hoven!

S

Suss

Hur blir man av med detta tiggade? skrapar i boxen, hagen när vi gör halt och när vi står still på våra markövningar...

rastlös eller tigger? eller både och?

Det jag gör nu är säger argt NEJ stampar med foten konsekvent varje gång (om jag inte sitter i sadel då blir det bara NEJ!). Har väl hållit på och tjatat i 4 mån (så länge jag har ridit honom), det hjälper en liten stund sen gör han det igen!

Vad ska jag göra det blir ganska negativ stämmning på tex stallgången då man måste hålla på att tillrättavisa hela tiden!

alla tips är välkommna!

Sv: Skrapar med hoven!

Tjatar lite på er!!!

ingen mer som har tiggiga rastlösa hästar med invanda dryga beteenden!?

Jag tolkar det som rastlöshet och har ett sto här hemma som gör samma sak... Gör väl som du, tillrättavisar om och om igen men det verkar inte bli någon långvarig effekt... Kanske är det ett ledarskapsproblem? Kanske borde hon ridas mer?
Hoppas som du på kloka råd :bow:

Ja det är verkligen hopplöst! men det måste finnas något sätt....när jag gör halt när rider så tar det inte mer än 5 sek så har han tappat tålamodet...lite mer tålamod måste man väl kunna begära av en 10 åring!

Vi jobbar med ledarskapet, fast jag tror som du att han måste gå mer och aktiveras. problemet är att jag har inte tid! rider ca 3 dagar i veckan samt gör markövningar och ägaren kan inte rida pga skada!

men till våren blir det mer tid hoppas på förbättring då!

Ignorera. Kommer inget av det- varken positivt eller negativt så finnns det ingen vits med att fortsätta med det, så de slutar.

Andra sätt tar längre tid

Bara ignorera, eller ignorera och låta stå tills de står still?
Funkar det både när de gör så uppsuttet och från marken?

Jag har en 4 åring som höll på så... Men jag ignorarede henne hela tiden när hon gjorde så. Om vi stod i stallgången så vände jag mig bort från henne och när hon slutade så fortsatte jag med det jag höll på med. Nu räcker det å säga nej eller ta ett lätt tag i tygeln när jag sitter på henne så slutar hon.
Du kan åxå göra det jobbigt för honom. Om han skrapar när du sitter på så backa honom, vänd, böj eller gör nåt så att han får tänka på annat och ge han långa tyglar när han står still ( det kanske inte blir så mycket stillastående i början men det kommer när han fattar att det e jobbigt att göra fel och lätt att göra rätt.)
Om du står på backen med honom så kan du göra samma saker som när du sitter på. Om du står och borstar så ha grimskaftet i handen och direkt när han e på g å skrapa så tar du lätt i grimskaftet och ger slack direkt.
Lycka till!

Mest tiden kan det komma från osäkerhet sen puff förvandla till en vana. Det kan börjar som vi gör om vi är nervous t ex flippa med naglerna, bita naglerna, leka med håret som ett sorts tröst. Nån gång undertiden har hästen fått ett "release" från trycket (det som stöde hästen i första hand) och sen kan det blir en vana för att får ett belöning av sorts, fast vi tro att vi straffa den med att stompa och säger nej. Nån stans i denna stunden får hästen det den ville.

Tyckte Ticka hade bra idér. Men tänka på när hästen göra såna saker är det när du går därifrån eller när du borste mm. vart är din energi ryktat när hästen skrapa? Och vad/när du reagera. så kan du kanske hitta vad det är att hästen vill säga.

En häst vet vad ska händer innan det händer. Så om du är konsekvent och varje gång han göra så så gör su samma sak själv. Så efter en stund han vill inte framkalle ditt beteende.

Att ignorera så eventuellt så får hästen sin belöning ändå och en häst kan skrapa hela dagen om det tro den får vad det vill. Men viktig är att du inte "straffa" han för vad han gör. Tänk mer att belöna det han gör rätt istället, så om du vända i cirklar till example i sadel så så fort han är av slappnat så belöna du det. Om du har i huvud att du ska straffa han för det han gör så får han becis att du är inte ett ledare.
En tips till när du är på backen. När han skrapar hjälp honom att lyfta up den fot han skrapar med och undersök hans hov. Plockar up den och har en titt på den. VARJE GÅNG!Det är ingen straff och han vill inte att du ska plocka up hans hov varje gång heller. Med vad du väljer så kommer du ser en skillnad så när du vända och t ex plock up så kommer du ser att han sluta tidigare för varje dag. Men var konsekvent, för det är den viktigast. Välje nåt och gör det för 7 dagar utan att ändra dig. Många blir frustread om det inte händer på en gång, sen vill sluta med det = belöning, och börjar med nåt annat osv. Sen säger de, inget fungera!

Jag hakar på din tråd. Jag har varit konsekvent och bett hästen ställa ner foten när vi är på stallgången. Hon har hållit p i de snart 2 år jag ägt henne. Det blir väldigt tjatigt i längden. (Hon ställer ner när jag säger till, det är ju bra, men börjar igen inom 5-10 sek. puh!)

Om hästen fortsätter då trots att man ignorerar den helt? hur skulle du göra då? Min häst blir bara nöjd om jag ignorerar henne när hon skrapar på stallgången. Hon får ju skrapa ifred då och fortsätter glatt.

Re: Sv: Skrapar med hoven!

Jag hakar på din tråd. Jag har varit konsekvent och bett hästen ställa ner foten när vi är på stallgången. Hon har hållit p i de snart 2 år jag ägt henne. Det blir väldigt tjatigt i längden. (Hon ställer ner när jag säger till, det är ju bra, men börjar igen inom 5-10 sek. puh!)

Frågan...Hur ber du henne och om hon börjar igen, är du lika konsevent varje gång? dvs har du varit konsekvent HELA tiden, att du kan låt bli allt annat, om du du missa en rid tur den dagen t ex att tag i det, eller ligger ner sadel för ta tag i det mm.. Eller är det selectiv konekvent hantering? Om en häst vet att man ska inte ta tag i det VARJE GÅNG så i slut ändan har det ingen betedelse till hästen. Om du hänger med? Sen kan det har med hur/när du ber henne sluta.

Om man säger det ska ta 1½ timme varje gång du är med hästen att får hästen att sluta, men efter 7 dagar så slutar hon. Det är inte många som vill fokusera på det så länge, (detta var bara en example men ibland kan det hända) så det menar att de är inte lika konsekvent. Man kan inte ber en gång och låt en annan gång bara hända för man gjorde nåt just då.

Jag ta en example:
hade en granne som hade ett problem med att hennes häst var jämt i hennes "Zone", upp close and personal, när jag har hästen hon står 1 meter bakom mig och inte kommer närmare. tänkte då är det hon. "Men jag är alltid konsekvent" säger hon. Så jag hade henne hos mig och skulle ser vad hon gjode för fel. Hon lekt och gjorde grejer på banan osv. Hästen var utanför hennes zone hela tiden...up till tjejen fick en knut i grimmskaft och ska ta ut det, ska fixa en hinder, eller när hon skulle fråga mig nåt eller bara vill prata. Hennes konsekves-het (om det är ett ord:confused: :o ) var bara när hon tänkt på det själv. Så fort hon fokuserad på nåt annat så visst hästen det också. Spela ingen roll att hon har tjatat på ett år. Det fanns igen styrke bakom hennes "actions".

Hennes konsekves-het (om det är ett ord )
Ja se det var inte helt lätt. :) Jag skulle välja konsekventhet.

Ett tips. Skriv dina inlägg i Word och använd stavningsprogrammet där, innan du för över texten till trådens ruta. Då får du hjälp med både stavning och grammatik. Det är inte alltid det stämmer där heller, men för det mesta fungerar det.

Till sakfrågan. Jag ser inget fel i att använda nej, förutsatt att man lärt hästen meningen med ordet. Dvs, upphör genast med det du gör/tänker göra. Man lär in det på samma sätt som annat, dvs med tryck/eftergift osv. Och konsekvens! ;)

Att ignorera är ett bra sätt där det är lämpligt och fungerar, men det är långtifrån alltid så är fallet. Detsamma gäller för alternativet att vänta tills hästen upphör med ett oönskat beteende och då berömma.
För att ta ett (dåligt) exempel. Mina körhästar ska stå stilla när dom är förspända. Vad gör jag om dom ändå börjar gå? Väntar tills dom stannar självmant eller säger NEJ?

LIA

Ett tips. Skriv dina inlägg i Word och använd stavningsprogrammet där, innan du för över texten till trådens ruta. Då får du hjälp med både stavning och grammatik. Det är inte alltid det stämmer där heller, men för det mesta fungerar det.

Tack för tipset. Har gjort det fler gånger men av ren latthet så är det mycket att först trycker en extra knapp:crazy: sen kopia och klistra.;)

Ok jag ska försöker skärpa mig lite mer....:p

Sv: Re: Sv: Skrapar med hoven!

vet inte om jag fattat riktigt men ska jag ignorera låta honom skrapa tills han slutar? ängna mig åt något annat?

han slutar då jag säger nej, så han vet vad jag vill, efter en stund börjas det igen och då behöver jag bara peka på hans ben så lägger han av ofta börjar han då att bita på kedjan/remmen som han sitter fast i.

Han får alltid beröm när han står bra och gör bra! Jag vill att han ska känna sig duktig och få bra självförtroende!

jag har pratat med en NH duktig person hon tycker inte hästarna ska stå uppbunda på stallgång med två kedjor eller remmar, då det lät blir dessa problem.

men där jag är är det svårt att stå på något annat sätt och i boxen (hon tyckte jag kunde binda upp honom i ett grimskaft i boxen) skulle det gå om de andra hästarna är ute annars är det full fight mellan honom och grannen.

Jag är ingen expert i ämnet men såhär gör jag med min unghäst.
Om hon krafsar när jag står o håller på med henne (vilket blir mer o mer sällan) så säger jag till. Om hon krafsar när jag är ifrån henne, vilket hon gjorde hysteriskt ifrån början, så försöker jag få hennes uppmärksamhet på nåt annat så hon kommer av sig. Uppmärksamheten får inte komma ifrån mig. Dvs det kan vara en spann som jag sätter ner hårt utan att titta på henne , en fläng ifrån långpisken som kommer ut ifrån sadelkammaren, en svamp som kommer farande framför benen osv.
När jag står hos henne så har hon ju redan min uppmärksamhet och det är därför jag valt att säga till henne i det läget. Men när jag lämnar henne så krafsar hon för att få min uppmärksamhet och då ska hon inte få den som belöning i det läget?!
Hoppas o tror att jag tänkt rätt, verkar funka på pålle i varje fall ;)

Jag själv skulle inte ignorera honom. Det finns inget sorts trycker för den beteende.

Vi tar t ex igen den som jag sa med att plocka hoven när han kraffsa (samma kocept spela ingen roll vilken teknik) Om han kraffsa det måste finnas en reaktion till det olämpligt beteende och belöning till den önskad beteende.

Viktig, om du är 3 meter bort och han slutar innan du kommer fram så har du missat chansen. det fungera best om du kan ta honom när han kraffsa annars vet han inte vad du vill. Du kanska måste ändra dina dagliga rutiner så du är mer i närheten om det behovs men jag själv det är värt det om jag får bort en dålig beteende.

Han kraffsa jag plocker up hovan direkt, Jag hålla det tills han slappna av så släppa jag hoven. Reaktion var till kraffsning belöning är när han står lung. Du också står lung utan att prata och pysla. Efter en stund så kan han tänka "hur får jag min människa att inte hålla min hov? ahhh koppla av!" Du belöna den "state of mind" han är i just då. Du kanske behöver det några dager min efter en stund så kan han koppla av själv för det är en bättre kännsla en att vara stressad och kraffsa. Men det bara fungera med en som är väldigt konsekvent. Om man gör det en dag och inte det nästa så funger inget.

Ja han kan väl kraffsa för stress av att vara på gången och cross-tied. Än häst som är nervous/osäkert vill av instinkter röra sina föter och att kraffsa är ett sett om han är bunden så han måste hitta in ut. Det är som jag sa tidigare det är att han bita sina nagler.

Mina hästar är sadlat ute med grimmskaft över nacken jag springer in och ut och de står kvar. Var på vet besiktning med stoet de tog henne och satt en kedja på varje sidan och hon kunne inte stå still det var för mycket "tryck"men hon bara trampsa i samma stället. Jag rekomenderat att jag står fram och hålla henne, stog still resten av tiden. Det kan vara en liten ändring i vardager som kan stressa ut även en vanlig lung häst. Jag har aldrig cross-tided her förut. Hon märkt detta ändring.

Sorry, lazy again...no "word" correction.

Ehm, min snart 3 åriga welsh mountain här hemma började med det runt oktober och jag har kliat mig i huvet och funderat på hur jag skulle lösa det där... Inget har funkat tills nu. Jag har bara börjat ignorera henne och berömma henne när hon står still. Otroligt nog gick allt mycket bättre, turen i skogen, lyfta hovarana - allt, blev en mycket gladare stämning. Tidigare har jag försökt flytta runt på henne så hon får annat att tänka på, stampa med foten, markera...ja - det mesta. Men nu tycks det ha löst sig. Jag band upp henne på stallgången som vanligt och precis som sist trampade hon runt och sparkade med framhoven, men jag ignorerade och hon slutade ganska snart. Förundrad över varför matte inte sa nått.
Jag vet inte om det bara var en engångsföreteelse men att ignorera henne är det som funkat bäst hitills, på henne. Alla är ju individer... Och alla hästar kanske börjar med det av just olika anledningar och då måste man ju veta vad anledningen är. Jag kom fram till ganska fort att hon var furstrerad över något, då började hon skrapa med hoven. Spelade ingen roll om vi var i stallet eller på ridbanan och tömkörde. Så jag tänkte på det - hur jag skulle undvika att stressa upp henne och göra henne frustrerad.
Försökte bara vara glad och hålla mig på avstånd så hon inte kände sig trängd. jag tror det var när jag började tänka "krav" som det hela flippade ur. Var nog därför hon började, jag ställde krav som jag inte själv visste hur hon skulle genomföra och då blev det ju bara kaos. Eller jag trodde såklart jag visste men det gjorde jag uppenbarligen inte.
Jag är bara glad att vi verkat funnit tillbaka till varann. Nu ropar hon på mig när jag kommer hem ifrån skolan, så som det brukar vara...

Försökte bara vara glad och hålla mig på avstånd så hon inte kände sig trängd. jag tror det var när jag började tänka "krav" som det hela flippade ur. Var nog därför hon började, jag ställde krav som jag inte själv visste hur hon skulle genomföra och då blev det ju bara kaos. Eller jag trodde såklart jag visste men det gjorde jag uppenbarligen inte.

Det är bara med meningar som sånt ovan att jag vet att du kommer blir en bra NH'er.
Med en sånt lite ändring i tanke så kan du ändra hela din kroppspråk på ett sätt du vanligviss skulle aldrig märke.
:banana: :banana:

tack tack :bow:
Men jag blir lika förundrad jag ser en häst göra så, för det är faktiskt många hästar som skrapar med hoven när de känner sig nervösa, frustrerade eller vad man nu skall kalla det... Varför gör dom just så? Har sett massvis med hästar på prisutdelningen i hoppning, hästarna vet inte vart de ska ta vägen så de står och skrapar med hoven, samma sak när man ser folk rykta hästen utanför transporten så kan dom stå och skrapa med hoven...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 809
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Jag har en ny häst som är extra känslig om hovarna enligt förra ägaren. Har haft tapp sko vid mig o då har han svullnat upp fort o...
2
Svar
32
· Visningar
5 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar