Skrapar i gÅngen

P

piraff

Är det någon mer som har problem med att hästen skrapar med framhovarna när den står uppställd? Vad gör ni åt det?

Sv: Skrapar i gÅngen

Jag gör ingenting alls om hästen skrapar, däremot så går jag fram och pratar och kliar DIREKT när den slutar. Ser även till att klia och klappa lite när den står still, alltså innan den skrapar.
Vips så lär den sig att det är mycket trevligare att stå still och att man inte får uppmärksamhet när man skrapar.

Skulle den försöka börja skrapa när jag är precis jämt så åker den på en knuff samtidigt som den lyfter benet.

Är det något jag retar mig på så är det skrapande hästar och deras skrikande ägare :crazy: Man står och myser och ryktar sin häst och hör "skrap skrap skrap skrap men priiiicken, SLUTA DÅ!!! skrap skrap" Usch det är hemskt!

Samtidigt måste man ha överseende med VARFÖR de skrapar ibland. Ser jag att det kliar och hästen är frustrerad får den komma loss och klia, givetvis.

Håller med Pansi 100%! Ignorera dåligt beteende och belöna det goda! Att ha ett bra "kliställe" är toppen!

Vill bara lägga till att det är viktigt att ALLA som hanterar hästen gör likadant (om det är fler). Det gäller särskilt i början.

så jag gör helt fel?
min häst skrapar ibland --> jag säger nej till honom --> leder till att han slutar --> jag berömmer

*delvis kl*

Vi hade en inackordering förra året vars häst höll på o göra mig totalt galen! Den skrapade med framhovarna KONSTANT, ex. när ägaren mockade. Hon sa väl varken bu eller bä om det, verkade knappt medveten om det, medans jag som var i en annan stalldel 10-15 m bort höll på o bli gråhårig!

Jag bannar "mina" hästar om de skrapar med hovarna, oftast räcker det med o säga typ "Nej" o peka på hoven. Självklart får de beröm när de står ordentligt.

Jag gör också som Emuliia ... jag nuddar till honom på benet... och säger till honom med skarp röst! när han slutar får han berömm!

jag köpte min kuse då hon var 2 år och hon var då jätte rastlös i gången direkt man satte dit henne och jag bannade henne först men 2 sek senare skrapades det igen. Då tog jag med en blomspruta o sprutade på bogen då hon skrapade och då blev hon så paff att hon slutade efter ett tag :laugh: sen började hon vifta med benet och 'skrapade' i luften istället *luften är friiii luften är friii* och det kan jag ju faktiskt inte banna henne för. :p Hon gör så än idag och nu är hon 11 år :love:

så jag gör helt fel?
min häst skrapar ibland --> jag säger nej till honom --> leder till att han slutar --> jag berömmer

Alla sätt som funkar är bra, du gör absolut inget fel. Jag beskrev bara hur just JAG gör, inte att det är det enda rätta.

*kl*

Jag säger åt honom och berömmer när han slutar. Detta eftersom enda gången han ev kan skrapa lite om han är mycket störd är när han är fastbunden. Han står lös typ 100 % av tiden och då är han tillfreds och står still. Därav vill jag tydligt visa att det inte är önskvärt att han skrapar den lilla tiden han är bunden och gör det.

Men han skrapar heller inte för uppmärksamhet utan när han blir orolig/stressad och jag tycker det är min uppgift att lära honom att hantera sådan osäkerhet. Precis som i alla annan hantering har jag en sådan röd tråd.

jag behöver bara knäppa med fingrarna en gång så slutar dom och då vet dom att dom blir kliade sen:)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama