Sv: Skrapande med hoven!
Hej! Jag har samma problem men tyvärr ingen lösning. Min ena häst (fullblod) gör jämt så på stallgången men då har jag satt upp min fot framför henne
så när hon vevar så slår hon i sulan min sko och hon har hyperkänsliga ben så då hoppar hon högt av förskräckelse och sen är det lugnt en stund, men det är samma visa nästa gång så det är inget som hon lär sig att sluta med för det.
Fick tips av hovslagaren att man kunde binda fast någon liten kedja runt benet så att när hon skrapar så slår kedjan på det andra benet, kan tänka mig att det skulle hjälpa men ids inte fundera ut hur man skulle fästa kedjan
Min andra häst (dotter till den första) räcker det att säga till på stallgången, men hon skrapar däremot när hon vill in från hagen och även i boxen om hon väntar på något tex på morgonen när hon vill ut. Hon nöter hovarna snett på det viset ganska irriterande men det blir väl bättre sen när hon blir skodd antar jag. :smirk:
I transporten skrapar båda och det är verkligen ett problem, man är ju lite rädd om mattan och vill inte att dom ska skrapa hål i den. Om man kör över 70 brukar dom inte skrapa men vi har 6-7 km grusväg till ridhuset och där kan man knappast köra så fort så det blir problem.
En kompis sa att dom hade hängt en gummimatta framtill i bomen för att få sin häst att sluta skrapa, det har jag tänkt på och det ska jag nog också prova på mina skrapare
så får vi se hur kul det är att skrapa då.