Skrapande med hoven!

M

MartinaN

Har ett problem...min häst har lyckats lära sig en olat. Att skrapa med framhoven i backen. Detta gö han så fort han får tråkigt på stallgången.
Men även i boxen när han vill ha mat!
Så gör han i transporten oxså...vilket inte är så kul.
Nån som vet ett bra sätt att lära av nått sånt??

Sv: Skrapande med hoven!

Jag antar att du reagerar på nåt vis när han skrapar !?

Hästen har troligen kommit på ett utmärkt sätt att få uppmärksamhet, har du tänkt på det? Bry dej inte om skrapandet, om han inte får en reaktion så slutar han med tiden! :smirk:

Hej! Jag har samma problem men tyvärr ingen lösning. Min ena häst (fullblod) gör jämt så på stallgången men då har jag satt upp min fot framför henne :devil: så när hon vevar så slår hon i sulan min sko och hon har hyperkänsliga ben så då hoppar hon högt av förskräckelse och sen är det lugnt en stund, men det är samma visa nästa gång så det är inget som hon lär sig att sluta med för det.

Fick tips av hovslagaren att man kunde binda fast någon liten kedja runt benet så att när hon skrapar så slår kedjan på det andra benet, kan tänka mig att det skulle hjälpa men ids inte fundera ut hur man skulle fästa kedjan :angel:

Min andra häst (dotter till den första) räcker det att säga till på stallgången, men hon skrapar däremot när hon vill in från hagen och även i boxen om hon väntar på något tex på morgonen när hon vill ut. Hon nöter hovarna snett på det viset ganska irriterande men det blir väl bättre sen när hon blir skodd antar jag. :smirk:

I transporten skrapar båda och det är verkligen ett problem, man är ju lite rädd om mattan och vill inte att dom ska skrapa hål i den. Om man kör över 70 brukar dom inte skrapa men vi har 6-7 km grusväg till ridhuset och där kan man knappast köra så fort så det blir problem. :mad: En kompis sa att dom hade hängt en gummimatta framtill i bomen för att få sin häst att sluta skrapa, det har jag tänkt på och det ska jag nog också prova på mina skrapare :devil: så får vi se hur kul det är att skrapa då.

Min gamla nordsvens gjorde så...hela tiden... mkt irreterande,särskilt som hon gjorde det när vi stog stilla med vagn efter oxå... :crazy:

Jag hade en dresyyrpiska som jag petade med på benet så fort hon började(inte slog!), det tod några veckor sedan slutade hon skrapa i marken :banana: men...hon var smartare än jag trodde... :D istället för att ge upp så drog hon nu benet sakta igenom luften utan att nudda golvet!!! :p samma rörelse med utan ljud... Jag tyckte det var så smart påkommet av henne att jag inte hade mage att börja om träningen med henne... :)

sedan får man väl aldrig glömma att det är en gammal inrotad vana hos hästar, generationer tillbaka, att skrapa fram rötter och annat ätbart ur marken...

Jag har också en so mskrapar med hoven i boxen och i stallgången. Men endast när det finns någon människa i närheten. Mitt problem är att vintertid så ryker broddarna så lätt.

Bill skrev:

Hästen har troligen kommit på ett utmärkt sätt att få uppmärksamhet, har du tänkt på det? Bry dej inte om skrapandet, om han inte får en reaktion så slutar han med tiden! :smirk:

Detta funkade på min häst, hon började skrapa lite helt plötsligt en dag, sa naturligtvis till henne, och visst slutade hon. Men efter det blev det bara värre och värre, trodde hon skulle gräva sig ut tillslut :crazy: . Men, desperat som jag var, bestämde jag mig för att strunta i henne, hon får väl stå där och gräva då tänkte jag :mad: . Bara efter en vecka slutade hon helt, det var väl inte roligt längre :)

Bill skrev:

Jadu, jag får väll försöka stå ut då. Problemet är väll att det finns flera i stallet än jag som måste höra ljudet.

jag har för mig att hästar främst tigger och vill ha uppmärksamhet när de skrapar med hoven.

så mitt förslag är att du slutar ge godis till hästen i onödan i stallgången, spiltan, boxen, varsomhelst hästen skrapar.

när du ridit och hästen ska ha belöning, ge medan du är i ridhuset/ridbanan.
t.ex vid lastning är det bara att smeka hästen för att förebygga skrapande i transporten. (OBS SMEKA, inte KLAPPA, hästar är känsliga över hela kroppen. tänk dig att hästen känner en fluga som landar. hästen kan lätt uppfatta en klapp som en aggressiv handling)

jag tror det är bäst att ignorera hästen när denne väl sätter igång och skrapar. säg inte till eller så, fortsätt med det du höll på med i god ro.
istället för bestraffning när skrapet satt igång, beröm istället när skrapet upphört.
hästen förstår snabbt!

det är min teori :D

Jag sätter också ut benet så dom "slår sig själva" Det gäller bara att försöka göra det så dom inte ser att det är du som gör det. Annars är det effektivt.

Skaffa en bit gummimatta och lägg på den plats i boxen där hästen står och skrapar. Det är inte lika kul när det inte hörs något, det gjorde jag till min unghäst när hon började skrapa för att spara hennes hov, men det tog även bort beteendet.

Jag har faktiskt när min äldre häst skrapat på gången kastat en borste från långt håll på henne istället för att gå dit och säga till. De vill ju gärna att man ska komma, det är ju därför de skrapar, men jag skickade iväg en mjuk borste så det blev som om jag petade till henne på plats fast utan att vara där. Funkade det med.

Men en matta rekommenderar jag verkligen, det räcker med 1x2 m eller så som man lägger vid boxdörr/krubba etc. där hästen skrapar.

Jag tror att alla hästar gör det mer eller mindre. Vissa är värre och andra hästar kanske bara gör det vid mat eller dyligt.
Min hbl valack höll på med att skrapa med hoven en period, han var fruktansvärd. Men slutade sen och jag tror att det var för att jag inte orkade att säga tillhonom utan struntade i honom och då slutde han.
Mitt kbl sto kan göra det om gör halt för att invänta ridkompisarna men annrs gör inte hon det. Och då är ju hon åtolig.

ha gummimatta under, så behöver ingen höra oljudet ^^
om hästen inte slutar om man vänder ryggen till så säg ett bestämt "nej!" och tex stampa i marken så hästen hajjar till. slutar den då så fortsätt borsta eller vad du nu gjorde innan.
att "lägga fällben" dvs kanske hålla fram en fot eller något funkade väldigt bra på våran unghäst. till slut trodde han att det bara gjorde ont att göra det :p

Senast ändrad:

Gör hästen det när du är på avstånd och slutar när du kommer? I så fall: Gör som hundar som gnyr. Göm dig och vänta tills den är tyst, då kommer du fram och pratar. Om den börjar igen, tystna och vänd tvärt. Ofta vill ju djur ha uppmärksamhet, snäll/arg matte spelar inte nån roll ibland, bättre än inget.

För att bryta felbeteendet kan du istället till en början ge hästen uppmärksamhet och beröm för det beteende som du _vill_ ha så förstärker du det. Vilket beteende vill du ha: stå tyst och still på stallgången och vänta på dig. När hästen gör detta är den duktig. I början blir det mer av skrapandet och mindre av det trevliga beteendet. Du får vara snabb. Ställ upp hästen på gången, gå en meter ifrån, gå tillbaka och beröm för att den är så duktig och står till. Försök förlänga stunderna. Börjar den skrapa ignorerar du detta men så fort hästen slutar skrapa är du där med beröm. Står hästen still en liten stund utan att skrapa så berömmer du förstås rikligt kanske med en morot. Hästen fattar snabbt vad det går ut på och om den är ute efter att det ska hända något roligt på gången så kommer den välja det beteende som leder till ett lyckat resultat. Låt aldrig felbeteendet löna sig så släcks det snabbt.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
16 799
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar