Skräms när överluckan bak på släpet stängs

Sv: Skräms när överluckan bak på släpet stängs

Mig veterligen är det ett kupéluftfilter i bilar. I bilar med AC kyls dessutom luften ner. Luften renas alltså innan den kommer in i bilen. Såvida man inte har ett fönster öppet, då märker åtminstone jag en klar skillnad på luftkvalitén inne i bilen.

Om hästen blir orolig av lastbilarna prova att stoppa bomull i öronen, det kan förebygga framtida lastningsproblem. Vi kör med "hopphuva" och vanlig bomull. Hästen är mycket lugnare och står och sover under färd.

Det var en bra idé, ska testa det nästa gång vi är ute så ser man ju om det är ljudet eller om det är både ljud och synintryck av en hög bil bakom som stör honom.

Nej, jag har inte någon sådan rapport så att jag kan maila den tyvärr men om du kontaktar BOJ i Klippan så TROR jag att de kan hjälpa dig att få fram material. Är inte säker på var de i sin tur har fått fram materialet eller om det är deras egna prov som det baserades på.

Sen har jag för mig att även Djurskyddsmyndigheten har material på det, inspektören hänvisade till detta i a f.

Det ska jag faktiskt prova nästa gång. Öronluvor finns det en hel del så det är ju bara att plocka på henne och sätta fast i grimman :)
Dock ska jag prova det för att se om det ändå är något ljud som stör henne, som vi människor inte märker.

Mig veterligen är det ett kupéluftfilter i bilar. I bilar med AC kyls dessutom luften ner. Luften renas alltså innan den kommer in i bilen. Såvida man inte har ett fönster öppet, då märker åtminstone jag en klar skillnad på luftkvalitén inne i bilen.

Filter mot dammpartiklar, ja. Men det är lååångt ifrån alla bilar som har, och avgaserna lär du i vilket fall få in i bilen. Så har vi ju alla 2-hjulingar, fotgängare m fl ...
Spelar nedkylningen någon roll i sammanhanget?

Jag förstår på dina inlägg att vår syn på hästhantering skiljer sig 180 grader, och därmed är det meningslöst att vi fortsätter.

LIA

De bilar jag åker i har iaf det. Dessutom har vi människor själva valt att vara i trafiken, inte hästarna. Det brukar påpekas kraftigt men spelar tydligen ingen roll i det här fallet.

angående det du skrev att hästen var för dyr för att våga för mkt???

min häst har jag blivit erbjuden 250000 för, idag tex så övade jag henne att sitta fast, då insnord i grimskaftet så att om hon höjde huvudet så följer benet medm ungefär samma som det blir när hästen fastnar i tyglarna. inte en reaktion! hon stod bara med benet uppe i luften och sen så tog hon ner huvudet igen när hon skulle beta!

och man ska våga testa saker så är det nu! när hästen är äldre så accepterar den inte sånna saker lika lätt och får lättare panik. min häst har tex haft en presening fäst på ryggen och en på varje sida om sig i selen, kan tillägga att hon aldrig har sett en presening förut, sen longerade vi.... inte en reaktion! jag vet att min äldre häst skulle skita knäck om man gjorde nåt sånt mot honom.

jag tycker att sånt här är enormt viktigt att träna på ungahästar för då blir de trygga och jätte trevliga att hantera som vuxna. Det här var alltså bara en liten komentar till det du skrev! för det är lika bra att vänja hästen med en gång, annars blir allt mkt svårare.

(kan föresten tillägga att hästen i fråga är arab, till alla er som tror att araber är galna)

poängen med detta inlägg är att det spelar ingen roll hur dyr hästen är, det är bättre att utsätta den för dessa saker i ung ålder för då slipper man allt tjafs senare i livet när hästen har fått med kondition och muskler för att inte tala om självförtroende som gör att den vågar utmana en!

Då krävs alltså ytterligare en förklaring. Jag är en klar förespråkare för att "utsätta" unga hästar för saker som de som vuxna bör klara av. Dock är det en väldigt stor olycksrisk om hästen går över bommen och jag vill således undvika det om det går. Alltså, om någon hade något tips. Nu verkar det inte som det fanns så många tips så då är det öva som gäller.
Man kan göra mer eller mindre vad som helst med Peia men det är just det här hon inte gillar. Första gången hon hade sadel på sig rörde hon inte ett öra, bara som exempel.

Liknande trådar

Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 068
Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 039
Senast: Sofie_B
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 927
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar