Sv: Skräms när överluckan bak på släpet stängs
angående det du skrev att hästen var för dyr för att våga för mkt???
min häst har jag blivit erbjuden 250000 för, idag tex så övade jag henne att sitta fast, då insnord i grimskaftet så att om hon höjde huvudet så följer benet medm ungefär samma som det blir när hästen fastnar i tyglarna. inte en reaktion! hon stod bara med benet uppe i luften och sen så tog hon ner huvudet igen när hon skulle beta!
och man ska våga testa saker så är det nu! när hästen är äldre så accepterar den inte sånna saker lika lätt och får lättare panik. min häst har tex haft en presening fäst på ryggen och en på varje sida om sig i selen, kan tillägga att hon aldrig har sett en presening förut, sen longerade vi.... inte en reaktion! jag vet att min äldre häst skulle skita knäck om man gjorde nåt sånt mot honom.
jag tycker att sånt här är enormt viktigt att träna på ungahästar för då blir de trygga och jätte trevliga att hantera som vuxna. Det här var alltså bara en liten komentar till det du skrev! för det är lika bra att vänja hästen med en gång, annars blir allt mkt svårare.
(kan föresten tillägga att hästen i fråga är arab, till alla er som tror att araber är galna)
poängen med detta inlägg är att det spelar ingen roll hur dyr hästen är, det är bättre att utsätta den för dessa saker i ung ålder för då slipper man allt tjafs senare i livet när hästen har fått med kondition och muskler för att inte tala om självförtroende som gör att den vågar utmana en!